Gå til innhold

Hvem tror du har skylda?

Anbefalte innlegg

Var selvfølgelig ute for et biluhell i ettermiddag... (perfekt oppladning til jul...)

Svingte av hovedveien, og inn på et felt til venstre for meg, (skulle ned til venstre). Det var lange køer både foran og bak meg på hovedfeltet. I avkjøringsfeltet var det en bil foran meg som stod stille. Dette hendte i et lyskryss...

Plutselig kommet det en bil svingende over fra hovedfeltet (fra høyre), og inn foran meg. jeg trykte så hardt jeg klarte på bremsa. Alle fire hjulene låste seg på det glatte føret, og støtfangeren min på høyre side traff hans bildør fremme så vidt det var...

Hadde ikke stor fart da dette skjedde, og bilene ble stående slik de ble truffet etterpå...

Det er tydelig merket hvilket felt som fører hvor... I feltet der jeg stod var det pil til venstre i lyskrysset, mens i hovedfeltet hvor han oppprinnelig stod, var det kun rett frem det går an å kjøre..

når han bryter ut av køen slik, (han blinket, men det var ikke lett å se pga alle bilene i den stillestående køen..) må det være hans feil.. han burde ventet, og sett om jeg hadde fått øye på han...

heldigvis ble det ikke skader på min bil, kun støtfangeren fikk seg knapt en liten trøkk... bilen hans fikk en liten bulk i døra av støtfangeren som var knapt synlig, men ikke noe avskraping av lakk... Men det er nok til at han vil ha det reparert...

Vi fylte ut skademeldingskjema, og sender dette inn til forsikringsselskapet...

Flere jeg har snakket mener at det er han andre som har skylda.. Han har vikeplikt for meg når han vil inn på et annet felt etter avkjørselen...

håper det ikke ble alt for rotete...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86943-hvem-tror-du-har-skylda/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Hvis du allerede var på plass i feltet han skulle inn i, har han vikplikt. Vikeplikten innbefatter også at han _ikke_ kan smette inn rett foran deg så du treffer han bak.

Du skal holde en slik fart at du skal kunne stoppe på tredjeparten av oversiktlig veilengde.

Det kan bli delt skyld.

Hvis du allerede var på plass i feltet han skulle inn i, har han vikplikt. Vikeplikten innbefatter også at han _ikke_ kan smette inn rett foran deg så du treffer han bak.

Du skal holde en slik fart at du skal kunne stoppe på tredjeparten av oversiktlig veilengde.

Det kan bli delt skyld.

Det var ekstremt glatt i dag... Is kombinert med nysnø oppå... Ikke så lett å stoppe, selv om en har lav fart... i øyeblikket vi støtte sammen, var bilen min knapt i fart, han stod stille..

begge bilene stod litt på skrå, så det er ikke tvil om at han var på vei inn i feltet... Han påstod nemlig det først at han bare gav tegn, og stod i sitt felt(hovedfeltet), mens jeg kom i all for stor fart, og fikk skrens på bilen og kjørte inn i han....

ja,ja... blir ikke så ille likevel dette da...

Har snakket med flere på jobben i dag, de mente at han andre helt klart hadde vikeplikt...

Ulv I Faarikaal

Det var ekstremt glatt i dag... Is kombinert med nysnø oppå... Ikke så lett å stoppe, selv om en har lav fart... i øyeblikket vi støtte sammen, var bilen min knapt i fart, han stod stille..

begge bilene stod litt på skrå, så det er ikke tvil om at han var på vei inn i feltet... Han påstod nemlig det først at han bare gav tegn, og stod i sitt felt(hovedfeltet), mens jeg kom i all for stor fart, og fikk skrens på bilen og kjørte inn i han....

ja,ja... blir ikke så ille likevel dette da...

Har snakket med flere på jobben i dag, de mente at han andre helt klart hadde vikeplikt...

Ikke for å irritere deg. Tilpasser du fart slik at du kan stoppe på de lovlige 1/3 av uversiktilig fri veilengde uansett føre, skal det mye til før du bulker. På glatt føre blir det svært store avstander eller svært lav fart. Redd det bilr delt.

Du har vikeplikt for de som kommer fra høyre, og skylden er med andre ord din. Helt og holdent.

I lyskryss har man alltid (så sant det ikke er grønn pil og du har forkjørsrett) vikeplikt for de som kommer fra høyre. ALLTID.

Skylden er med andre ord din.

Det er selvsagt ingen formidlende omstendighet at det var glatt eller at du ikke så han grunnet andre biler.

englebarn1365380440

Hei,

Den som bytter fil har vikeplikt. Det vil si at det var den andre sin skyld dersom han sto i en fil som skulle rett frem og istedenfor svingte til venstre. Er det attpåtil godt skiltet der bør du være ganske sikker på å få retten på din side. Det samme hendte meg i en rundkjøring engang. Jeg lå i venstre og han i høyre. Høyre gikk rett frem og venstre gikk rett frem og til venstre. Han vrengte over rett foran meg og forsøkte å pårope seg påkjørt bakfra......haha....men den gang ei! Frekkas. Han fikk skylden..såklart. Lykke til da. Og God Jul. :-)

Annonse

Du har vikeplikt for de som kommer fra høyre, og skylden er med andre ord din. Helt og holdent.

I lyskryss har man alltid (så sant det ikke er grønn pil og du har forkjørsrett) vikeplikt for de som kommer fra høyre. ALLTID.

Skylden er med andre ord din.

Det er selvsagt ingen formidlende omstendighet at det var glatt eller at du ikke så han grunnet andre biler.

Høyreregelen gjelder hvis det er snakk om to eller flere veier eller innkjøringer/utkjøringer som møtes. Er det to forskjellige filer som begge går samme vei (uavhengig av hvilken retning de går lengre fram), så gjelder ikke høyreregelen. Her gjelder regelen om at man alltid har vikeplikt idet man skifter kjørefelt, med mindre annet er angitt (en rød pil og en svart pil f.eks). Slik jeg forsto det var det i dette tilfellet snakk om to kjørefelt, hvor den andre bilen skiftet over i feltet og traff henne. I så fall ligger skylden på den andre bilisten. Hvis jeg misfosto beskrivelsen derimot, så skal jeg ikke påstå noe.

".............."

Høyreregelen gjelder hvis det er snakk om to eller flere veier eller innkjøringer/utkjøringer som møtes. Er det to forskjellige filer som begge går samme vei (uavhengig av hvilken retning de går lengre fram), så gjelder ikke høyreregelen. Her gjelder regelen om at man alltid har vikeplikt idet man skifter kjørefelt, med mindre annet er angitt (en rød pil og en svart pil f.eks). Slik jeg forsto det var det i dette tilfellet snakk om to kjørefelt, hvor den andre bilen skiftet over i feltet og traff henne. I så fall ligger skylden på den andre bilisten. Hvis jeg misfosto beskrivelsen derimot, så skal jeg ikke påstå noe.

".............."

Øh...lenge siden sist, gitt. Glemte å logge inn igjen gitt.

(Innlegget over er skrevet av meg, ikke neuni - så den som vil krangle med meg må svare på dette :-)

"..........."

Øh...lenge siden sist, gitt. Glemte å logge inn igjen gitt.

(Innlegget over er skrevet av meg, ikke neuni - så den som vil krangle med meg må svare på dette :-)

"..........."

"Slik jeg forsto det var det i dette tilfellet snakk om to kjørefelt, hvor den andre bilen skiftet over i feltet og traff henne. I så fall ligger skylden på den andre bilisten."

Hvis det er tilfellet så har jeg selvsagt misforstått, og når jeg leser igjen nå så ser jeg at det er snakk om et eller annet filbytte.

Hvis fyren har byttet fil og på den måten forårsaket uhellet, så er det selvsagt den som byttet fil som har vikeplikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...