Gå til innhold

Feriepenger og skatt

Anbefalte innlegg

Gjest skattelut

Jeg bytta jobb i høst og fik nå like før jul utbetalt feriepengene som jeg egentig skulle hatt til neste sommer. Disse har da blitt trekt saftig fra med skatt. Hvis jeg hadde fått utbetalt dem til neste år sånn jeg egentlig skulle hadde det vel ikke blitt trekt skatt av dem? Nå regnes de vel som intekt for i år? Vil det si at de pengene som ble trekt i skatt er tapt fordi jeg fikk dem før jan 03?

Går det ann å få omgjort et evt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87076-feriepenger-og-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Det er riktig som du sier, bortsett fra at skatten på dem må du betale før eller senere, uansett. Fikk du dem over nyttår, kunne du utsatt skattebetalingen til neste år.

Feriepenger er inntekt og blir summert sammen med all lønn på slutten av året og beregnet skatt av det året du får dem, men får du dem over nyttår, slipper du skatt der og da. Normalt er at bedriften spør deg om vil ha dem over nyttår eller før nyttår.

En annen ting er om du tjener mer i år enn neste år, da kan det lønne seg å vente, siden skatten totalt blir lavere da du tjener mindre totalt det året. Det er et regnestykke.

Du kan kreve feriepenger utbetalt når du slutter, men arbeidsgiver tjener jo noen rentekroner på å sitte på dem lenger.

Arbeidsgiver kan tilbakeføre for mye utbetalt lønn, men da må du jo tilbakebetale pengene og få dem tilbake neste år. Spør om arbeidsgiver gidder det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87076-feriepenger-og-skatt/#findComment-475105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...