Gå til innhold

Problemer med grafikk

Anbefalte innlegg

Her er et nødrop på selveste julaften. Håper noen kan svare meg, ellers ser det svart ut for julefreden her i huset.....

To av ungene har fått et nytt pc-spill til jul, "Need for Speed" fra EA-games. Det gikk visstnok greit å installere spillet, men det vil ikke starte. Feilmeldingen sier følgende:

"Unknown problem intitializing graphics."

Det sier ikke meg stort, men vi har en tid hatt problemer med et par demoer vi har lastet ned og som tidligere virket helt fint (Airxonix og Axy Snake). Her er feilmeldingen som følger:

"No any 3D-acceleration display devices have been found on your computer. Program will work in software emulation mode. Program speed may be very low."

Det som skjer når vi går videre, er at bildet er veldig grumsete og uskarpt, og at spillet går sakte og rykkete.

Kan det være en sammenheng mellom disse to problemene? Hva er det som mangler på maskinen vår, og som tydeligvis har vært der tidligere, siden demoene virket fint før? Er det noe vi kan laste ned på nytt, og hvordan finner vi det og gjør det rent praktisk?

Mange spørsmål, men jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har et par aldeles utrøstelige unger her, så nå krysser jeg fingre og håper noen av dere kloke data-hoder på DOL vil stille opp.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87012-problemer-med-grafikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Reinstaller driverne til skjermkortet (last gjerne ned nyeste versjon fra nettet)

2. Oppgrader til nyeste versjon av DirectX (det finner du på Windows Update - last ned det du finner der av sikkerhetsoppdateringer i samme slengen)

Hei Citoyen!

Takk for svar! Nå har jeg prøvd det du foreslo, men det virker fortsatt ikke. Som du skjønner, har jeg ikke særlig greie på disse tingene, men jeg sjekket i kjøpspapirene til maskinen og der sto det at mitt grafikkort heter nVidida TNT2. Jeg søkte etter dette på google og fant noe fra desember i år som jeg lastet ned. Det virker som sagt likevel ikke. DirectX har jeg nyeste versjon av, siden dette fulgte med et spill jeg la inn for en kort stund siden. Ellers lastet jeg ned det som var av nye oppdateringer fra Windows, sånn for sikkerhets skyld.

I instruksjonsboken til spillet står det under "minimum konfigurasjon" at en må ha minimum 16 MB skjermkort (jeg har 32 MB) med brikkesett kompitabelt med Direct3D og som bentter brikkesett fra .....(og så kommer det en liste med navn). Her står det nevnt noe som heter NVIDIA Riva TNT2, altså ikke helt det samme som det som er på min maskin. Kan dette være grunnen til problemet, og kan jeg uten videre erstatte det jeg har med dette? Vil da de andre programmene jeg har på maskinen fra før virke som de skal?

Når det gjelder de demoene som ikke virker skikkelig lenger, har de jo fungert med det som opprinnelig var på maskinen, så et eller annet har i alle fall skjedd. Nå er ikke disse så viktige, bare vi får det nye spillet i ordne, men jeg blir litt usikker på hele maskinen sånn som det er nå.

Hvis du har tid og ork til å svare meg igjen, takker jeg så mye for det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87012-problemer-med-grafikk/#findComment-474992
Del på andre sider

Hei Citoyen!

Takk for svar! Nå har jeg prøvd det du foreslo, men det virker fortsatt ikke. Som du skjønner, har jeg ikke særlig greie på disse tingene, men jeg sjekket i kjøpspapirene til maskinen og der sto det at mitt grafikkort heter nVidida TNT2. Jeg søkte etter dette på google og fant noe fra desember i år som jeg lastet ned. Det virker som sagt likevel ikke. DirectX har jeg nyeste versjon av, siden dette fulgte med et spill jeg la inn for en kort stund siden. Ellers lastet jeg ned det som var av nye oppdateringer fra Windows, sånn for sikkerhets skyld.

I instruksjonsboken til spillet står det under "minimum konfigurasjon" at en må ha minimum 16 MB skjermkort (jeg har 32 MB) med brikkesett kompitabelt med Direct3D og som bentter brikkesett fra .....(og så kommer det en liste med navn). Her står det nevnt noe som heter NVIDIA Riva TNT2, altså ikke helt det samme som det som er på min maskin. Kan dette være grunnen til problemet, og kan jeg uten videre erstatte det jeg har med dette? Vil da de andre programmene jeg har på maskinen fra før virke som de skal?

Når det gjelder de demoene som ikke virker skikkelig lenger, har de jo fungert med det som opprinnelig var på maskinen, så et eller annet har i alle fall skjedd. Nå er ikke disse så viktige, bare vi får det nye spillet i ordne, men jeg blir litt usikker på hele maskinen sånn som det er nå.

Hvis du har tid og ork til å svare meg igjen, takker jeg så mye for det!

Jeg er ganske sikker på at dette spillet skal fungere med ditt skjermkort. Men det beste er kanskje om du tar direkte kontakt med spillprodusenten og hører - opplys om hvilket skjermkort du har (nøyaktig produsent, merke og modell), og hvilken driver du har installert for kortet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87012-problemer-med-grafikk/#findComment-475037
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at dette spillet skal fungere med ditt skjermkort. Men det beste er kanskje om du tar direkte kontakt med spillprodusenten og hører - opplys om hvilket skjermkort du har (nøyaktig produsent, merke og modell), og hvilken driver du har installert for kortet.

Det er kjipt når slikt skjer.

Heldigvis er Nvidia noen av de flinkeste der ute når det gjelder support, og websidene deres er oversiktlige. Nyeste driveren til ditt nvidia TNT 2 er 'detonator' serien, som er en felles driverpakke for alle nvidia skjermkort (hadde dette kortet før jeg :) )

Det finner du her:

www.nvidia.com

Og klikk på downloads.

Nå vet jeg ikke hvor gammelt Need for Speed er, men du kan jo prøve å justere oppsettet i spillet.

Microsoft har gitt ut directX 9.0 nå, som du kan hente ned f.eks. hos www.windows.no.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87012-problemer-med-grafikk/#findComment-475050
Del på andre sider

1. Reinstaller driverne til skjermkortet (last gjerne ned nyeste versjon fra nettet)

2. Oppgrader til nyeste versjon av DirectX (det finner du på Windows Update - last ned det du finner der av sikkerhetsoppdateringer i samme slengen)

Mener å huske at det ikke er anbefalt(frarådes) å legge inn nyeste DirectX på eldre grafikkort. Siden du har hatt spill som har fungert tidligere, og som ikke virker etter du la inn medfølgene DirX fra en annen spill-cd, er det kanskje her feilen er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87012-problemer-med-grafikk/#findComment-475301
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...