Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Endelig - Nå står lutefisken i ovnen!

I år er det første gang på 17 år at jeg ikke har spist lutefisk før jul (minimum to ganger) - så i dag er det ekstra stort! Vanligvis har vi det som fast middagstradisjon 2. juledag, men vi glemte å ta den ut av fryseren kvelden før - så da blir det i dag.

Jeg vet at det høres tullete og patetisk ut å være så lidenskapelig opptatt av gammel fisk lagt i kaustiksoda, men alle her som virkelig elsker denne retten, vet hva jeg snakker om. Det første stykket bare må jeg maule uten annet tilbehør før jeg forsyner meg med resten.

Og resten for meg er ikke mye - bare poteter og baconterninger, og fett fra kokingen av pinnekjøttet julaften. Ertestuing, sennep, brunost, lefse og alt det andre får stå i fred for meg.

Og som drikke til, må jeg ha øl (ikke akevitt, det liker jeg ikke)!

Jeg har ikke spist siden frokost i ti-tida, så dette skal virkelig SMAKE!

Fortsetter under...

Hørtes godt ut! Jeg er vokst opp med lutefisk på julaften, jeg. Men etter at jeg selv stiftet familie, var det uaktuelt:-(

Og nå er det faktisk flere år siden jeg spiste lutefisk i det hele tatt. Orker ikke å lage det selv når ingen andre her i huset spiser det...

Hørtes godt ut! Jeg er vokst opp med lutefisk på julaften, jeg. Men etter at jeg selv stiftet familie, var det uaktuelt:-(

Og nå er det faktisk flere år siden jeg spiste lutefisk i det hele tatt. Orker ikke å lage det selv når ingen andre her i huset spiser det...

Nå er jeg akkurat ferdig med det himmelske måltidet.

Jeg er stapp, stapp mett. Fantastisk opplevelse!

Jeg har forresten tilberedt lutefisk til meg selv flere ganger. Det er bare å legge stykkene (ca 1 kg til én person) i langpanna med skinnsida ned, salte godt og legge aluminiumsfolie over. Står i ovnen i ca 40 min. og lager seg selv.

I mellomtiden koker du poteter og lager "alternativ" middag (som passser til poteter) oppå komfyren til resten av familien.

Nam. Nam!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...