Gå til innhold

rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

morn1365380439

Jeg hadde max.dato 19.august i år, og søkte både rehabilitering, yrkesrettet attføring og uføretrygd. Det tok 3 mnd. å behandle saken. I går var jeg i samtale med saksbehandler på trygdekontoret, og hun kunne fortelle meg at det var innvilget yrkesrettet attføring fra januar 2003. Men hva med de tre mnd. jeg har gått her i påvente av avgjørelse? Hun sa at jeg ikke hadde rett til noe støtte under denne tiden, men at jeg kunne søke sosialkontoret. Det gjorde jeg, og der fikk jeg kr.1.700.- i nødhjelp. Mer kunne jeg ikke få. Nå har jeg levd i den tro at jeg ville få ihvertfall rehab.støtte i ventetiden, og har derfor tatt opp mange personlige lån av venner og familie. Jeg er helt fortvilet, ingen kan vel leve av kr.1.700 på 3 mnd? Jeg har husleie og gjeld til langt oppover ørene. Er det virkelig slik at jeg ikke har rett til rehab.penger i ventetiden?

Er selvstendig næringsdrivende, om det er noen viktige opplysninger.

Hilsen

Bente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86651-rehabiliteringspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel slik at du kan få penger i nødhjelp mens du venter på en time hos sosialkontoret, slik at de kan lage et endelig vedtak.

Det er ikke meningen du skal leve 3 mnd på 1700 kroner. Max 1 mnd.

Ring dem og kjeft! Tru dem med å sende inn en skriftlig klage.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86651-rehabiliteringspenger/#findComment-472719
Del på andre sider

Irene Grøneng

Attføringspenger gis først fra vedtaksdato, så den biten er for så vidt grei.

For å få rehab.penger må du ha vert minst 50% arbeidsufør og under aktiv behandlig i den aktuelle perioden med utsikt til bedring av arbeidsevnen. Har du fått vedtak om AVSLAG på rehab.søknaden? Hvis ikke må du kreve at du får et vedtak med skriftlig begrunnelse. Blir det avslag må du klage på vedtaket og vise til hvilken behandling du har hatt.

For øvrig burde saken vert avklart for lenge siden hvis TK hadde gjort jobben sin med oppfølging i sykepengefasen. Du skulle bl.a. ha fått et brev 13 uker før max-dato om at sykepengene snart opphørte, og informasjon om aktuelle ytelser. Hvis du ikke fikk dette i tide til at du kunne søke i god tid før sykepengene opphørte er det en saksbehandlingsfeil. Trygdekontoret burde også ha samlet inn så mange opplysninger om deg at de skulle hatt et grunnlag for å avgjøre saken mye tidligere. Et tilbud som samtale med saksbehandler hadde heller ikke vert så dumt å gi deg ...

Du har rett til å se hvilke opplysninger / dokumenter trygdekontoret har på deg, både fra sykepengefasen og etterpå.

Ta dette opp med saksbehandler i første omgang, evt trygdesjefen. Kan hende dere blir enige om at du skal få rehab.penger i den aktuelle perioden hvis det faktisk er slik at TK har gjort en eller flere saksbehandlingsfeil. Kommer du ikke noen vei kan du evt ta saken opp med Fylkestrygdekontoret eller Rikstrygdeverket.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86651-rehabiliteringspenger/#findComment-472814
Del på andre sider

• 2 uker senere...
morn1365380439

Var på Trygdekontoret idag, og der fikk jeg beskjed om at i Bærum pleide de ikke å praktisere at man fikk rehab. i ventetiden på vedtak om yrkesrettet attføring. Saksbehandler ble ganske paff da jeg sa at jeg hadde vært i kontakt med advokat, og hun lovet å sende meg et skriftelig avslag, og at det ville sikkert "ordne" seg, når jeg anket dette. Er loven bare et lotteri? Kan henvise til §10-8. Er ikke trygdeloven til for å følges?

Hilsen morn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86651-rehabiliteringspenger/#findComment-477554
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest ikke undertegnet

Det er virkelig synd at det er så virkårlig hvilken behandling en får innen trygdesystemet. Virker som det avhenger helt av saksbehandler og innstillingen til lokalt trygdekontor.

Selv ble jeg sykmeldt i 1999 og har jeg siden vekslet mellom attføring og rehabilitering. Jeg har aldri hatt en måned opphold i utbetalingene noen gang. Har aldri sjenket det en tanke.

Helt automatisk kom det et brev da det ble søkt om rehabilitering om at det var fattet vedtak om at jeg kom til å beholde attføringa fram til rehabiliteringssøknaden ble behandlet. Så det må jo være saksbehandleren min som har ordnet det uten å snakke med meg engang.

I tillegg har jeg mann med egen inntekt, så min situasjon er jo tryggere. Slikt er urettferdig. Skjønner ikke hva saksbehandlerne tenker på.

Finnes det ikke en klageinstans for trygdesaker da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86651-rehabiliteringspenger/#findComment-487104
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...