Gå til innhold

Astma ...eller ikke


Gjest serafin

Anbefalte innlegg

Gjest serafin

Hei....

Jeg har et spørsmål vedrørende medisinering av satma hos barn.

Jenta (9år) går på Bricanyl Turbuhaler 6 ganger daglig. ( skrevet ut av allmenpraktiserende lege)

Jeg er ikke enig i at jenta har astma, og tok henne med til Klinikk for allergi og lungesyke på Ullevål stadion.

Her ble hun testet med å løpe på tredemølle, PEF for og etter løping, og før og etter medisinering.

Legen konkluderte ed at hun skulle IKKE gå på medisiner.

(Kun Zyrtec mot allergi .. Pollen)

Hele astma greia startet med en grusom lungebetennelse... hun hostet mørkegrønt slim ved den minste anstrengelse, og surklet helt grusomt. Da kunne jeg være enig i at det var astma..men nå er dette over. Når hun er hos meg får hun ikke medisiner. Hun kan gå 3, 4 og 6 uker uten noen reaksjoner både vinter og sommer.

Hva skal jeg tro?

Burde hun ha medisiner?

Er en allmenpraktiserende lege kvalifisert til å konkludere astma?

Noen som har liknende erfaringer eller gode forslag?

Det kan da ikke være sundt å proppe i seg medisiner om man ikke trenger dem.

Kanskje en eventuell anfalsmedisin hadde vært bedre?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei serafin. Beklager det sene svaret du får.

Det kan være vanskelig å stille astmadiagnose på et barn, så her må man ofte ta tiden til hjelp.

Den medisinen hun får, Bricanyl, er nettopp en anfallsmedisin som skal brukes ved tungpust og evt før anstrengelse. Den kan hun trygt bruke ved behov.

For en sikker vurdering av problemstillingen du reiser, bør du kontakte egen lege.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...