Gå til innhold

Er det bestemt av naturen at menn skal beherske over kvinner?

Anbefalte innlegg

"Man" på engelsk betyr både menneske(human) og mann(male), slik det forsåvidt etterhvert også er blitt vanlig å bruke maður på islandsk. ;-)

http://thesaurus.reference.com/search?q=man

(se på de to utgavene av "man" som står som fjerde og femte ord på siden)

Denne bruken av madur på islandsk er forvirrende og kunne gjerne forsvunnet fra språket for min del. Ifølge mine engelsklærere er det ingen tvil om at "All men are created equal" betyr menn, men at de rett og slett ikke tenkte på kvinner den gangen.

Fortsetter under...

Denne bruken av madur på islandsk er forvirrende og kunne gjerne forsvunnet fra språket for min del. Ifølge mine engelsklærere er det ingen tvil om at "All men are created equal" betyr menn, men at de rett og slett ikke tenkte på kvinner den gangen.

Hei Madur,

Ordet "men" på engelsk kan jo bety begge deler, og det blir derfor kun "gjetting" om "The Founding Fathers" mente "menn" eller "mennesker".

Men hvis man ser hvor radikalt utgangspunktet for denne grunnloven er, så vil jeg påstå at det er liten tvil at de i dag ville ment "både menn og kvinner".

Med vennlig hilsen

Hei Livia!

Så hyggelig å se deg her. Ønsker deg og dine riktig god ferie, og godt nyttår.

Hvilket kontinent er dere på nå?

Har du samme epost????

[email protected]

*klem*

Takk i like maate.

Vi har bodd i Norge siden höstes, men naa er vi paa Juleferie hos svigerfamilien. Men til sommeren flytter vi til utlandet igjen for noen aar :)

Jada - jeg treffes dann og vann paa samme e-postadresse.

Noen av mine muslimske bekjente kan ta en øl i garasjen eller en grillpølse fra grillen hvis kona ikke ser det. Så det er visst kona som passer på det ja.

Tja om det er kona eller vanen med aa vise diskresjon er ikke godt aa si, da jeg ikke kjenner dine muslimske venner.

Men det er i alle fall ikke uvanlig i mange muslimske miljöer at man ser fleksibelt paa ting og livsstiler, man man pleier bare aa holde en lav profil og vise diskresjon for de som stötes av slikt.

Her jeg er paa juleferie er det ikke lov aa selge alkohol naermere enn 100 meter fra en moske. Men det skal holde hardt i denne millionbyen hvor det vrimler av moskeer.

Man selger derfor öl i cola-pappkrus som ikke er gjennomsiktige vegg i vegg med moskeen og alle er fornöyde.

Det er ingen som gidder aa stikke nesa si opp i det som er litt paa kanten, saa lenge man ikke staar og hoier og reklamerer fra gatehjörnet.

Men saa er man jo vant til aa leve med et utall av kulturer og religioner her i kulpen de siste tusenaara ogsaa da.

Men nordmenn er jo regelryttere av rang og forstaar ikke en slik "slapp" holdning. Vi er jo f. meg mer EU-tilpasset enn det f.eks. Frankrike er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...