Gå til innhold

Fikk du gave fra foreldrene dine?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt kjempefornærmet og dritsur hvis jeg ikke hadde fått gave fra foreldrene mine på julaften.

Jeg syntes det var utrolig dårlig gjort og sinnsykt smålig av dem.

Flytt hjemmefra så fort du kan, og dra til syden neste jul....alene.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anki

3

• Sofline

3

• Lillemus

2

• pamparium

2

Mest aktive i denne tråden

Du burde sørge for å flytte for deg sjøl istedenfor å spare til sydentur. Jeg skal love deg at hvis mine barn er i 20-åra og fremdeles ikke drar seg ut av barndomshjemmet, så kommer jeg til å bli så lei dem at jeg ikke vil kjøpe gaver til dem også!

Betaler du noe husleie hjemme? Eller kanskje dette er grunnen til at de føler at du har fått din del allerede før gaveutdelingen...?

hva har nå du med det å gjøre? Hvis foreldra syns det er greit å ha henne hjemme, hva er problemet da? I jøsse navn...

Gjest Forduftet

Jo! Men jeg forventer at de står på egne ben når de er "i tyveårene". Det er riktig både for meg og dem.

For min del høres det rart ut å skulle bli LEI sine egne barn. Men slik er det for deg. Får for din skyld håpe at barna dine har samme oppfatning.

Gjest Også alene

Jeg synes slettes ikke du skal føle deg forpliktet til å være sammen med foreldrene dine i det hele tatt. Ikke når de oppfører seg sånn i alle fall!

Spar penger og dra til syden neste jul og kooooos deg! *Nyttårsklem*

Er det virkelig bedre å dra alene til syden?

Annonse

Gjest ooooooooops

JA! Mye bedre å være virkelig alene enn ensom sammen med nær familie. MYE bedre.

I Syden treffer du alltids noen å være sammen med hvis du vil. Er flere nordmenn som feirer jul der faktisk. Vanlig med fellesarrangementer har jeg hørt.

Jo! Men jeg forventer at de står på egne ben når de er "i tyveårene". Det er riktig både for meg og dem.

Skal du føre samfunnet en generasjon tilbake du da kanskje?

Det var lett for min generasjon (jeg er 45) å flytte ut når vi var 20-25. Vi kunen jo pelle den jobben vi ønsket. Arbeid = penger = mulighet til eget husvære.

Slik er dessverre ikke tilfellet for alle 20-25 åringer idag.

Selv så håper jeg at mine barn ikke blir til de er 25. Men jeg kaster dem ikke ut hvis det er mangel på arbeid eller andre forhold som gjør atde ikke får tak i egnet leilighet.

Mulig jeg misforsto, men det hørtes ut som om det var det hun ville selv?

Og hvis jeg kunne velge mellom å være alene og å bli sett på med sure blikk, få kommentert hvor mye jeg spiser og ikke fått noen julegaver så hadde jeg valgt å være alene.

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg ha dratt til syden neste jul.

Ingen grunn til at foeldrene dine skal forsure julen for deg.

Kanskje har dere godt av litt avstand fra hverandre. Tviler veldig på at de ikke er glade i deg. Men at de av en eller annen grunn ikke aksepterer tykke mennesker. Og hvis det er tilfellet, ligger feilen hos dem og ikke deg.

Gjest Ensomt alenebarn

Jeg hadde blitt kjempefornærmet og dritsur hvis jeg ikke hadde fått gave fra foreldrene mine på julaften.

Jeg syntes det var utrolig dårlig gjort og sinnsykt smålig av dem.

Flytt hjemmefra så fort du kan, og dra til syden neste jul....alene.

Pamparium:

Tusen takk for synspunktet ditt. Det ligger nok ikke i min natur å bli dritsur, men litt skuffet må jeg nok innrømme at jeg er.

Gjest Ensomt alenebarn

JA! Mye bedre å være virkelig alene enn ensom sammen med nær familie. MYE bedre.

I Syden treffer du alltids noen å være sammen med hvis du vil. Er flere nordmenn som feirer jul der faktisk. Vanlig med fellesarrangementer har jeg hørt.

ooooooooops:

Jeg har faktisk vært ei jul i syden, og det var helt fint. Nå reiste jeg sammen med noen og var borte fra hotellet både julaften og nyttårsaften, men jeg fikk med meg at de skulle ha fellesarrangement for skandinavene der. Dessuten traff vi flere som reiste alene, så jeg ser optimistisk på ei alenejul i syden til neste år. Tusen takk for innlegget ditt, forresten!

Annonse

Gjest Ensomt alenebarn

Mulig jeg misforsto, men det hørtes ut som om det var det hun ville selv?

Og hvis jeg kunne velge mellom å være alene og å bli sett på med sure blikk, få kommentert hvor mye jeg spiser og ikke fått noen julegaver så hadde jeg valgt å være alene.

Lillemus skrev bl.a.:

"Og hvis jeg kunne velge mellom å være alene og å bli sett på med sure blikk, få kommentert hvor mye jeg spiser og ikke fått noen julegaver så hadde jeg valgt å være alene."

Hehe, når du skriver det så rett-frem og samlet i ei setning, så må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg er hjemme denne jula i det hele tatt. Galskap!

Antar at jeg bare har tatt som selvfølge at man skal være sammen med familie i jula.

Selv om jeg godt kunne tenke meg å være alene julaften til neste år, er det nok lettere å få aksept hos familien (ikke bare foreldre) at man skal reise til syden i jula.

Gjest Ensomt alenebarn

Jeg synes slettes ikke du skal føle deg forpliktet til å være sammen med foreldrene dine i det hele tatt. Ikke når de oppfører seg sånn i alle fall!

Spar penger og dra til syden neste jul og kooooos deg! *Nyttårsklem*

Lillemus:

Jeg føler meg nok litt forpliktet til at mine nærmeste har det behagelig. Selv om de skuffet meg julaften, har jeg nok ikke "i meg" å skulle hevne meg på dem, la dem seile sin egen sjø eller gjøre "akkurat helt som jeg selv vil".

Men jeg satser nok på syden til neste år!

Tusen takk for at du svarte meg!

*nyttårsklem*

Gjest Ensomt alenebarn

Også alene:

Det kommer vel an på hvordan man ser det? Jeg liker å reise, har vært i syden i jula før. Den gangen reiste jeg imidlertid sammen med andre og deltok ikke i noen arrangementer som turoperatøren arrangerte. Det var noen den gang som reiste alene, så jeg ser nok på det som en grei "alternativ jul" når man først er alene. Dessuten betyr det litt for meg å ha en "unnskyldning" overfor mine foreldre og øvrige familie for å reise bort i jula. Det er akseptert å reise bort i jula, men ikke å være alene i sin egen leilighet bare en kort kjøretur fra familien.

Eventuelt kan vi jo vi alle på DOL, som er alene når neste jul nærmer seg, slå oss sammen og ha en fornøyelig julefeiring og DOL-treff i samme slengen!

Gjest Ensomt alenebarn

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg ha dratt til syden neste jul.

Ingen grunn til at foeldrene dine skal forsure julen for deg.

Kanskje har dere godt av litt avstand fra hverandre. Tviler veldig på at de ikke er glade i deg. Men at de av en eller annen grunn ikke aksepterer tykke mennesker. Og hvis det er tilfellet, ligger feilen hos dem og ikke deg.

Rusle:

Tusen takk for innlegget ditt. Ja, jeg satser nok på ei sydenjul dersom jeg nå ikke plutselig finner drømmemannen og feirer jul med han da. (Det er jo lov å drømme.)

Mine foreldres velbehag spiller en rolle for meg, så jeg vet ikke om det er mulig å ikke la dem forsure tilværelsen min nå i jula. Hvis de er sur og slikt mot meg, så kan jeg jo ikke la meg være upåvirket.

Men neste jul skal jeg vandre på ei strand et eller annet sted :-) Jippi :-) Så kan de bare sitte hjemme og være sure!

Gjest Ensomt alenebarn

hva har nå du med det å gjøre? Hvis foreldra syns det er greit å ha henne hjemme, hva er problemet da? I jøsse navn...

Anki:

Tusen takk for innlegget ditt. Joda, jeg betaler for meg og foreldrene mine ba meg flytte hjem og gir ellers uttrykk for at det er fint at jeg bor her, så det ligger ikke en slik "konflikt" bak dette med at de ikke ga meg julegave.

Jeg tolket Klamydias innlegg dithen at hun/han ønsket å knytte en "naturlig" grunn til at mine foreldre ikke ga meg julegave i år.

Denne grunnen finnes ikke så langt jeg kan se, og jeg har ransaket sjela mi for å finne dette ut.

Jeg må jo også nevne at denne hendelsen minnet meg veldig om min barndoms julefeiringer hvor jeg var flau over å fortelle vennene mine hva jeg fikk hos foreldrene mine. Det var alltid noe stas i venneflokken med foreldrenes julegaver. Hos vennene mine var foreldrenes julegaver enten flere mindre ting pakket i flere gaver, eller en stor, litt dyrere ting. Så var det jeg da, som f.eks fikk det samme som kusinene mine fikk - en enkel, "anonym" gave. Alltid stakk det litt i hjertet mitt på sengekanten på julaften...

Jeg er voksen nå, men venter stadig på at foreldrene mine skal gi meg Julegaven med stor J.

En trøst er det jo å minnes at min onkel var den snilleste Julenissen da jeg var barn. Nå etter at jeg er blitt voksen, er julegavene fra min mormor de som virkelig varmer - både hjertet mitt og kroppen ellers. Hun pleier å gi meg hjemmestrikkede gaver. Votter fikk jeg i år og det er stas!

Gjest Ensomt alenebarn

Skal du føre samfunnet en generasjon tilbake du da kanskje?

Det var lett for min generasjon (jeg er 45) å flytte ut når vi var 20-25. Vi kunen jo pelle den jobben vi ønsket. Arbeid = penger = mulighet til eget husvære.

Slik er dessverre ikke tilfellet for alle 20-25 åringer idag.

Selv så håper jeg at mine barn ikke blir til de er 25. Men jeg kaster dem ikke ut hvis det er mangel på arbeid eller andre forhold som gjør atde ikke får tak i egnet leilighet.

Nå er det mine egne foreldre som ba meg flytte hjem, men det ligger ingen økonomisk årsak bak, verken hos mine foreldre eller hos meg. Jeg betaler også for meg. Huset er stort nok, og jeg har praktisk talt egen leilighet, men vi bruker likevel å ha felles matstell osv.

Vi har ellers ganske liten familie rundt oss, så jeg setter i utgangspunktet pris på å være nært mine foreldre - men nå begynner det å røyne på.

Gjest Ensomt alenebarn

For min del høres det rart ut å skulle bli LEI sine egne barn. Men slik er det for deg. Får for din skyld håpe at barna dine har samme oppfatning.

Kanskje er de blitt lei meg, ja, selv om det var mine foreldres eget forslag om at jeg skulle flytte hjem. Jeg er ikke mor selv, men synes også det høres rart ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...