Gå til innhold

Er det bestemt av naturen at menn skal beherske over kvinner?

Anbefalte innlegg

Undrer meg over at alle samfunn overalt har slik behandling av kvinner. Hvorfor har det vært slik i tusener av år."All men er created equal", de glemte kvinnene i USA den gangen. Eller har vi kanskje misforstått alle samfunnene hvor vi bare tror at mennene bestemmer og har bestemt? For tusener av år siden var Gud hun, hva skjedde? Har en muslimsk venn som behandler meg med dyp respekt, men står fast på at det står i Koranen at menn skal bestemme i hvert fall for muslimer. Så i hans hjemland kommer det til å bli sånn for ever og alltid. Han lo godt da jeg påpekte at Koranen ikke var skrevet av kvinner, men innrømmet at det var sant. Noen ganger synes jeg europiske menn har samme tankegang, vi har bare fått lov å jobbe dobbelt her i den vestlige verden. Ansvaret hjemme er fortsatt vårt og mange blir misbrukt sexuelt av sine nærmeste. Setter dette fram som litt usammenhengende tanker i en spesiell julehelg.

Fortsetter under...

hvilket år lever du i...

vi er nå snart i år 2003. kvinner blir sett på på lik linje som menn blandt de fleste..

koranen, bibelen, muslimer o.s.v. altså dette er tro.

vi er vel litt mer opplyst i dag enn for 100 år og lenger siden. derfor blir vel både koranen og bibelen som en slags eventyrbok.

Ulv I Faarikaal

Vi kan ta for oss en liten viktig del:

Lydighetsplikten

innebærer at mannen har rett til absolutt lydighet og tilstedeværelse fra kona. For kvinner er det en plikt å oppholde seg i hjemmet, og hun kan bare forlate hjemmet med mannens samtykke. Ellers innebærer lydighetsplikten at kvinnen best mulig skal etterkomme mannens ønsker og behov, skjøtte hans hjem og dra omsorg for hans barn. I seksualitet er kvinnen underlagt mannens vilje, men hun har rett til å kreve seksualitet dersom mannen er passiv, og hun har ikke plikt til å godta enhver form for seksualitet. Men mannen har en forrang, dette kommer frem i hans rett til polygami; hans rett til flere partnere.

Annonse

Gjest Dubreuilh

I koranen står det svart på hvitt at: kvinner og menn er likeverd

sier en venninne av meg som var gift med en muslim, og som leste koranen for å vite hva som stod...

Joda, det stemmer. Men husk at "likeverdig" ikke er ensbetydende med "likestilt".

Nei det finnes ingen naturlov (paa lik linje med loven om tyngekraft) som tilsier at menn skal herske over kvinner.

Derimot er dette et samfunnsbestemt fenomen i mer eller mindre grad.

En kommentar til din muslimske venn; det er vanlig i islamske samfunn at men bestemmer i den offentlige sfaere mens kvinner bestemmer i den private.

Protefen samenfattet det slik: Mannen er familiens hode og kvinnen er dens hjerte. En familie behöver begge deler for a fungere godt.

Menn og kvinner under islam er likeverdige men ikke likestilte og de har forskjellige sett med rettigheter og plikter. Ulv nevner noen av dem.

Men det finnes 4 forskjellige lovskoler i islam og de tolker dette noe forskjellig. I tilegg har man ogsaa de nasjonale lovene i islamske land som varierer sterkt. Flerkoneri er f.eks. forbudt i de fleste, men lovlig i noen land, selv om koranen klart aapner for flerkoneri.

Ulv I Faarikaal

Nei det finnes ingen naturlov (paa lik linje med loven om tyngekraft) som tilsier at menn skal herske over kvinner.

En kommentar til din muslimske venn; det er vanlig i islamske samfunn at men bestemmer i den offentlige sfaere mens kvinner bestemmer i den private.

Protefen samenfattet det slik: Mannen er familiens hode og kvinnen er dens hjerte. En familie behöver begge deler for a fungere godt.

Menn og kvinner under islam er likeverdige men ikke likestilte og de har forskjellige sett med rettigheter og plikter. Ulv nevner noen av dem.

Men det finnes 4 forskjellige lovskoler i islam og de tolker dette noe forskjellig. I tilegg har man ogsaa de nasjonale lovene i islamske land som varierer sterkt. Flerkoneri er f.eks. forbudt i de fleste, men lovlig i noen land, selv om koranen klart aapner for flerkoneri.

Noen av mine muslimske bekjente kan ta en øl i garasjen eller en grillpølse fra grillen hvis kona ikke ser det. Så det er visst kona som passer på det ja.

Hei Livia!

Så hyggelig å se deg her. Ønsker deg og dine riktig god ferie, og godt nyttår.

Hvilket kontinent er dere på nå?

Har du samme epost????

[email protected]

*klem*

Noen av mine muslimske bekjente kan ta en øl i garasjen eller en grillpølse fra grillen hvis kona ikke ser det. Så det er visst kona som passer på det ja.

Hva så?

Tror du "alle kristne" alltid følger bibelen? (Rent bortsett fra at de ikke engang kan bli enige om hva som står i bibelen!)

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hva så?

Tror du "alle kristne" alltid følger bibelen? (Rent bortsett fra at de ikke engang kan bli enige om hva som står i bibelen!)

Med vennlig hilsen

Hva så ?

Trenger ikke analysere det, jeg bare observerer menneskers adferd. Det som er naturlig for dem er rart for meg, sånn er det.

Ei muslimsk jente jeg snakket med sa at hun ikke ville være sammen med gutter som spiser gris og drikker alkohol. Jeg sa da at det vil ekskludere en god del gutter da. Om de gjør det, så behøver ikke hun gjøre det. Men da kommer regelen om at en muslimsk kvinne ikke kan gifte seg med en vantro mann. Omvendt er greit sier hun. Javel, sier jeg da.

Hva så ?

Trenger ikke analysere det, jeg bare observerer menneskers adferd. Det som er naturlig for dem er rart for meg, sånn er det.

Ei muslimsk jente jeg snakket med sa at hun ikke ville være sammen med gutter som spiser gris og drikker alkohol. Jeg sa da at det vil ekskludere en god del gutter da. Om de gjør det, så behøver ikke hun gjøre det. Men da kommer regelen om at en muslimsk kvinne ikke kan gifte seg med en vantro mann. Omvendt er greit sier hun. Javel, sier jeg da.

Hva er så poenget med dine endeløse ramser hvor du påpeker at "ikke alle muslimer følger koranen 100%"???

Er du virkelig så naiv at du trodde at alle muslimer følger koranen 100%?

Eller er dette bare mer av din sedvanlige mobbeing av "de som er annerledes", på linje med dine historier om å gå med "griser på Grønland Torg"?

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hva er så poenget med dine endeløse ramser hvor du påpeker at "ikke alle muslimer følger koranen 100%"???

Eller er dette bare mer av din sedvanlige mobbeing av "de som er annerledes", på linje med dine historier om å gå med "griser på Grønland Torg"?

Med vennlig hilsen

He-he

Ulv I Faarikaal

Med vennlig hilsen

Skal jeg fortelle historien om grisen på nytt ?

""All men er created equal", de glemte kvinnene i USA den gangen."

"men" her betyr jo menneske da.

Som på islandsk: maður = menneske, karlmaður = mann, kvennmaður = kvinne.

Tar islandsk som eksempel siden dette språket ligger nærmere "røttene". At bl.a engelsk siden har utviklet seg slik at "man/men" _også_ betyr mann er jo en annen sak.

""All men er created equal", de glemte kvinnene i USA den gangen."

"men" her betyr jo menneske da.

Som på islandsk: maður = menneske, karlmaður = mann, kvennmaður = kvinne.

Tar islandsk som eksempel siden dette språket ligger nærmere "røttene". At bl.a engelsk siden har utviklet seg slik at "man/men" _også_ betyr mann er jo en annen sak.

Jeg som har islandsk som morsmål er ikke enig i at "man" in engelsk betyr det samme som det islandske "madur". "All men are created equal" handler ikke om alle mennesker, det handler om menn. Det handler om klasseforskjell og da europere flyttet til USA var det viktig tema. De glemte kvinnene den gangen. Madur på islandsk brukes som human being på engelsk eller menneske på norsk.

Jeg som har islandsk som morsmål er ikke enig i at "man" in engelsk betyr det samme som det islandske "madur". "All men are created equal" handler ikke om alle mennesker, det handler om menn. Det handler om klasseforskjell og da europere flyttet til USA var det viktig tema. De glemte kvinnene den gangen. Madur på islandsk brukes som human being på engelsk eller menneske på norsk.

"Man" på engelsk betyr både menneske(human) og mann(male), slik det forsåvidt etterhvert også er blitt vanlig å bruke maður på islandsk. ;-)

http://thesaurus.reference.com/search?q=man

(se på de to utgavene av "man" som står som fjerde og femte ord på siden)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...