Gå til innhold

Bo hos hvem jeg vil i jula?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjenner jeg begynner å bli litt stresset pga julen, og det skyldes ikke de sju sortene jeg ikke har bakt.

Bor i utlandet og skal hjem til Norge i jula.

Jeg var sist hjemme i oktober så det er egentlig ikke noe big deal at jeg kommer,- er der ca hver 3 mnd.

Saken er at jeg ikke orker for store doser av familien min. De er helt ok, men jeg klarer ikke helt å slappe av sammen med dem og det er nesten alltid en som er i dårlig humør, enten stefaren min eller halvsøstra mi. Det ender med at vi andre går på tå hev for at de ikke skal bli sure for noe. Anstrengende!

Slik pleier det også å være i jula. Da samles vi nemlig i barndomshjemmet.

Vi er tre søsken (jeg har ikke samme far som de to andre) og vi er alle ute av redet.

Jeg orker ikke tanken på å bo "hjemme" i jula, og har lyst til å bo hos min tante. Hun er søster til min avdøde far og vi har et veldig nært og avslappende forhold. Disse to sidene av familien kommer forøvrig godt overens.

Er det akseptabel oppførsel av meg at jeg sier jeg kommer til å bo hos tanten min i jula? Av henne får jeg dessuten låne bil så jeg kan farte litt rundt og besøke annen familie og venner.

Jeg blir jo nødt til å være sammen med familien på julaften og jeg kommer til å reise innom flere ganger, men jeg vil ikke sove der!

Jeg pleier å sove hos tante når jeg er i Norge, men det er jo visstnok noe spesielt med jula da..

Veldig egoistisk eller helt greit? Har veldig lyst til å gjøre som jeg vil uten å få dårlig samvittighet, men vet ikke om det går.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84694-bo-hos-hvem-jeg-vil-i-jula/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest superegoisten?

Selvfølgelig kan du bo hos hvem du vil i jula, det er jo du som er sjefen i ditt liv vel?

Jeg har selv familie med mange grinebitere, og har brukt mye krefter på å gå på tå-hev for de. Etter en selvransaskelse og masse såre følelser fant jeg ut at jeg ikke vil finne meg i å bli utsatt for andres dårlige humør.

Så når folket begynner å surmule, det oppstår ofte uten forklaring, og går ikke over med det første, da sier jeg takk for meg. Det beste med det hele er at jeg etter hvert har sett at de respekterer meg på en annen måte og faktisk surmuler mindre i mitt nærvær.

Ikke plag deg selv med dårlig samvittighet, ta ansvar for at du skal ha det greit i jula!

Du sier ikke hvor gammel du er, men jeg antar at du er i tyve-årene. Det er vel ingen som kan svare deg andre enn du selv. Er du redd for å såre din mor f.eks? Hvis så hvor viktig er det for deg ikke å såre henne? Jeg er midt i 40-årene og kommer fra et annet land, jeg forstår godt dilemmaet ditt og synes at du skal følge din egen nese. Gjør som du føler er best for deg og din egen samvittighet. Det er fristende å si "bo hos din tante".

Du sier ikke hvor gammel du er, men jeg antar at du er i tyve-årene. Det er vel ingen som kan svare deg andre enn du selv. Er du redd for å såre din mor f.eks? Hvis så hvor viktig er det for deg ikke å såre henne? Jeg er midt i 40-årene og kommer fra et annet land, jeg forstår godt dilemmaet ditt og synes at du skal følge din egen nese. Gjør som du føler er best for deg og din egen samvittighet. Det er fristende å si "bo hos din tante".

Ja, jeg er nesten i 20-årene, jeg har nettopp fylt 30.

Jeg kan ikke _både_ gjøre det har lyst til OG ha god samvittighet. Tror ikke samvittigheten min blir altfor svart heller, men jeg er redd for å såre moren min. Jeg tror innerst inne hun vet hvorfor jeg ikke gidder å bo hos dem. Jeg er nok på en måte familiens outsider, men dèt plager meg ikke. Trives ganske enkelt ikke sammen med dem, bl.a pga humørsvingninger og sure miner blant dem.

Mamma gjør alt for at det skal være sååå koselig, og da vil jeg jo gjerne at hun skal ha det bra.

Tror imidlertid det er like bra for henne at jeg ikke sover der. Da er det èn mindre som søster eller stefar kan hakke på.

Ja, jeg er nesten i 20-årene, jeg har nettopp fylt 30.

Jeg kan ikke _både_ gjøre det har lyst til OG ha god samvittighet. Tror ikke samvittigheten min blir altfor svart heller, men jeg er redd for å såre moren min. Jeg tror innerst inne hun vet hvorfor jeg ikke gidder å bo hos dem. Jeg er nok på en måte familiens outsider, men dèt plager meg ikke. Trives ganske enkelt ikke sammen med dem, bl.a pga humørsvingninger og sure miner blant dem.

Mamma gjør alt for at det skal være sååå koselig, og da vil jeg jo gjerne at hun skal ha det bra.

Tror imidlertid det er like bra for henne at jeg ikke sover der. Da er det èn mindre som søster eller stefar kan hakke på.

Kan du ta dette opp med moren din og be henne forstå?

Annonse

Hei Lora,

Jeg synes du skal bo hos din tante. (Evt. kan du sover over noen dager hjemme.)

Men snakk med din mor, og fortell at det ikke er noe "imot" henne.

Du er voksen, og du skal selvsagt ha en fin og avslappende jul. Det er ingen grunn til at du utsetter deg for "krangling" for "å redde familien" - det faller jo på sin egen urimelighet.

Ønsker deg en god og fredfull ferie.

*klem*

Har tanten din familie eller?

Hadde vært greit dersom hun var ensom, eller trengte hjelp med barna .. hehe

Nei, hun har ikke familie, verken gubbe eller barn.

Takk for svar til dere alle:)

Jeg kommer nok til å bo hos henne ja. Får prøve å ikke være bekymret for at noen blir fornærmet o.l....

Nei, hun har ikke familie, verken gubbe eller barn.

Takk for svar til dere alle:)

Jeg kommer nok til å bo hos henne ja. Får prøve å ikke være bekymret for at noen blir fornærmet o.l....

Ja, da kan du vel bare bruke unnskyldningen om at du bør holde henne med selskap i jula da, det er jo veldig snillt gjort.

:-)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...