Gå til innhold

Jobbe paa krisesenter


trylletroll

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen og god jul!

Jeg er ei jente paa 27 som har fulgt med endel paa denne siden, foerst og fremst fordi jeg er sammen med en gutt som har blitt utsatt for overgrep. Jeg bor utenlands og over nyttaar skal jeg begynne aa jobbe paa et krisesenter her hvor jeg bor. Jeg vet at det blir hardt, men det er veldig viktig for meg aa gjoere dette.

Jeg lurer paa om det er noen her som kan gi meg raad om hvordan jeg kan gjoere en saa god jobb som mulig!!??? Jeg skal jobbe med kvinner som har blitt utsatt for vold/overgrep i hjemmet og ikke minst barna deres. Stedet er et senter basert paa langtidopphold. Blir VELDIG takknemlig for svar, baade fra dere som har erfaring fra denne typen jobb og fra dere som har blitt utsatt for vold/overgrep, og som kan fortelle meg hvordan dere helst ville blitt moett i en slik situasjon.

En stor klem og et oenske om et GODT NYTTAAR til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær vennlig, lytt hvis de vil prate. Det er også viktig at de får vite at de er verdt noe og at de kan stå på egne ben hvis de vil. Det er veldig viktig at de får all hjelp som trengs til å bygge opp selvtilliten som kanskje er brutt ned gjennom flere år, og at de kan føle seg trygg mens de bor der. Mange er kanskje veldig slitne og blir nok glad for litt avlastning og hjelp med bara også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trylletroll...

Jeg vil ikke nevne det Amiga allerede har nevnt, men komme med et par tilleggsopplysninger...

Det er mye praktisk i en persons ting som må ordnes opp i f.h. til post, evt. lån, lege/tannlege - psykolog, ja,.. det kan faktisk være hva som helst som er viktig for 'nedkjørte' petrsoner å ta tak i... det er lurt av deg å finne ut om personene trenger hjelp til sånne ting.

Jeg snakker av erfaring som ,nedkjørt'..., - og vet hvor utroolig viktig det er å få hjelp så man ikke mister kontrollen på eget liv rent praktisk... (i tillegg til mentalt)..

Kjempebra at du engasjerer deg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett råd: Ha de rette grunnene for å jobbe der!!!

Finnes utrolig mange grepa kvinnfolk som jobber der, men mange som får beboerne til å føle seg sett ned på etc - og mange som virker som rike sosietetsfruer som å giiid må jobbe for et godt formål pga EGET selvbilde ("jeg er så snill altså"), og noen av dem igjen føler at beboerne burde være takknemlige ovenfor dem som faktisk bruker fritida si... Ikke akkurat slike damer man trenger i en krisesituasjon. Vær jordnær, forståelsesfull, IKKE SPRUDLENDE ELLER SELVOPPTATT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-)

Jeg regner med at du får deg et lite kurs før du begynner å ta vakter på krisesentet. Jeg fikk det. Foredrag fra psykolog og samtaler. Hvordan takler man en slik jobb. Og lignende. La vedkommende styre samtalen, lytte. Kanskje vil ikke personen snakke om det som har skjedd i det hele tatt. Men trenger bare en venn.

Ellers så må jeg si at du har fått mange gode råd her, fint å ta med på veien. Det er viktig at det ikke blir en avstand mellom deg og brukeren. Noe som kan skje fordi damen som har vakt får vedkommende til å føle seg ikke verdig. Dette kan skje på flere plan.

Jeg ble fortalt om ei dame som studerte medisin. Hun var da sammen med en voldelig mann og tilslutt gikk det så langt at hun måtte søke tilflukt på krisesenteret. "Å ja, du studerer medisin" i en nedlatende tone. Som om krisen hennes ikke var like stor som andres fordi hun hadde en høyere utdannelse.

Men som sagt jeg tror nok du blir instruert før du kommer i gang med vaktene dine. Lykke til, forresten.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-)

Jeg regner med at du får deg et lite kurs før du begynner å ta vakter på krisesentet. Jeg fikk det. Foredrag fra psykolog og samtaler. Hvordan takler man en slik jobb. Og lignende. La vedkommende styre samtalen, lytte. Kanskje vil ikke personen snakke om det som har skjedd i det hele tatt. Men trenger bare en venn.

Ellers så må jeg si at du har fått mange gode råd her, fint å ta med på veien. Det er viktig at det ikke blir en avstand mellom deg og brukeren. Noe som kan skje fordi damen som har vakt får vedkommende til å føle seg ikke verdig. Dette kan skje på flere plan.

Jeg ble fortalt om ei dame som studerte medisin. Hun var da sammen med en voldelig mann og tilslutt gikk det så langt at hun måtte søke tilflukt på krisesenteret. "Å ja, du studerer medisin" i en nedlatende tone. Som om krisen hennes ikke var like stor som andres fordi hun hadde en høyere utdannelse.

Men som sagt jeg tror nok du blir instruert før du kommer i gang med vaktene dine. Lykke til, forresten.

Hilsen

...fra dere alle. Det betyr masse aa faa noen raad og vink naar man skal begynne i en slik jobb. Det siste jeg oensker er jo aa saare noen som allerede er langt nede. Og, ja, jeg faar opplaering foer jeg begynner. Tusen takk, og godt nyttar til dere alle. Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...fra dere alle. Det betyr masse aa faa noen raad og vink naar man skal begynne i en slik jobb. Det siste jeg oensker er jo aa saare noen som allerede er langt nede. Og, ja, jeg faar opplaering foer jeg begynner. Tusen takk, og godt nyttar til dere alle. Klemmer fra

Godt nytt år til deg også. Du skal se at det går nok helt fint i den nye jobben. Du får ha lykke til i allefall. Det er givende selv om det er tøft. Alle trenger en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...