Gå til innhold

Sterke smertehugg etter infeksjon


kilroy

Anbefalte innlegg

Min samboer har av og til en simplex infeksjon på høyre øreflipp. Før øreflippen blir rød/blemmete kjenner hun et økende trykk bak høyre øye, og deretter kjenner hun en slags betennelse-følese i høyre halvdel av hodet. Da kommer de, smertene. Grusomme smertehugg, kjennes ut som smertesenteret er bak øret inne i hodet sier hun. Smertene er forferdelige. Nå(hun har hatt slike anfall 4 ganger i løpet av 2år)begynner hun å gråte når hun ser flippen blir rød for da vet hun hva som kommer, 14 dager med sterke smerter og lite søvn.

Vi har prøvd noe antiviral 3-4mnd kur, men det kom igjen etter 8mnd noe som er normalt mellom utbruddene.

Hun sier at de siste 8-10mnd har hun hatt trykk bak øyet latent, og hun får hodepine for det minste.

Nå har hun det igjen, rød flipp, betennelse-følelse i høyre del av hodet og grusomme smertehugg med 5-10sek mellomrom. Hun tok 2paralgin når hun hadde hatt smertene i 2 timer og hun var så psykisk utslitt at hun begynte å grine.(hun er normalt veldig tolerant mot smerter, har aldri tatt smertestillende mot vanlig hodepine) Paralgin tablettene tar ikke smertene bort men de tar litt av smertetoppene. Er det ikke andre smertestillende som er mer effektive enn paralgin, det er ikke så bra å ta paralgin når en må spise minst 6tabl for dagen(normalt 6-10tabl) og dette varer normalt 14dager. Normalt så møter vi ikke forståelse hos leger for smertene, de tror hun er hypersensitiv mot smerter og bare skriver ut en krem hun kan ha på flippen og ber hun kjøpe paracetamol. Men heldigvis er det noen som skriver ut paralgin forte. En Lege i Bergen (hun gikk på universitet der for inntil 1år siden)sa at det var ingenting han kunne gjøre, det eneste var å dempe smertene til det gikk over. Han skrev ut 100tabl paralgin forte og det er vel egentlig de hun har overlevd på de siste 3 utbruddene, siden den andre bare skrev ut 10tabl.

Vi liker ikke at hun tar så mye paralgin, men er det noe annet hun kan få. Paracetamol virker ikke, ibux(200mg) virker ikke.

Det vart kanskje litt rotete men jeg har fått fortalt det meste tror jeg. Nå må jeg ut og trøste for nå hører jeg gråt på soverommet.

Vi trenger hjelp, og forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære kilroy

Dette høres ut som et uvanlig (og dermed selvsagt interessant !) sykdomsbilde. Det må antakelig dreie seg om en neuralgi i 9. eller 10.hjernenerve - muligens utløst av virusinfeksjon som du beskriver. Jeg synes avgjort hun burde konsultere neurolog for disse smertene. Kanskje kunnne et medikament som heter Tegretol være til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...