Gå til innhold

Skolen min skal lage webside

Gjest Vil ikke legges ut på nett

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Bl a : Det kan ikke legges ut personlige opplysninger om mindreårige eller bilde uten foreldres samtykke. Dette gjelder aviser også. Men man kan bruke bilder av barn, da uten navn eller andre opplysninger. F eks alle barna i en barnehage eller en klasse.

For _voksne_ er navn, adresse, tlf osv offentlige opplysninger. Personnummer krever konsesjon å registrere. Vanlige bilder av voksne er lov uten tillatelse hvis innholdet ikke er støtende. Rettigheten ligger hos fotografen.

Bl a : Det kan ikke legges ut personlige opplysninger om mindreårige eller bilde uten foreldres samtykke. Dette gjelder aviser også. Men man kan bruke bilder av barn, da uten navn eller andre opplysninger. F eks alle barna i en barnehage eller en klasse.

For _voksne_ er navn, adresse, tlf osv offentlige opplysninger. Personnummer krever konsesjon å registrere. Vanlige bilder av voksne er lov uten tillatelse hvis innholdet ikke er støtende. Rettigheten ligger hos fotografen.

Takk for svar. Så jeg kan ikke nekte dem å legge ut navn, telefonnummer og denslags? Jeg vil ikke at bildet og telefonnummeret mitt skal ligge der til offentlig beskuelse.:-/

Jeg er aktiv i diverse chattegrupper og debattfora, og jeg har alltid vært veldig nøye med at det ikke skal ligge slike opplysninger om meg ute som folk kan søke seg fram til. Derfor synes det er ille hvis de bare kan gjøre det uten videre.

Hva med CV? De skal visst legge ut hver enkelt students CV også.

Ingen kan legge ut personlige opplysninger om deg på nett, uten din samtykke. Sjekk med datatilsynet!

Synes det er en hårreisende praksis, i alle fall. Ta dette opp med rektor, få gjerne elevrådet i ryggen!

Takk for svar. Det skal jeg gjøre. Jeg skal gjøre hva jeg kan for å få stoppet dette, men ifølge Ulv I Faarikaal kan det visst bli vanskelig.

Ulv I Faarikaal

Takk for svar. Så jeg kan ikke nekte dem å legge ut navn, telefonnummer og denslags? Jeg vil ikke at bildet og telefonnummeret mitt skal ligge der til offentlig beskuelse.:-/

Jeg er aktiv i diverse chattegrupper og debattfora, og jeg har alltid vært veldig nøye med at det ikke skal ligge slike opplysninger om meg ute som folk kan søke seg fram til. Derfor synes det er ille hvis de bare kan gjøre det uten videre.

Idrettslag har gjort dette i 100 år, så det kan bli vanskelig å være persona non grata som voksen og aktiv.

Jeg søkte på mitt navn på nettet og fant både bilde og navn, telefon og adresse til meg selv. gamle adresser, utgåtte telefonnr og bilde av feil person :-)

Annonse

Idrettslag har gjort dette i 100 år, så det kan bli vanskelig å være persona non grata som voksen og aktiv.

Jeg søkte på mitt navn på nettet og fant både bilde og navn, telefon og adresse til meg selv. gamle adresser, utgåtte telefonnr og bilde av feil person :-)

Faan da. Vel da må jeg skaffe meg hemmelig telefonnummer og sørge for å få tatt et bilde der jeg ikke er så lett gjenkjennelig. Flere venner av meg har blitt forfulgt,trakassert eller oppringt midt på natta etter at personlige opplysninger har blitt lagt ut på nett. Jeg har ikke videre lyst til å oppleve det. Det er ikke alt som er like kjekt med internett.

Du eier private opplysninger om deg selv. Og du har faktisk rett til å nekte at bildet ditt kommer på trykk/på nettet - dersom du ikke har frasagt deg denne retten til fotografen som tar bildet av deg, og dersom ikke bildet er tatt på offentlig plass og i "allmenn interesse". Jeg kan heller ikke se at skolen har rett til å offentliggjøre CVen din, uten din tillatelse.

Nei, ikke godta dette. Ta kontakt med skoleledelsen og få dette stoppet.

mvh

Ulv I Faarikaal

Faan da. Vel da må jeg skaffe meg hemmelig telefonnummer og sørge for å få tatt et bilde der jeg ikke er så lett gjenkjennelig. Flere venner av meg har blitt forfulgt,trakassert eller oppringt midt på natta etter at personlige opplysninger har blitt lagt ut på nett. Jeg har ikke videre lyst til å oppleve det. Det er ikke alt som er like kjekt med internett.

Er man paranoid er det et problem, jeg er kanskje ikke så interessant da.

Gjest diggdigg

Sånn helt nøyaktig, hvilke søkeord brukte du?

At idrettslag har gjort dette i hundre år, betyr selvfølgelig ikke nødvendigvis at det er korrekt av dem!

mvh

Ulv I Faarikaal

Sånn helt nøyaktig, hvilke søkeord brukte du?

epostadresse, navn, telefonnummer.

DOL har jo egne adresser så vi kan være mer anonyme, og søker man på disse på nettet finner man ofte personen bak nicket. En liten glipp her og der, mange tenker ikke på det.

Prøv:

http://www.geocities.com/flisa_ja/emailaddress.htm

Annonse

epostadresse, navn, telefonnummer.

DOL har jo egne adresser så vi kan være mer anonyme, og søker man på disse på nettet finner man ofte personen bak nicket. En liten glipp her og der, mange tenker ikke på det.

Prøv:

http://www.geocities.com/flisa_ja/emailaddress.htm

Eh... hæ?! Har jeg sånn forumianeradresse også? Det visste jeg ikke... eller er det noen andre her inne som har rappa navnet mitt og laget seg adresse?

:o)

Du får lage en egen da...

F eks

[email protected]

Såvidt jeg vet, så er det ingen andre her inne som kaller seg Line. Jeg har "alltid" vært Line eller LineH. Da synes jeg det er litt teit å ta "nicket" mitt og lage adresse...

Jeg trenger ikke flere mailadresser jeg. Får nok spam på de jeg har allerede...

Gruppebilder (fx klassebilder, idrettslag ol.) kan man legge ut uten å spørre de som er på bildet.

Bilder av enkeltpersoner skal det spørres om, og du har lov til å si nei!

http://www.nored.no/lovogrett/personvern.html

I Åndsverkloven finner du følgende personvernbestemmelse:

Bestemmelsen gjelder "retten til eget bilde". det diskuteres nå om bestemmelsen egentlig hører hjemme i Åndsverkloven eller om det er en generell personvernbestemmelse som mer naturlig hører hjemme i straffelovens kapitel om "forbrytelser mot personer", se over

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

B) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår."

Her står det endel om personopplysninger:

http://www.datatilsynet.no/lov/loven/pl.html

http://www.google.com/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=lov+personvern+personopplysninger+%A7&btnG=Google-s%F8k&lr=lang_no

Ikke godta at de legger ut telefonnummeret ditt ihvertfall!

Ulv I Faarikaal

Såvidt jeg vet, så er det ingen andre her inne som kaller seg Line. Jeg har "alltid" vært Line eller LineH. Da synes jeg det er litt teit å ta "nicket" mitt og lage adresse...

Jeg trenger ikke flere mailadresser jeg. Får nok spam på de jeg har allerede...

Spam på hotmail unngås ved å lage lange nok navn. De på fire og fem tegn får flest spam tror jeg, og de som har f eks fem tegn og to tall før @.

[email protected] får sikkert 50 om dagen.

mens [email protected] får ingen sannsynligvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...