Gjest trygdesurfer Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei! Først vil jeg gjerne ha andres erfaringer om første møte med saksbehandler... Jeg håper på å få innvilget "ung ufør". Hvor mye utgjør dette per mnd. (har ikke tjent over 50000 de siste årene, er ikke ansatt noe sted nå pga syk) Hvor mye blir tillegget per barn per mnd? (den andre forsørgeren tjener lite..) Har sett på trygdehjelpen, men syns utregninga er vanskelig. Hva/hvor mye er f. eks særtillegg og hvem får dette? Får man noe mens man venter? Hvor lang behandlingstid er vanlig? Får man etterbetalt fra den dagen man var i møte på trygdekontoret? Er det mulig å få etterbetalt lenger bakover i tid? Er det automatikk i å få ettergitt studielån? Jeg håper noen som har erfaring med dette vil bruke tid på å svare meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84607-masse-jeg-lurer-p%C3%A5-om-uf%C3%B8retrygd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 "Først vil jeg gjerne ha andres erfaringer om første møte med saksbehandler... " Har mange års erfaring med trygdevesenet, men ikke uføretrygd (sykemeldinger, rehab, hjelpemidler etc). Mine erfaringer er at vedtak ofte er gjort uten å innhente tilstrekkelig info, spørre meg o.l. De er ofte subjektive i sine vurderinger (mange med samme diagnose kan få totalt forskjellig behandling). Det er et tungrodd og firkantig system, der smidighet og forståelse synes å være til en stor grad fraværende. Det er svært viktig med egeninnhentet dokumentasjon og stå-på-vilje. Man må mase, purre og ikke stole på at saken blir til enhver tid tatt hånd om til ditt beste. Heldigvis finnes det unntak! En saksbehandler hadde jeg veldig god kommunikasjon med og ønsket oppdateringsmøter underveis hvor hun noterte det jeg fortalte og jeg kom med ny aktuell dokumentasjon. :-) "Jeg håper på å få innvilget "ung ufør". Hvor mye utgjør dette per mnd. " Ung ufør utgjør (iflg det jeg har fått beregnet just in case) i overkant av 11000kr brutto. Mener barnetillegget er 17kr/dag. (se tidligere innlegg på forumet). Du bør nok beregne minst tre måneder saksbehandlingstid. Studielån må søkes ettergitt av Lånekassen. Sakset fra Lanekassen.no: "Sletting av gjeld (ettergivelse) Oppdatert for 2002 Uførhet Dersom du blir helt eller delvis ufør (minst 50%) og har en brutto månedsinntekt på under kr 18 400, kan studiegjelden ettergis helt eller delvis. Grensen blir hevet med kr 1 220 for hvert barn under 16 år som du forsørger (forskriftene kap. VI, punkt 10). Bestill søknadsblankett eller skriv ut søknadsblankett. " Beregningsmodellen for uføretrygd er komplisert. Vil anbefale deg å avtale tid med saksbehandler for å gjennomgå den. Vet ikke om du går på sykepenger nå. Det som er viktig før trygdekontoret kobles inn er at du har en god lege som skriver det trygdekontoret trenger for å avgi riktig konklusjon (om du oppfyller kravene). Det er legens rapport som trygdekontoret bruker som grunnlag. Når det tidspunktet for når uføretrygden innvilges er det ihht ftrl § 12-10 "det tidspunktet da et medlem fikk sin inntektsevne/arbeidsevne varig nedsatt med minst halvparten." Ihht ftrl.§ 12-16 kan det imidlertid utbetales i ventetiden fra kravet settes fram (ikke særtillegg). Men ikke hvis du har andre inntekter som dekker til livsoppholdet. Vet ikke om jeg svarte på alt -det gikk litt i surr.. Si i fra om jeg kan hjelpe mer:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84607-masse-jeg-lurer-p%C3%A5-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-458717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdesurfer Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 "Først vil jeg gjerne ha andres erfaringer om første møte med saksbehandler... " Har mange års erfaring med trygdevesenet, men ikke uføretrygd (sykemeldinger, rehab, hjelpemidler etc). Mine erfaringer er at vedtak ofte er gjort uten å innhente tilstrekkelig info, spørre meg o.l. De er ofte subjektive i sine vurderinger (mange med samme diagnose kan få totalt forskjellig behandling). Det er et tungrodd og firkantig system, der smidighet og forståelse synes å være til en stor grad fraværende. Det er svært viktig med egeninnhentet dokumentasjon og stå-på-vilje. Man må mase, purre og ikke stole på at saken blir til enhver tid tatt hånd om til ditt beste. Heldigvis finnes det unntak! En saksbehandler hadde jeg veldig god kommunikasjon med og ønsket oppdateringsmøter underveis hvor hun noterte det jeg fortalte og jeg kom med ny aktuell dokumentasjon. :-) "Jeg håper på å få innvilget "ung ufør". Hvor mye utgjør dette per mnd. " Ung ufør utgjør (iflg det jeg har fått beregnet just in case) i overkant av 11000kr brutto. Mener barnetillegget er 17kr/dag. (se tidligere innlegg på forumet). Du bør nok beregne minst tre måneder saksbehandlingstid. Studielån må søkes ettergitt av Lånekassen. Sakset fra Lanekassen.no: "Sletting av gjeld (ettergivelse) Oppdatert for 2002 Uførhet Dersom du blir helt eller delvis ufør (minst 50%) og har en brutto månedsinntekt på under kr 18 400, kan studiegjelden ettergis helt eller delvis. Grensen blir hevet med kr 1 220 for hvert barn under 16 år som du forsørger (forskriftene kap. VI, punkt 10). Bestill søknadsblankett eller skriv ut søknadsblankett. " Beregningsmodellen for uføretrygd er komplisert. Vil anbefale deg å avtale tid med saksbehandler for å gjennomgå den. Vet ikke om du går på sykepenger nå. Det som er viktig før trygdekontoret kobles inn er at du har en god lege som skriver det trygdekontoret trenger for å avgi riktig konklusjon (om du oppfyller kravene). Det er legens rapport som trygdekontoret bruker som grunnlag. Når det tidspunktet for når uføretrygden innvilges er det ihht ftrl § 12-10 "det tidspunktet da et medlem fikk sin inntektsevne/arbeidsevne varig nedsatt med minst halvparten." Ihht ftrl.§ 12-16 kan det imidlertid utbetales i ventetiden fra kravet settes fram (ikke særtillegg). Men ikke hvis du har andre inntekter som dekker til livsoppholdet. Vet ikke om jeg svarte på alt -det gikk litt i surr.. Si i fra om jeg kan hjelpe mer:-) Tusen takk, slike svar man ønsker seg, vettu. Men det med utbetaling i ventetiden, hva om man ender opp med avslag?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84607-masse-jeg-lurer-p%C3%A5-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-458821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Tusen takk, slike svar man ønsker seg, vettu. Men det med utbetaling i ventetiden, hva om man ender opp med avslag?? Åhhh..kan tro det varmet med en slik "titulering" på tampen av en ellers så kjip dag:) Ventetid-penger og avslag ja.. Dette bør du ta opp med legen din (og event trygdekontoret etterhvert). Legen bør kunne gi deg en indikasjon på om du oppfyller krav for å motta uføretrygd. Det "vanlige" er at man er sykemeldt, så over på rehabiliteringspenger(medisinsk attføring) hvis "det er utsikter til bedring av yteevnen" eller yrkesrettet attføring hvis det er tiltak som kan gjøres for å få deg arbeidsfør (helt el delvis). Dette kan være tiltak på arbeidsplassen eller omskolering f.eks. Attføring beregnes av inntekten på sykemeldingstidspunktet med 66% av inntekten. Man kan også bli "direkte" uføretrygdet fra å gå p sykemelding, men da må legen begrunne at diverse tiltak ikke er mulig. At du ikke vil kunne bli arbeidsfør. OBS! Uansett om du får innvilget uføretrygd er alt reversibelt. Blir du friskere og har mulighet til å gjenoppta en yrkesaktivitet er jo ingenting bedre -og du kan selvsagt "gå ut av" uføretrygden og over til tiltak eller direkte i jobb (helt/delvis). Hvis jeg har forstått deg rett er du sykemeldt på dette tidspunktet. Hvis du ikke har vært sykemeldt i 52 uker (maks) skal du kunne motta sykepenger til uføretrygd er innvilget (eller du har fått garanti på ventepenger). Legen din og du selv bør sørge for at frister holdes. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84607-masse-jeg-lurer-p%C3%A5-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-458851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.