Gå til innhold

Kan leilighet sies opp før leieperioden er over?

Anbefalte innlegg

Skrev kontrakt for 3 år, for 2 år siden. Men jeg mener at det stod i kontrakten at den ikke kunne sies opp i leieperioden.

Men en venn mener at det er 3 mnd oppsigelse i følge husleieloven.

Kan utleier avtale ting med leieboer som er ugunstigere for leietager enn det som står i husleieloven?. For det er jo en ulempe for leier at han må ha leiligheten 1 år til vs 3 mnd til.

Fortsetter under...

3 måneders oppsigelse er nok helt vanlig, så det er absolutt ikke mer ugunstig i forhold til husleie-loven. Du kan selvsagt si opp når du vil, men må være forberedt på å betale husleie i oppsigelsestiden. Da vi kjøpte leilighet og sa opp den vi leide slapp vi å betale leie i oppsigelsestiden i det hele tatt for hun fikk leid ut leiligheten med en gang vi flyttet ut, så hvis utleieren din får en ny leieboer raskt kan du slippe billigere unna.

Du har vel da en såkallt "tidsbegrenset" kontrakt. Det har jeg hatt en gang, og da stod det i kontrakten at leietaker (altså jeg) hadde oppsigelsesfrist på X måneder (husker ikke om det var en eller to). Men utleieren, derimot, kunne ikke si opp kontrakten. Jeg sjekket det med advokat, og jeg kunne ikke "kastes" ut før avtaleperioden var over. Men om noe slikt kan gjelde motsatt vei, er jeg ikke sikker på. Står det ikke noe om det i kontrakten?

Utgangspunktet er at husleieloven ikke kan fravikes til skade for den som leier.

Det er imidlertid lov å fravike loven til skade for leieboeren, dersom det framgår av den enkelte paragraf at partene kan avtale det de ønsker. Det framgår for eksempel av lovparagrafen om oppsigelsesfrist, at partene fritt kan avtale oppsigelsesfristens lengde.

Leieboeren blir altså bundet av den avtalte oppsigelsesfristen, selv om den er mindre gunstig for leieboeren enn lovens frist.

Det er lov å fravike loven til fordel for leieboeren, selv om det ikke står i paragrafen at det er avtalefrihet.

I tilfeller hvor det er avtalefrihet ligger loven i bakgrunnen, og brukes bare hvis det oppstår spørsmål som partene ikke har avtalt noe om, eller hvor avtalen er uklar.

http://www.lbf.no

Ergo: Sjekk din egen kontrakt.

Kommer du i knipa, kan du kanskje på råd/hjem her:

http://www.husleietvistutvalget.no/

Det er mulig du er ansvarlig for å betale leien i det siste året. Det gjør du ved å framleie leiligheten. Men du kan la hvem du vil bo der så lenge de ikke bryter med din kontrakt (med f.eks. røyking, dyr o.l.) Så du kan jo true med å ta inn en gjeng narkomane eller noe hvis husverten ikke godtar oppsigelsen.

I utganspunktet må du betale leie ut hele perioden.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...