Gå til innhold

Rett til dagpenger etter endt svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i et lite dilemma

Jeg har siden januar i år gått på dagpenger (maxbeløp). Parallellt med dette startet jeg mitt eget firma og har jobbet som konsulent innimellom for min tidligere arbeidsgiver. Jeg har selvfølgelig meldt inn jobbingen på meldekortene og blitt trukket dagpenger tilsvarende. Planen var å på sikt gjøre litt "mer" utav firmaet og etablere firmaet skikkelig. Jeg ville da søke om å beholde dagpengene i etableringsfasen (som man har mulighet til).

Nå er jeg istedenfor blitt gravid med termin i juli.

Ikke før har jeg svelget denne nyheten før min tidligere arbeidsgiver tar kontakt og ønsker å leie meg inn 100% i 6 mnd. Det passer jo bra iforhold til terminen, men hva skjer med mine rettigheter til å fortsette på dagpenger etter disse 6 mnd som etterfølges av permisjon?

Hvordan vil dette avbruddet i dagpenger påvirke mine rettigheter etter endt svangerskapspermisjon?

Dagpengene faller jo selfølgelig helt bort i disse 6 mnd, samtidig som det blir uaktuelt å starte å jobbe med etablering av firma parallellt med 100% innleie.

Jeg ønsker på en måte å fortsette der jeg er nå etter endt permisjon. Dvs. ha anledning til å jobbe innimellom samtidig som jeg er jobbsøker, og eventuelt vurdere om jeg vil satse på firmaet 100% og starte etablering.

Kan for ordensskyld nevne at jeg betaler tilleggstrygd premie som dekker 100% fra dag 17.

Teller inntekten som jeg har fra mitt eget firma med i grunnlaget for permisjonspenger og dagpenger?

Jeg lurer kort og godt på :

Hva skal jeg gjøre?

Er det mulig å "kjøre" rett fram. Stoppe dagpenger (som jeg forstår skjer automatisk ved 12 uker jobbing) jobbe i 6 mnd. 42 uker permisjon med 100% lønn (grunnlag 6G) søke om dagpenger på ny etter endt permisjon og på en måte være tilbake på samme sted som jeg var for et par måneder siden?

Eller?

Hjelp! Hvordan løser jeg dette best!

Jeg har lett på nettet men finner ikke noe som dekker akkurat mitt tilfelle.

Mvh

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Nærsingsinntekt teller ikkemed i dagpengene, kun arbeidstakerinntekt.

Jeg regner med det er arebdistakerinntekt du vil få i innleieperioden. Da skal fødselspengene regnes ut som arbeidstaker, altså inntekt siste 4 uker før permisjon evt siste 3 år hvis det er mer enn 25% differannse (mer om det finner du på http://trygdehjelpen.no/fodsel).

Det er egne regler for den som er BÅDE arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende. (Man bruker siste 3 ferdiglignede år, det du har i lønn regnes som arbeidstakerinntekt resten som næringsinntekt).

Du finner flere detaljer og linker videre på http://trygdehjelpen.no/sykepenger (fødselspenger regnes ut på samme måte som sykepenger).

Dersom du har DAGPENGER frem til dagen før du tar ut permisjon så blir fødselspengene regnet av inntekt de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før du tar permisjon. Kan hende du kan få til noe med den regelen i mente?

Hvis dagpengene stanses i mindre enn 52 uker beholder du samme grunnlaget som du hadde. Dersom du jobber minst 12 uker kan du kreve ny beregning.

Stanses dagpengene i MER enn 52 uker SKAL grunnlaget beregnes på nytt - det gjelder både kravet til minsteinntekt, samt beregningen av dagpengenes størrelse (basert på arbeidstakerinntekt siste kalenderår eller siste 3 kalenderår).

Dagpenger til etablering gjelder kun oppstart av nytt firma, og kan ikke gis til den som er "selvforskylt ledig" siste 6 mndr før søknad settes frem. http://www.lovdata.no/for/sf/aa/ta-19980916-0890-005.html#5-1

Et forslag:

1. Arbeide 6 mndr

2. Dagpenger til permisjon (hvis du har en uke eller to å gå på) ut fra samme grunnlag som tidligere

3. fødselspenger 42 uker (minus fedrekvoten?), regnet av beste 6 mndr (dersom du tjener mer enn 6G er det ikkenoe å stusse på, tjener du mindre enn 6G o gi tillegg tjente mer siste 3 år enn det du vil ha de beste 6 mndr av de ti siste før perm bør du vurdere denne biten VELDIG grundig)

4. Dagpenger etter samme grunnlag som før permisjon.

Så sant du ikke gjør noe med eget firma i mellomtiden er du dermed tilbake der du er nå.

Lykke til!

Nærsingsinntekt teller ikkemed i dagpengene, kun arbeidstakerinntekt.

Jeg regner med det er arebdistakerinntekt du vil få i innleieperioden. Da skal fødselspengene regnes ut som arbeidstaker, altså inntekt siste 4 uker før permisjon evt siste 3 år hvis det er mer enn 25% differannse (mer om det finner du på http://trygdehjelpen.no/fodsel).

Det er egne regler for den som er BÅDE arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende. (Man bruker siste 3 ferdiglignede år, det du har i lønn regnes som arbeidstakerinntekt resten som næringsinntekt).

Du finner flere detaljer og linker videre på http://trygdehjelpen.no/sykepenger (fødselspenger regnes ut på samme måte som sykepenger).

Dersom du har DAGPENGER frem til dagen før du tar ut permisjon så blir fødselspengene regnet av inntekt de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før du tar permisjon. Kan hende du kan få til noe med den regelen i mente?

Hvis dagpengene stanses i mindre enn 52 uker beholder du samme grunnlaget som du hadde. Dersom du jobber minst 12 uker kan du kreve ny beregning.

Stanses dagpengene i MER enn 52 uker SKAL grunnlaget beregnes på nytt - det gjelder både kravet til minsteinntekt, samt beregningen av dagpengenes størrelse (basert på arbeidstakerinntekt siste kalenderår eller siste 3 kalenderår).

Dagpenger til etablering gjelder kun oppstart av nytt firma, og kan ikke gis til den som er "selvforskylt ledig" siste 6 mndr før søknad settes frem. http://www.lovdata.no/for/sf/aa/ta-19980916-0890-005.html#5-1

Et forslag:

1. Arbeide 6 mndr

2. Dagpenger til permisjon (hvis du har en uke eller to å gå på) ut fra samme grunnlag som tidligere

3. fødselspenger 42 uker (minus fedrekvoten?), regnet av beste 6 mndr (dersom du tjener mer enn 6G er det ikkenoe å stusse på, tjener du mindre enn 6G o gi tillegg tjente mer siste 3 år enn det du vil ha de beste 6 mndr av de ti siste før perm bør du vurdere denne biten VELDIG grundig)

4. Dagpenger etter samme grunnlag som før permisjon.

Så sant du ikke gjør noe med eget firma i mellomtiden er du dermed tilbake der du er nå.

Lykke til!

Planen er at innleie blir inntekt til firmaet, altså ikke som arbeidstaker, men som innleid konsulent. (Dette er økonomisk sett det klart mest gunstige for meg også)

Jeg har "alltid" hatt høyere lønn enn 6G. Også i 2002 med næringsinntekt + dagpenger. Jeg vil vel uansett da motta permisjonslønn med 6G som grunnlag?

Betyr det at jeg mister retten til dagpenger etter endt permisjon dersom jeg jobber de 6 mnd som innleid kosnulent i mitt eget firma og ikke som arbeidstaker?

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...