Gå til innhold

Orderudsaken, hva mener DU?

Anbefalte innlegg

Gjest tja,sidet..

Vet at saken er oppe og avgjort, og det er fair enough.

Men jeg utdanner meg innen jus, og jobber p.t. på advokatkontor, og jeg kan ikke glemme denne saken. Kjenner den kun fra media..

Jeg har lest begge bøkene om saken, og må si jeg blir litt undrende.

Jeg har noen spørsmål, og lurer på om du vil bruke litt av din tid til å besvare dem. Grunnen er at jeg gjerne vil vite folks meninger.

1. Tror du alle de involverte er skyldige?

2. Mener du at bevisene er gode nok til en fellende dom?

3. Synes du at det å planlegge drap kvalifiserer til 16-21 års fengsel?

4. Tror du noen av de dømte skjøt, i tilfelle hvem av dem?

Mine svar er ja, nei, nei, ja (Veronica og Kristin)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87046-orderudsaken-hva-mener-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"1. Tror du alle de involverte er skyldige?"

Jeg tror ikke Lars er skydig. Jeg tror han har gjort det han sier han har gjort, men at han har visst hva som skulle gjøres? Man forteller ikke slikt i detalj til en junkie. Såpass smarte tror jeg hovedpersonene, Per og Veronica var.

"2. Mener du at bevisene er gode nok til en fellende dom?"

Nei, på ingen måte.

"3. Synes du at det å planlegge drap kvalifiserer til 16-21 års fengsel?"

Selvsagt ikke. Ikke før man eventuelt gjør realitet av planleggingen.

"4. Tror du noen av de dømte skjøt, i tilfelle hvem av dem?"

Ja, jeg tror Kristin skjøt.

"1. Tror du alle de involverte er skyldige?"

Jeg tror ikke Lars er skydig. Jeg tror han har gjort det han sier han har gjort, men at han har visst hva som skulle gjøres? Man forteller ikke slikt i detalj til en junkie. Såpass smarte tror jeg hovedpersonene, Per og Veronica var.

"2. Mener du at bevisene er gode nok til en fellende dom?"

Nei, på ingen måte.

"3. Synes du at det å planlegge drap kvalifiserer til 16-21 års fengsel?"

Selvsagt ikke. Ikke før man eventuelt gjør realitet av planleggingen.

"4. Tror du noen av de dømte skjøt, i tilfelle hvem av dem?"

Ja, jeg tror Kristin skjøt.

Er helt enig med deg bortsett fra på en ting. Jeg tror også at Kristin skjøt (etter å ha lest boka hennes, er jeg mer overbevist enn noensinne..), men gjorde hun det alene? Hun var jo ganske rusa på den tida, ville hun klart det uten å legge igjen spor?

Jeg tror også at Veronica dopet ned Per før den natten, slik at han ikke skulle stoppe henne. Han visste sikkert at det skulle skje, men ikke når.

Forøvrig synes jeg hele saken er dypt tragisk, både for ofrene (selvsagt) de dømte, og rettstaten Norge.

Selvom jeg tror de er skyldige, så 1: synes jeg ikke planlegging av drap skal straffes så hardt, og 2: Det finnes ikke et eneste teknisk bevis, kun indisier.

Også har jeg alltid grublet over hvorfor i all verden Anne Paust løp opp i soverommet til foreldrene, istedet for å rømme ut? Sto det en vakt nede?

Er helt enig med deg bortsett fra på en ting. Jeg tror også at Kristin skjøt (etter å ha lest boka hennes, er jeg mer overbevist enn noensinne..), men gjorde hun det alene? Hun var jo ganske rusa på den tida, ville hun klart det uten å legge igjen spor?

Jeg tror også at Veronica dopet ned Per før den natten, slik at han ikke skulle stoppe henne. Han visste sikkert at det skulle skje, men ikke når.

Forøvrig synes jeg hele saken er dypt tragisk, både for ofrene (selvsagt) de dømte, og rettstaten Norge.

Selvom jeg tror de er skyldige, så 1: synes jeg ikke planlegging av drap skal straffes så hardt, og 2: Det finnes ikke et eneste teknisk bevis, kun indisier.

Også har jeg alltid grublet over hvorfor i all verden Anne Paust løp opp i soverommet til foreldrene, istedet for å rømme ut? Sto det en vakt nede?

"Jeg tror også at Kristin skjøt (etter å ha lest boka hennes, er jeg mer overbevist enn noensinne..), "

Hvorfor?

Jeg må innrømme at jeg ikke har grublet så mye på det her, og alt jeg vet om saken er at jeg fulgte den i media første gang den kom opp.

Aldri i verden om jeg setter meg ned og leser boka til Kristin, eller noen andre i den gjengen.

Annonse

Hvis du våkner av at dine foreldre skriker om hjelp, hadde du også antakeligvis løpt for å se hva som skjedde. Ingen tror vel faktisk en skal bli myrdet. Men selvfølgelig har du et poeng det kan jo hende det kom noen nede og..

Gjest undertegnet

I planlegging, ja!

Ja.

Nei, ikke hvis drapene ikke blir utført. Hvis drapene blir utført er svaret ja.

Veronica virker som en iskald og falsk fisk - jeg har hel tiden trodd hun skjøt, men ikke alene. Per Kristian er for fislete, og Kristin hadde for store problemer med rus akkurat da. Lars var nok involvert med feil dame til feil tid.

1. Tror du alle de involverte er skyldige? jeg tror alle fire har vært innblandet i drapet ja, eller i planleggingen av drapet.

Nei, egentlig ikke. Ikke utfra hva jeg har hørt om saken.

Hvis drapet ikke blir utført, nei. Hvis det blir det, ja.

Ja. Kristin eller Veronica.

Per tror jeg ikke at skjøt av en eller annen grunn.

Ja, og det er sikkert flere involvert. Men jeg tror Per Kristian Orderud var mindre med på det enn de andre, om noen forstod det.

NEI, NEI, og atter NEI!!!

Hvis drapene gjennomføres, JA!

Ja. Kristin og noen torpedoer (kanskje Veronica)

"Jeg tror også at Kristin skjøt (etter å ha lest boka hennes, er jeg mer overbevist enn noensinne..), "

Hvorfor?

Jeg kan ikke peke på noe bestemt i boken som fikk meg til å tro at Kristin var med. Var mer en slags følelse som kom snikende mens jeg leste..

Forøvrig en interessant bok. Har også lest Da døden kom til Orderud (eller noe sånt) og den var utrolig bra.

Veronica fascinerer meg (lik alle intelligente kriminelle gjør) og det var spennende å lese hennes politiavhør og hennes reaksjoner..

Hvis du våkner av at dine foreldre skriker om hjelp, hadde du også antakeligvis løpt for å se hva som skjedde. Ingen tror vel faktisk en skal bli myrdet. Men selvfølgelig har du et poeng det kan jo hende det kom noen nede og..

Ja, og hun ville sikkert løpt opp hvis hun hørte kjente stemmer..

Annonse

Jeg kan ikke peke på noe bestemt i boken som fikk meg til å tro at Kristin var med. Var mer en slags følelse som kom snikende mens jeg leste..

Forøvrig en interessant bok. Har også lest Da døden kom til Orderud (eller noe sånt) og den var utrolig bra.

Veronica fascinerer meg (lik alle intelligente kriminelle gjør) og det var spennende å lese hennes politiavhør og hennes reaksjoner..

Har du glemt at Kristin hadde alibi?

Hun og en annen fyr solgte (leverte)aviser den natten.

Hun hadde også ringt på det tidspunktet.Og politiet har sjekket hvor hun var da hun ringte og det var ikke ved Orderudgård.

Hun hadde også ringt på det tidspunktet.Og politiet har sjekket hvor hun var da hun ringte og det var ikke ved Orderudgård.

En mobiltelefon kan være hvor som helst - trenger ikke nødvendigvis være der hvor eieren er.

Eh, det var MOBILEN hennes som kjørte aviser, ikke hun!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...