Gå til innhold

Blodtype AB+


safari

Anbefalte innlegg

Hallo!

I militæret fikk jeg vite at jeg hadde blodtype AB+. Etter det jeg har hørt er det visst en ganske sjelden blodtype. Er dette dumt hvis jeg skulle komme ut for en f.eks. bilulykke og skulle trenge blod?

Hvilen blodtype kan gi til alle andre blodtyper, og hvilken av dem kan ta imot blod fra alle sammen?

Er det noe spesiellt jeg burde vite om blodtypen min. F.eks. sykdommer, kosthold etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Turid alene

Neia, du ligger faktisk ganske godt an du!

AB er nemlig universalmottakeren, og type 0 er universalgiver.

Men ville da tru at de som skal hjelpe, har tilgang på alle typer blod, selv om noen er sjeldnere enn andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære safari.

Indikasjonen for å gi blod er streng.Hvis det gies er hovedregelen at det gies samme ABO type og samme Rhesus type.I krisesituasjoner kan O neg.gies til alle og AB motta fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmei

Kjære safari.

Indikasjonen for å gi blod er streng.Hvis det gies er hovedregelen at det gies samme ABO type og samme Rhesus type.I krisesituasjoner kan O neg.gies til alle og AB motta fra alle.

Dr. Sand, dette er ikke den hele og fulle sannheten. Først og fremst tar vi samme ABO-type og Rh-type, men vi sjonglerer etter reglene ettersom hva vi har av blod på lager. Merk deg at det heter Rh og ikke Rhesus. (Rhesus er en ape....)

Blodtypen 0 kan gi til alle.

Blodtypen A kan gi til AB.

Blodtypen B kan gi til AB.

Blodtypen 0 kan gi til 0.

Rh- negative kan gi til Rh+ positive og Rh-negative.

Rh+ positive kan kun gi til Rh+ positive, men det kan i krisetilfeller gies Rh+ til Rh- negative. Dette kan skje en gang , men ALDRI mer (f.eks. ved ulykker der det blir brukt veldig mye blod og det kan gå tomt for Rh-negativt blod.)

Jeg er bioingeniør og jobber på en Blodbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...