Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Klipp fra Oslo Energi, som har regnet på tallene. (prinsippet blir det samme uansett hvilken leverandør man bruker).

"..Oslo Energi har beregnet at de samlede strømutgiftene for fjerde kvartal 2002 blir ca. 25 prosent høyere enn fjerde kvartal i 2001.

For første kvartal 2003 er imidlertid situasjonen mer dyster. Ut fra prisbildet for vintersesongen 2003 på elbørsen Nord Pool, vil strømutgiftene i første kvartal 2003 bli ca. 80 prosent høyere enn første kvartal 2002.

Året 2003 under ett ser ut til å bli 40-50 prosent dyrere enn 2002. .."

Enhver kan regne på hva det blir i kroner, -ufattelig dyrt.

"..Basert på dagens prisinformasjon fra elbørsen Nord Pool ser kraftregningen for første kvartal 2003 - forutsatt fakturering etter a konto-prinsipet - ut til å bli ca. 150 prosent høyere enn i første kvartal 2002. .."

- og det ser ikke ut til at regjering har tenkt til å hjelpe til heller, tiltross for at staten soper inn ca. 2 milliarder ekstra(!) i medverdigavgift p.g.a. høye priser på kraftbørsen.

Det blir nok mange som får det tøft fremover.

Er det slik det blir når markedskreftene har fått lov til å styre selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87202-sjokk-priser-p%C3%A5-str%C3%B8m/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder da bare vintermånedene. Ikke overdimensjoner dette. Noen får det tøft, ikke alle. De aller fleste har elelr bør ha en liten bufferkonto som tar høyde for slike ting.

Dessuten gjelder dette kun de kaldeste vintermånedene.

Og hva mener du bør gjøres? La andre betale for strømmen kanskje?

Vi ser da ut til å ha god nok råd, da jeg ikke ser annet enn at de aller aller fleste har masse lys nå i julemåneden, og det tyder da slett ikke på noen krise!

Det gjelder da bare vintermånedene. Ikke overdimensjoner dette. Noen får det tøft, ikke alle. De aller fleste har elelr bør ha en liten bufferkonto som tar høyde for slike ting.

Vi ser da ut til å ha god nok råd, da jeg ikke ser annet enn at de aller aller fleste har masse lys nå i julemåneden, og det tyder da slett ikke på noen krise!

Oslo Energi skriver; "Året 2003 under ett ser ut til å bli 40-50 prosent dyrere enn 2002. "

50% er liksom ikke noe å hisse seg opp over? neivel..

Oslo Energi skriver; "Året 2003 under ett ser ut til å bli 40-50 prosent dyrere enn 2002. "

50% er liksom ikke noe å hisse seg opp over? neivel..

Man trenger da ikke å ha Oslo Energi, da.

Denne høsten har vært spesiell og det er derfor vi har fått denne situasjonen. At den skulle holde seg er like utenkelig som at Elvis lever.

Er det noe vi har nok av her i landet er det da vann, og den ligger nå i form av snø. Så snart snøsmeltingen begynner,så er dette en saga blott.

"Krisen" gjelder bare de få vintermnd vi har igjen.

Gjest fattigper

Javel, så har du visst godt med penger da, siden du tar dette så lettvint. MEN det finnes faktisk folk som ikke har anledning til å spare opp ekstra penger. Jeg er enslig, uføretrygdet, har barn og har bekymringer nok som det er. Økt strømregning i tillegg vil ødelegge budsjettet mitt fullstendig og jeg vil gå i minus. Hyggelige framtidsutsikter med andre ord. JEG får iallefall flere søvnløse netter framover.

Javel, så har du visst godt med penger da, siden du tar dette så lettvint. MEN det finnes faktisk folk som ikke har anledning til å spare opp ekstra penger. Jeg er enslig, uføretrygdet, har barn og har bekymringer nok som det er. Økt strømregning i tillegg vil ødelegge budsjettet mitt fullstendig og jeg vil gå i minus. Hyggelige framtidsutsikter med andre ord. JEG får iallefall flere søvnløse netter framover.

Ja, det er nok mange som hadde lagt søvnløse hvis det hadde gått opp for dem hva som er iferd med å skje.

Tenk på oppgjørsregningen som kommer i januar. Da skal man gjerne betale for ett litt større forbruk (+ høyere Kv/t. pris) en det man allerede har betalt inn for, + a-konto for de neste 3 mnd.

En familie kan kanskje regne med en januar-regning på kr.10 00 - 12 000,-

Visste dere at selv om vi har kraftunderskudd, så får kraftselskapene fortsatt lov til å eksportere kraft til utlandet, til høystbydene!!

Det er slik visse politikere vil ha det; markedet skal bestemme uten at myndigheter blander seg i. -Og vanlige folk skal betale regninga.

Annonse

Man trenger da ikke å ha Oslo Energi, da.

Denne høsten har vært spesiell og det er derfor vi har fått denne situasjonen. At den skulle holde seg er like utenkelig som at Elvis lever.

Er det noe vi har nok av her i landet er det da vann, og den ligger nå i form av snø. Så snart snøsmeltingen begynner,så er dette en saga blott.

"Krisen" gjelder bare de få vintermnd vi har igjen.

""Er det noe vi har nok av her i landet er det da vann, og den ligger nå i form av snø. Så snart snøsmeltingen begynner,så er dette en saga blott.

""

Det mener ikke de fleste som følger med på saken. Tvertimot er det en oppfatning at prisleiet for hele 2003 vil legge seg på et høyere nivå enn i 2002.

Dessuten; nedbør er gratis! Det koster ikke mer å produsere en kilowatt nå, enn for 6 mnd. siden! Samme med kraft vi importerer fra Sverige(atomkraft). Der koster ikke mer å produsere strøm ved hjelp av atomkraft nå, enn det gjorde for 6 mnd. siden!

- Og det er tydeligvis nok kraft(?), siden ingen snakker om rasjonalisering.

Hvor blir det av de ekstra pengene vi betaler? (vannet i magasinene er gratis). Hvem får pengene? Jo, aksjeierene i kraftselskapene.

Det er sykt og burde vært ulovlig, all den stund det egentlig er nok kraft tilgjenglig.

Forstå det den som kan..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...