Gå til innhold

Til legen: graviditet og flyskrekk


Gjest usikker

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Jeg er gravid i 6. uke, og har noen spørsmål om en flytur jeg skal ta om 2-3 uker. Jeg har en voldsom flyskrekk. Jeg spenner hele kroppen, får vondt i magen og føler trang til å gråte, spesielt ved take-off og landing.

Det jeg lurer på er om dette kan være skadelig for fosteret, evt. om det kan føre til en spontanabort. Jeg la spørsmålet frem for min faste lege, men syntes ikke jeg fikk noe ordentlig svar på det jeg spurte om.

I stedet skrev han ut en resept på Vallergan 10 mg. som jeg skulle ta før avreise t/r. Jeg forsto det slik at dette egentlig var et sovemiddel. Nå ønsker jeg i utgangspunktet _ikke_ å ta medisiner under svangerskapet, og er derfor veldig skeptisk. Vil du si at denne medisinen kan utgjøre en fare for fosteret (som jo er i en sårbar fase), eller er det farligere å bli livredd?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjærer -usikker. Vallergan er ikke forbudt brukt hos gravide,og det er ikke påvist skade på fosteret ved dyreforsøk.

For sikker vurdering mtp.flyskrekk/Vallergan ift.skade på fosteret,må du konferere med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...