Gå til innhold

HJELP -Har satt inn penger på FEIL konto.

Anbefalte innlegg

Gjest stundesløse

Fikk tlf fra husverten min for noen dager siden med beskjed om at det mangler 3 måneders husleie (7500 kroner).

Pengene er betalt, men altså på feil konto. Jeg har byttet ut et nummer i kontonummeret og pengene har havnet hos en annen person.

Tar kontakt med banken og får beskjed om at dette er mitt problem og at jeg må ordne opp. Ringer til vedkommende privat og han fører aller nådigst tilbake 2000 kroner. og da mener han at han er snill ! Noe mer kan jeg ikke kreve sier han fordi han har brukt opp pengene for lengst og det er jeg som har gjort en feil.

Så nå sitter jeg her og skylder 5500 i husleie. Selvsagt er det jeg som har gjort en feil, men har jeg virkelig ingen rettigheter oppi dette.

Er ikke akkurratt småpeng for meg som er en fattig student.

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Utrolig rart at banken svarer slik.

Er rimelig sikker på at man er pliktig til å betale tilbake penger man ikke har rett til.

Har du sjekket lover på internett? Det bør du gjøre, og fortelle det til banken din (utrolig dårlig kundebehandlig forresten!) og til han som fikk pengene.

Gjest Smaksprøve

Forferdelig dårlig gjort av personen som mottok pengene som husverten egentlig skulle hatt. Dessverre er det slik at bankene ikke har noe ansvar her. Det har vært lignende tilfeller som har vært oppe i media flere ganger.

Anbefaler deg å appellere til personens dårlige samvittighet. Kanskje kan jusshjelpa på universitetet/skolen hjelpe deg med å kontakte han?

Dessverre gjør han ingenting galt med å beholde pengene, men det er jo fryktelig dårlig gjort. Kanskje gir han deg pengene tilbake når han ser at du kontakter jusshjelpa evt. advokat (men det koster jo dyrt hvis det ikke dekkes av innboforsikringa di).

Forferdelig dårlig gjort av personen som mottok pengene som husverten egentlig skulle hatt. Dessverre er det slik at bankene ikke har noe ansvar her. Det har vært lignende tilfeller som har vært oppe i media flere ganger.

Anbefaler deg å appellere til personens dårlige samvittighet. Kanskje kan jusshjelpa på universitetet/skolen hjelpe deg med å kontakte han?

Dessverre gjør han ingenting galt med å beholde pengene, men det er jo fryktelig dårlig gjort. Kanskje gir han deg pengene tilbake når han ser at du kontakter jusshjelpa evt. advokat (men det koster jo dyrt hvis det ikke dekkes av innboforsikringa di).

Visst gjør han noe galt ved å beholde pengene. Jeg vet om en tilsvarende sak der banken overførte penger til feil konto. Vedkommende brukte opp pengene, men ble dømt til å betale tilbake rubbel og bit. Loven her blir ikke noe annerledes dersom det er en privatperson som har gjort feilen enn om det er banken som har gjort den.

Det er forbudt å beholde penger som ikke tilhører en selv, selv om det er en feil som har gjort at man har fått tilgang på disse pengene.

Gjest anna banana@

Huff så kjedelig, spesiellt nå i juletida! Jeg vet ikke så mye om slike lover og rettigheter, men heldigvis har du fått mange andre svar her. Ville nå bare ønske deg lykke til med å få tak i pengene dine igjen!!

Stå på!!!

Annonse

Gjest Smaksprøve

Visst gjør han noe galt ved å beholde pengene. Jeg vet om en tilsvarende sak der banken overførte penger til feil konto. Vedkommende brukte opp pengene, men ble dømt til å betale tilbake rubbel og bit. Loven her blir ikke noe annerledes dersom det er en privatperson som har gjort feilen enn om det er banken som har gjort den.

Det er forbudt å beholde penger som ikke tilhører en selv, selv om det er en feil som har gjort at man har fått tilgang på disse pengene.

"Loven her blir ikke noe annerledes dersom det er en privatperson som har gjort feilen enn om det er banken som har gjort den."

Det er nettopp dette som utgjør hele forskjellen. Er DU som forbruker uaktsom, slipper banken unna, det være seg der hvor uvedkommende har fått penger de ikke skulle få, tilgang kode til kortet, nettbank osv.

Hvordan skulle vel banken vite at "stundesløse" faktisk ikke mente å betale de 7500 kronene til denne personen?

Banken er erstatningspliktig dersom det er banken selv som har funnet fram til denne uvedkommendes kontonummer. Om "stundesløse" gikk til skranken med giro og sa at "Huseier Ola Nordmann skal ha pengene, men jeg husker ikke kontonummeret. Har dere kontonummeret?" og banken fant fram til kontonummeret, men skrev feil på giroen slik at pengene havnet på en fremmeds konto, ja da er det banken som må erstatte pengene.

"Loven her blir ikke noe annerledes dersom det er en privatperson som har gjort feilen enn om det er banken som har gjort den."

Det er nettopp dette som utgjør hele forskjellen. Er DU som forbruker uaktsom, slipper banken unna, det være seg der hvor uvedkommende har fått penger de ikke skulle få, tilgang kode til kortet, nettbank osv.

Hvordan skulle vel banken vite at "stundesløse" faktisk ikke mente å betale de 7500 kronene til denne personen?

Banken er erstatningspliktig dersom det er banken selv som har funnet fram til denne uvedkommendes kontonummer. Om "stundesløse" gikk til skranken med giro og sa at "Huseier Ola Nordmann skal ha pengene, men jeg husker ikke kontonummeret. Har dere kontonummeret?" og banken fant fram til kontonummeret, men skrev feil på giroen slik at pengene havnet på en fremmeds konto, ja da er det banken som må erstatte pengene.

Feil. Banken er rett nok erstatningspliktig overfor deg dersom de feilaktig har satt dine penger inn hos tredjemann, men tredjemann er også erstatningspliktig overfor banken. Så banken er nødt å betale deg pengene, og tredjemann er nødt å betale banken pengene. Dette gjelder selvsagt også der banken ikke er mellomledd i feiltakelsen - personen som urettmessig har fått tilgang til pengene er pliktig til å betale dem tilbake. I dette tilfelle er selvsagt banken ikke pliktig til noe, men det fritar på ingen måte vedkommende som har mottatt pengene fra å måtte betale dem tilbake. That's the law.

Ulv I Faarikaal

Rettigheter har du som du ser i innleggene nedenfor her.

Rent praktisk kan du:

1. Skrive et personlig brev uten trusler, frister eller annet alvorlig, og fortelle den sørgelige historien. La noen se på brevet for å høre deres mening. Husk: seriøst og trist, men ingen trusler ! Dette brevet skal du bruke senere. Send purring etter 14 dager.

2. Hvis det ikke hjelper, få en advokat/jurist til å skrive nytt brev med frist og juridisk bakgrunn. Foreslå en nedbetaling. Dette skal du også bruke senere. Send purring etter 14 dager.

3. Trekk saken for forliksrådet, det koster et halvt rettsgebyr 700 kr ? Da kommer nok pengene, med 80% sikkerhet. Rettsgebyret må han betale hvis du får medhold der, husk å nevne det i brevet under punkt 2. Sørg for dokumentasjon på alt på forhånd, alle brev og gjerne en skriftlig uttalelse fra alle innblandede, så ikke forliksdommere er i tvil om noen detaljer.

Dette tar tid, men jeg går ut fra at du har mer tid enn penger ?

Stå på !

Gjest ikke undertegnet

Har lest svara. Det er dårlig gjort at han beholder pengene. Han oppdaget jo tydeligvis at de var kommen han urettmessig i hende før han brukte dem opp!

En annen problemstilling. Jeg selv greier ikke, pga depresjon og andre psykiske problemer, å holde kontroll på økonomien. Orker ikke sjekke konto, betale regninger osv. Økonomisk kaos. Jeg bruker når det er penger, er et tomt er det tomt.

Hvis JEG hadde fått dine penger inn på konto, så ville jeg kanskje ikke oppfattet det engang. Jeg lider av tvangshandling også, så jeg har ikke kontroll med hvor mye jeg bruker. Kan ha brukt 3000 på bare tull uten engang å være klar over det. En del av psykdommend ette.

Jeg kunne altså ha brukt pengene uten å oppdage at de er mine. Men å betale dem tilbake ville vært veldig vanskelig for meg, for økonomien min er anstrengt. Det er tvangshandlinga som tar knekken på den dessverre.

Hvem skulle da ha skylden i mitt tilfelle. JEG kunne jo ikke noe for at pengene kom inn. Det er noe annet med denne personen som oppdaget dine penger og bevisst brukte dem!

Hvis banken ikke ville hjelpe deg, hvem har da ansvaret. Må vi da saksøke min psykiater som ikke har behandlet meg 'godt nok' til at jeg har blitt kvitt tvangshandlings-symptomene.

En interessant problemstilling ikke sant? Får håpe jeg ikke får andre penger inn på min konto. For meg ville det skapt store problemer.

Konklusjon, sjekk og dobbeltsjekk kontonummer som du selv anfører før du betaler noe som helst. DET er ihvertfall betalerens ansvar.

Det er forbudt å boholde penger som ikke er dine. Si at du melder ham til politiet hvis han ikke leverer tilbake det han skylder (og gjør det også...)

Kontakt en advokat. Du har antakelig rett til fri rettshjelp!

Lykke til og håper det ordner seg for deg.

Har lest svara. Det er dårlig gjort at han beholder pengene. Han oppdaget jo tydeligvis at de var kommen han urettmessig i hende før han brukte dem opp!

En annen problemstilling. Jeg selv greier ikke, pga depresjon og andre psykiske problemer, å holde kontroll på økonomien. Orker ikke sjekke konto, betale regninger osv. Økonomisk kaos. Jeg bruker når det er penger, er et tomt er det tomt.

Hvis JEG hadde fått dine penger inn på konto, så ville jeg kanskje ikke oppfattet det engang. Jeg lider av tvangshandling også, så jeg har ikke kontroll med hvor mye jeg bruker. Kan ha brukt 3000 på bare tull uten engang å være klar over det. En del av psykdommend ette.

Jeg kunne altså ha brukt pengene uten å oppdage at de er mine. Men å betale dem tilbake ville vært veldig vanskelig for meg, for økonomien min er anstrengt. Det er tvangshandlinga som tar knekken på den dessverre.

Hvem skulle da ha skylden i mitt tilfelle. JEG kunne jo ikke noe for at pengene kom inn. Det er noe annet med denne personen som oppdaget dine penger og bevisst brukte dem!

Hvis banken ikke ville hjelpe deg, hvem har da ansvaret. Må vi da saksøke min psykiater som ikke har behandlet meg 'godt nok' til at jeg har blitt kvitt tvangshandlings-symptomene.

En interessant problemstilling ikke sant? Får håpe jeg ikke får andre penger inn på min konto. For meg ville det skapt store problemer.

Konklusjon, sjekk og dobbeltsjekk kontonummer som du selv anfører før du betaler noe som helst. DET er ihvertfall betalerens ansvar.

Det er nok dessverre fremdeles ditt ansvar. Hvis du er for syk til å ta vare på egen økonomi bør du få andre til å gjøre det for deg - spesielt siden du selv er klar over at du ikke har styring. Men det er klart at din situasjon ville blitt tatt hensyn til i en eventuell forlikssak dersom noe slikt som dette skulle oppstå, f.eks ved å ordne en grei tilbakebetalingsordning som økonomien din kan tåle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...