Gå til innhold

Månedslønn/ Haster!!!

Anbefalte innlegg

Det er klart han skal. Det har da ingenting å si hva fyren tror. Man er da dum i huet om man tror man har full ferie samme året man begynner i en jobb.

Men hvis arbeidsgiver sier til mannen: "Ser deg etter jul, nå tar vi juleferie", skal jo fyren selvfølgelig ha full månedslønn. Det at arbeidsgiveren har lagt opp til at arbeidstaker ikke har noe å gjøre i juleferien skal jo ikke arbeidstakeren svi for. Så her vil det uansett koke ned til at det kommer helt an på hvilken avtale som ble gjort før ferien begynte.

Fortsetter under...

Men hvis arbeidsgiver sier til mannen: "Ser deg etter jul, nå tar vi juleferie", skal jo fyren selvfølgelig ha full månedslønn. Det at arbeidsgiveren har lagt opp til at arbeidstaker ikke har noe å gjøre i juleferien skal jo ikke arbeidstakeren svi for. Så her vil det uansett koke ned til at det kommer helt an på hvilken avtale som ble gjort før ferien begynte.

Ikke enig. Men det har ingen hensikt å diskutere det. Man går ikke rundt og "tror man får lønn". Og de færreste arbeidsgivere "gir vekk" betalte feriedager på den måten der.

Så jeg tror nok fyren blir trukket i lønn, ja, for de dagene som altså ikke var helligdager.

Hvis bedriften stenger har en med fast månedslønn krav på full lønn. Hvis ikke er det arbeidsgivers plikt å la mannen jobbe. Arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstakeren å ta fridager bedriften legger opp til som FERIEdager. I så fall skal dette være avklart på forhånd.

Juridisk sett tror jeg ikke denne arbeidsgiverne kan trekke den ansatte i lønn så lenge vedkommende har fast månedslønn.

"Juridisk sett tror jeg ikke denne arbeidsgiverne kan trekke den ansatte i lønn så lenge vedkommende har fast månedslønn"

Selvfølgelig kan de det! Hvor kommer denne villfarelsen fra at de ikke kan det, når mannen er ansatt i bedriften for bare fem mnd siden???

Allment kjent at feriepenger, det opparbeider man seg ÅRET FØR man tar ut ferien. Altså har han ingen betalte feriedager i år, men fra januar av har han noen (for fem mnd).

Gjest ChiengMai

"Juridisk sett tror jeg ikke denne arbeidsgiverne kan trekke den ansatte i lønn så lenge vedkommende har fast månedslønn"

Selvfølgelig kan de det! Hvor kommer denne villfarelsen fra at de ikke kan det, når mannen er ansatt i bedriften for bare fem mnd siden???

Allment kjent at feriepenger, det opparbeider man seg ÅRET FØR man tar ut ferien. Altså har han ingen betalte feriedager i år, men fra januar av har han noen (for fem mnd).

De kan ikke KREVE at han skal ta ferie arbeidsdfagene i jula! Å tro det er i alle fall villfarelse!

Han skal ha full lønn. "Før i tiden" var det stort sett bare funksjonærer som hadde fast mnd. lønn. Alle andre gikk på time-lønn. Fast mnd.lønn ble oppfattet som lukurativt fordi man slapp å bekymmre seg om hva man fikk i lønningsposen.

ps. er det rart det blir konflikter i arbeidslivet når det tydeligvis finnes arbeidsgivere som ikke har satt seg inn i de mest grunnleggende reglene? *grøss*

En arbeider som ikke har opptjent ferie, skal selvfølgelig trekkes for de arbeidsdagene han er borte i jula. Bra for han at det er så mange helgedager.

Annonse

De kan ikke KREVE at han skal ta ferie arbeidsdfagene i jula! Å tro det er i alle fall villfarelse!

Nei, men hvem i all verden har sagt det? Les hovedlegget en gang til. Jeg kan ikke se noe sted at fyren ble dyttet ut fra jobben med makt og pålagt å ta julefri! Det står at han har "tatt fri", og det er det. Da får jeg bare gå ut fra at fyren har tatt seg fri SELV, ja. Da gjelder det jeg sa.

Gjest ChiengMai

Nei, men hvem i all verden har sagt det? Les hovedlegget en gang til. Jeg kan ikke se noe sted at fyren ble dyttet ut fra jobben med makt og pålagt å ta julefri! Det står at han har "tatt fri", og det er det. Da får jeg bare gå ut fra at fyren har tatt seg fri SELV, ja. Da gjelder det jeg sa.

Nå må _du_ lese hovedinnlegget en gang til. Det står at han har HATT fri, ikke at han har TATT fri. Det er faktisk en vesentlig forskjell på de to.

Hvis det er sånn at arbeidsgiver har bestemt at det skal være arbeidsfri i juleferien så har den ansatte krav på full lønn selv om han ikke har opptjent ferie _hvis_ikke_annet_er_avtalt_i_arbeidkontrakt_.

Nå må _du_ lese hovedinnlegget en gang til. Det står at han har HATT fri, ikke at han har TATT fri. Det er faktisk en vesentlig forskjell på de to.

Hvis det er sånn at arbeidsgiver har bestemt at det skal være arbeidsfri i juleferien så har den ansatte krav på full lønn selv om han ikke har opptjent ferie _hvis_ikke_annet_er_avtalt_i_arbeidkontrakt_.

Hey, got me on a technicality...

Du har egentlig rett, ja., det kan tolkes helt ulikt om det står "HATT fri". Første gangene jeg leste det, synes jeg innlegget kunne tolkes slik JEG gjorde. Men når du sier det, og påpekte min lesefeil, så er jeg enig i at det kan tolkes på to måter.

Gjest ChiengMai

Hey, got me on a technicality...

Du har egentlig rett, ja., det kan tolkes helt ulikt om det står "HATT fri". Første gangene jeg leste det, synes jeg innlegget kunne tolkes slik JEG gjorde. Men når du sier det, og påpekte min lesefeil, så er jeg enig i at det kan tolkes på to måter.

Til vanlig er det jeg som pleier lese fort og gale, godt det en gang var noen andre. :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...