Gå til innhold

hoven lymfekjertel i lysken


clara

Anbefalte innlegg

For to uker siden merket jeg at en lymfekjertel i lymfen var hoven og øm (venstre side), jeg hadde ikke andre sykdomstegn enn litt vondt i halsen og noen stikk på beina.

Etter noen dager var ømheten borte, mens hevelsen varte lenger, den er fremdeles en anelse hoven, men nesten borte.

Jeg ble veldig fokusert på denne

hovne kjertelen og utviklet nesten en form for angst for at jeg har fått en alvorlig sykdom.

Jeg har t.o.m vært inne på tanken på at det kan være HIV til tross for at jeg antar at jeg befinner meg i en lavrisikogruppe. I andre nattetimer har jeg tenkt på kreft. Dette har nærmest blitt en slags besettelse at jeg går og kjenner på lymfekjertlene mine til stadighet, og tenker på det kontinuerlig. Dette er slitsomt. Jeg skal til lege 5. august for rutineundersøkelse (Gynekologisk) og tenker å ta opp problemet da.

Mitt spørsmål er egentlig, hva kan årsaken være til at lymfekjertlene i lysken hovner opp ? Er lymfekjertlene symetrisk, i den forstand at du har de samme kjertlene på de samme stedene på venstre og høyre kropps halvdddel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -clara. En enkel lokalisert hoven lymfekjertel kan skyldes en lokal infeksjon uten betydning.Hvis du til stadighet klemmer og kjenner på denne vil den vedvare hoven over lengre tid,gjerne flere uker.Et slikt enkelfunn får oss ikke til å tenke på HIV eller kreft.

Unngå å klemme på den,og diskuter dette med legen din ved neste konsultasjon som du har avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...