Gå til innhold

Rett til ny lønnet fødselspermisjon?

Anbefalte innlegg

kollargoll1365380439

Jeg fikk vår første baby 5.mai 2002. Nå er jeg gravid med nr to, og det vil bli ca 13 mnd i mellom dem. Terminen er 8. juni 2003 (har ikke vert på ultralyd enda).

Jeg er nå i lønnet permisjon frem til og med 11.februar 2003. Far sin mnd faller bort da vi ikke har fått innvilget at jeg får hans permisjonstid.

Jeg har 100% lønn denne tiden.

Jeg har ikke jobb å gå tilbake til etter endt permisjon, fordi jeg gikk i et vikariat som var slutt noen uker før nedkomst med førstemann.

Har også for tiden begynnende bekkenløsning (hadde dette med første også, var sykemeldt pga dette).

Jeg manlger nå noen dager på å ha opparbeidet meg ny permisjon (lønnet permisjon regnes jo som inntekt). Hva er "smartest" for meg nå å gjøre for å få rett til ny lønnet permisjon? Og når bør jeg ta ut ny permisjonstid, 3 uker før fødsel eller 12 uker før?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Både nytt arbeid, arbeidsledighetstrygd og sykepenger er aktuelt, og alle tre regnes med som opptjening av fødselspenger. Hva som er smartest å gjøre kommer jo an på hvordan situasjonen din faktisk er når fødselspengeperioden er over. Hvordan er helsesituasjonen, har du fått nytt arbeid som du kan klare til tross for bekkenløsning, eller er du arbeidsledig uten at du er "syk nok" til at legen vil sykmelde deg.

Utgangspunktet ditt bør nok væ're at du søker om nytt arbeid, så ser du i februar hvordan situasjonen er da.

Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei

Jeg venter nummer to i april og mellom våre er det 17 måneder.

Jeg starter min neste permisjon 12 uker før termin - og får derfor nye permisjonspenger da jeg da har hatt inntekt 6 av 10 måneder før permmisjons start. Det hadde jeg ikke fått hadde jeg ventet til 3 uker før termin.

Det måtte maaange telefoner til Trygdekontoret før noen kunne fortelle meg at jeg kunne gjøre det slik...skulle nesten tro de betalte av egen lomme.

Gjest Ikke nå nei.

Hei

Jeg venter nummer to i april og mellom våre er det 17 måneder.

Jeg starter min neste permisjon 12 uker før termin - og får derfor nye permisjonspenger da jeg da har hatt inntekt 6 av 10 måneder før permmisjons start. Det hadde jeg ikke fått hadde jeg ventet til 3 uker før termin.

Det måtte maaange telefoner til Trygdekontoret før noen kunne fortelle meg at jeg kunne gjøre det slik...skulle nesten tro de betalte av egen lomme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...