Gå til innhold

Fikk du gave fra foreldrene dine?

Anbefalte innlegg

Gjest Ensomt alenebarn

Ja, jeg fikk gave av foreldrene mine. OG steforeldre, besteforeldre, stebesteforeldre, tanter og onkler.

En jeg derimot ikke fikk gave av var broren min (han er 17 år), som ikke gidder og kjøpe gaver men blir kjempesint hvis han ikke får noen.

Flere voksne i min familie kjøper ikke til de andre voksne i familien. Men de avtaler på forhånd at de ikke skal kjøpe noe, og jeg får alltid fordi jeg gir gaver til dem.

Sofline:

Du er heldig, du!

Vi har også avtale med et par andre voksne i familien om at vi ikke gir julegave til hverandre. Dette er avtalt, men tar istedet med julebakst, vin eller noe annet godt med når vi kommer på julebesøk til hverandre. Til barna gir vi alltid.

Jeg og mine foreldre har ikke noen slik avtale. Tviler likevel på at jeg ikke gir julegave til mine foreldre neste jul, selv om jeg da er mer forberedt på at jeg ikke får julegave da heller. (Dessuten befinner jeg meg jo i syden neste jul!)

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anki

3

• Sofline

3

• Lillemus

2

• pamparium

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ensomt alenebarn

Noe så trist... syns det er vanvittig smålig av dine foreldre.. ikke skjønner jeg at de har klart å ta i mot gave av deg når de ikke har kjøpt noe som helst til deg ...

Mange gode tanker til deg.

Anki:

Tusen takk for de gode tankene!

Og det er også godt å vite at andre synes mine foreldre er smålig. Da føles det litt bedre her hos meg.

Gjest Ensomt alenebarn

Et spørsmål: Betaler du for deg hjemme? Eller snylter du på dine foreldre?

Ja, jeg betaler for meg hjemme, både husleie, mat og andre ting. Verken mine foreldre eller jeg har økonomiske problemer.

Det var mine foreldre som foreslo at jeg skulle flytte hjem - men de kan jo innerst inne ha ombestemt seg uten at de har gitt uttrykk for det på annen måte enn å ikke gi meg julegave.

Gjest Ensomt alenebarn

Å ikke kjøpe julegave til sitt eneste barn, som en attpåtil feirer julaften sammen med, men samtidig ta imot gave, er høyst unormalt.

Hva sa de når du pakket opp gavene fra deg da? Takket de ikke engang? De måtte jo gjøre seg tanker om at DU ikke hadde fått noe.

Hadde faktisk ikke funnet meg i slik nedlatende behandling!

Hadde sagt at hvis ikke de kan kjøpe en liten gave som vanlige folk (ren høflighet og normal folkeskikk) og kutte ut ekle kommentarer om folks tykkelse på julaften, så ville jeg valgt å feire jul alene, sammen med andre enslige venner, på et hotell eller i syden.

Jeg ville også prøvd å komme meg vekk fra dem rent fysisk. Flytt vekk. Jo fortere, jo bedre.

Ikke undertegnet:

Takk for et innlegg med futt i!

Jeg kunne nok ikke "sagt ifra" slik, selv om jeg koser meg med tanken. :-)

Da de pakket opp gavene, kommenterte de det de fikk, prøvde dem, sa det var fine ting. De kommenterte ikke at de ikke hadde noe til meg. Så begynte det noe på TV som vi skulle se på, så vi ble alle opptatt med det. "Saved by the bell" kan man kanskje si. Selv syntes jeg det var greit, for jeg syntes det var litt pinlig for mitt vedkommende at de ikke hadde noen gave å gi meg.

Jeg er nok litt mer fintfølende enn de som har produsert meg, får jeg vel si, for det så ikke ut som om det plaget dem at de ikke hadde noen gave til meg.

Gjest Ensomt alenebarn

Ja, det er godt julaften er overstått. Det var ikke så hyggelig her heller. Jeg er også enebarn som på en måte bor hjemme fortsatt, dvs. jeg har egen leilighet i samme hus som mine foreldre og er enslig (noe eldre enn deg da, er 34). Jeg er også overvektig og har i mange år tidligere fått høre fra dem at ingen kan bli glad i meg slik jeg ser ut, "hadde du bare vært normal du, så hadde du hatt både mann og barn, ja, egen familie du nå!" Med det mener de at jeg ikke kan få meg noen kjæreste så lenge jeg er overvektig.

Det er noen år siden de sa dette sist, det har virket på meg som om de skjønte hvor mye det sårer. Men igår var det på'n igjen. Riktignok ikke med hele leksa, men nok til at jeg ble såret og skuffet. Måtte gå ned til meg selv og være alene en stund igår, fordi jeg begynte å gråte. Jeg gråt meg i søvn også, det er det lenge siden jeg har gjort. De er jo overvektige selv, så de burde jo skjønne hvor mye slike kommentarer sårer.

Kunne de ikke heller ha sagt at jeg ser godt ut nå, at jeg ser friskere ut? Det gjør jeg nemlig. Jeg har vært flink og gått ned flere kilo også i det siste, noe andre folk har lagt merke til og gitt meg hyggelige komplimenter for. Men foreldrene mine? Niks, ingenting fra den kanten.

Beklager at jeg ikke har noen råd å gi. Men du er ihvertfall ikke alene om å ha foreldre som kommer med sårende kommentarer.

Kjære Cavatina,

det er trist lesning, men faktisk godt å vite at man ikke er alene med å ha slike "fintfølende" foreldre. :-(

Regner med Ankis innlegg under her, i tillegg til Soflines, var ment for deg.

Jeg vil bare få sagt at dette med at vi er overvektige, nok kan gjøre det litt vanskeligere å finne en partner, men de vi omsider finner, er de beste! :o) Så hold motet oppe!

Alle gode tanker til deg, Cavatina!

Sofline:

Du er heldig, du!

Vi har også avtale med et par andre voksne i familien om at vi ikke gir julegave til hverandre. Dette er avtalt, men tar istedet med julebakst, vin eller noe annet godt med når vi kommer på julebesøk til hverandre. Til barna gir vi alltid.

Jeg og mine foreldre har ikke noen slik avtale. Tviler likevel på at jeg ikke gir julegave til mine foreldre neste jul, selv om jeg da er mer forberedt på at jeg ikke får julegave da heller. (Dessuten befinner jeg meg jo i syden neste jul!)

God tur neste år da i alle fall:-)

Og egoistiske foreldre er ikke noe å bry seg om. Det er mye jeg skulle likt å ha fra foreldrene mine i stedet for julegaver. De tror alt kan kjøpes for penger virker det som.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...