Gå til innhold

Lutefisken splitter USA-familier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Bare en ting til å si til det også:

ÆSJ!

Når jeg spiser lutefisk, spiser jeg mest tilbehør, og kveler fiskesmaken med Colmans hot mustard (ikke pulver men ferdig sennep). Med mye juleøl og akkevitt, blir det bra det.

Det er jammen ikke bare USA-familier som blir splitta av lutefisk. Jeg er ikke akkurat noen matfeiging, men lukta av lutefisk, den klarer jeg bare ikke. Synd, for det høres virkelig ut som om jeg går glipp av noe når jeg hører beskrivelser av smaken til den illeluktende fisken...

Annonse

Når jeg spiser lutefisk, spiser jeg mest tilbehør, og kveler fiskesmaken med Colmans hot mustard (ikke pulver men ferdig sennep). Med mye juleøl og akkevitt, blir det bra det.

Juleøl og akkevit er bra.. lutefisk har jeg aldri smakt, og har ikke tenkt til det heller.

Bestefar (han er fra Vestlandet) fortalte at da han var "liten" spiste de lutefisk til middag og pinnekjøtt til kvelds julaften. Han var den som lutet fisken, og det gjorde han på en betingelse: Han slapp å smake den.

Gjest ChiengMai

Det er jammen ikke bare USA-familier som blir splitta av lutefisk. Jeg er ikke akkurat noen matfeiging, men lukta av lutefisk, den klarer jeg bare ikke. Synd, for det høres virkelig ut som om jeg går glipp av noe når jeg hører beskrivelser av smaken til den illeluktende fisken...

En norskamerikansk nettvenn av meg spurte en gang om jeg hadde spist lutefisk noen gang. Jeg er ikke en gang flau over å innrømme at jeg faktisk aldri har gjort det, både smak og konsistens byr meg imot.

Nuh vel .. Denne nettvennen min sa i alle fall følgende:

I have tasted lutafisk twice; The first and the last time!

Ulv I Faarikaal

Å ja, det er godt, gitt.

Fisken har ikke sett sjøen på et hav av tid. Opprinnelig var det en måte å fukte tørr lutefisk så den kkunne spises. Det dreide seg om å få mat til å holde seg og bli spiselig.

Vet noen hva luten egentlig gjør med fisken ? Hvorfor lut, og ikke bare vann ?

Fisken har ikke sett sjøen på et hav av tid. Opprinnelig var det en måte å fukte tørr lutefisk så den kkunne spises. Det dreide seg om å få mat til å holde seg og bli spiselig.

Vet noen hva luten egentlig gjør med fisken ? Hvorfor lut, og ikke bare vann ?

Den konserverer den. Vann kan ikke konservere uten at maten må hermetiseres i tillegg.

Annonse

Men jeg trodde man tørket for å konservere, og lutet den like før spising for å få tilbake konsistensen ?

Hmmmm... det er også mulig..

Nei, jeg bare gjettet, vet ikke. Da er det vel for å få tilbake konsistensen at man luter da. Høres logisk ut egentig!

Nå skal jeg av gårde for å feire julaften igjen, med pinnekjøtt. Foretrekker det fremfor lutefisken.

Ulv I Faarikaal

Hmmmm... det er også mulig..

Nei, jeg bare gjettet, vet ikke. Da er det vel for å få tilbake konsistensen at man luter da. Høres logisk ut egentig!

Nå skal jeg av gårde for å feire julaften igjen, med pinnekjøtt. Foretrekker det fremfor lutefisken.

Modern venter med pinnekjøtt.... ha det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...