Gå til innhold

Erstatte tørket appelsinskall?

Anbefalte innlegg

Har en oppskrift på eplegløgg hvor det bl.a. skal være tørket appelsinskall. Jeg hadde tenkt å lage masse krydderblanding og gi bort til jul og har fått tak i alt det andre, men ikke tørket appelsinskall. Jeg gidder ikke tørke selv for da må jeg nok spise flere kilo appelsiner! :o) Kan jeg erstatte det med litt appelsinjuice tro? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84806-erstatte-t%C3%B8rket-appelsinskall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tja... du kan jo bruke apsikat, men det er kanskje det du ikke får fatt i?

bruk frist skall i stedet. ta av alt det hvite og finhakk skallet.

Sitter du og forteller meg at apsikat er tørket appelsinskall???? At jeg kan få tak i det på en vanlig dagligvareforretning????

apsikat? tørket og tørket - det er iallefall appelsinskall.

Har søkt litt rundt og det er syltet sitrusskall, må vel gjøre susen det? Dersom det er tørt og i biter så. Må vel uansett blande og smake på dette selv før jeg gir det bort. :o) Takk for tippetipset!

Har søkt litt rundt og det er syltet sitrusskall, må vel gjøre susen det? Dersom det er tørt og i biter så. Må vel uansett blande og smake på dette selv før jeg gir det bort. :o) Takk for tippetipset!

Ikke bruk for mye trur jeg. Sukat og apsikat er dritsøtt.

Annonse

Jeg ville ikke brukt apsikat/sukat, det er mye søtere enn vanlig appelsinskall som er ganske bittert. Hvis du ikke bruker tørket skall kan du jo bruke vanlig skall, bare i mindre mengder siden det vil smaksette gløggen mer enn den tørkede gjør. Så du slipper å skrelle hundre appelsiner. :-) Og jeg ville prøvd å skrelle appelsinene slik at du bare får det ytterste skallet, ikke det hvite, for det er altfor bittert.

Jeg ville ikke brukt apsikat/sukat, det er mye søtere enn vanlig appelsinskall som er ganske bittert. Hvis du ikke bruker tørket skall kan du jo bruke vanlig skall, bare i mindre mengder siden det vil smaksette gløggen mer enn den tørkede gjør. Så du slipper å skrelle hundre appelsiner. :-) Og jeg ville prøvd å skrelle appelsinene slik at du bare får det ytterste skallet, ikke det hvite, for det er altfor bittert.

Nå skal dette pakkes i en boks og gis bort til jul - vil ikke ferskt appelsinskall råtne da?

Nå skal dette pakkes i en boks og gis bort til jul - vil ikke ferskt appelsinskall råtne da?

Jeg kan ikke tenke meg at det råtner hvis du oppbevarer gløggen i kjøleskap. Den er jo "kokt" når den har vært i den varme gløggen og er vel da preservert på en måte?

Eller du kan vel ta ut appelsinskallet før du heller gløggen i flasker? Greit at det ser pent ut, men det er vel bedre å ha appelsinsmak uten skall enn å ikke ha noen av delene.

Eller du kan vel ta ut appelsinskallet før du heller gløggen i flasker? Greit at det ser pent ut, men det er vel bedre å ha appelsinsmak uten skall enn å ikke ha noen av delene.

Nei nei! Jeg skal gi bort krydderblandingen, så skal de koke gløggen selv!

Annonse

De råtner ikke da? Men hva skal jeg gjøre med flere kilo skrellete appelsiner??? *Stønner*

Nei, de vil ikke det. Hvis du ikke trenger å pakke dem med en gang kan du jo tørke dem til de skal pakkes.

Når det gjelder selve appelsinene: Press appelsinsaft av dem. Frys dem i biter og bruk som isbiter i vann eller brus som passer.

Nei, de vil ikke det. Hvis du ikke trenger å pakke dem med en gang kan du jo tørke dem til de skal pakkes.

Når det gjelder selve appelsinene: Press appelsinsaft av dem. Frys dem i biter og bruk som isbiter i vann eller brus som passer.

Hørtes veldig godt ut med egenpresset juice.. Men når har jeg prøvelagd en porsjon og brukt litt appelsinjuice istedetfor skall og det ble knallgodt! :o) Men aldri har jeg strevd sånn med en gave så nå bør den jaggu falle i smak!

Hørtes veldig godt ut med egenpresset juice.. Men når har jeg prøvelagd en porsjon og brukt litt appelsinjuice istedetfor skall og det ble knallgodt! :o) Men aldri har jeg strevd sånn med en gave så nå bør den jaggu falle i smak!

Ja, neste år får du kanskje begynne i god tid. Hver gang du spiser appelsin sparer du på skallet og henger det til tørk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...