Gå til innhold

Legesekretær

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Surrealis

215.000 kr i begynnelønn, ikke særlig oppløftende hva? er selv ferdig utdannet nå og ser meg om etter jobb.

Oppløftende og oppløftende. Man bør ikke forvente mer tatt i betraktning utdannelsens varighet og nivå - for ikke å glemme sammenligningen med f.eks. sykepleiere som faktisk trenger 5 år mer på skolebenken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-476333
Del på andre sider

Oppløftende og oppløftende. Man bør ikke forvente mer tatt i betraktning utdannelsens varighet og nivå - for ikke å glemme sammenligningen med f.eks. sykepleiere som faktisk trenger 5 år mer på skolebenken.

Hvorfor 5 år? Jeg har videregående og et års utdannelse som legesekretær. Er ikke sykepleien 3 år eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-476335
Del på andre sider

Nei det er ikke oppløftende med 215.000 kr i begynnerlønn fordi en kan jo jobbe på Rema eller H&M og ha bedre lønn og fordeler. Og da trenger du ingen utdanning. Hvis du tenker på antall år utdanning er det folk fra tidligere som har utdannet seg gjennom IT bransjen og på kort tid og fått kjempebra lønn. Jobb innen helsevesenet er jo i utgangspunktet dårlig tatt ansvar i betrakning både som helsesekretær, hjelpepleiet eller sykepleier. Jeg er ikke imponert over lønnen i det hele tatt og jeg synes selvsagt at en kan vente seg noe mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-476373
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrealis

Nei det er ikke oppløftende med 215.000 kr i begynnerlønn fordi en kan jo jobbe på Rema eller H&M og ha bedre lønn og fordeler. Og da trenger du ingen utdanning. Hvis du tenker på antall år utdanning er det folk fra tidligere som har utdannet seg gjennom IT bransjen og på kort tid og fått kjempebra lønn. Jobb innen helsevesenet er jo i utgangspunktet dårlig tatt ansvar i betrakning både som helsesekretær, hjelpepleiet eller sykepleier. Jeg er ikke imponert over lønnen i det hele tatt og jeg synes selvsagt at en kan vente seg noe mer.

Jeg er enig i det at lønnen - separat sett uten sammenligning forøvrig - er lav. Skal en gjøre noe med den lønnen, er det nok logisk å sette den i perspektiv med relevante sammenligningsgrunnlag, så som andre lønninger i helsevesenet. Lønninger i det private kan i denne omgang kalles urelevant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-477426
Del på andre sider

Gjest Surrealis

Hvorfor 5 år? Jeg har videregående og et års utdannelse som legesekretær. Er ikke sykepleien 3 år eller tar jeg feil?

Sykepleiere har 3 år på høyskole og 3 år på videregående.

Legesekretærer trenger ikke 3 år på videregående før den ettårige utdannelsen. Dette avhenger av alder, antall år i jobb osv.

Hvis en ønsker å bli legesekretær direkte etter 10'ende på ungdomsskolen, finnes det 2-årige alternativer på videregående som kvalifiserer til tittelen legesekretær, eller helsesekretær som noen har valgt å kalle det.

xxxxxxxxxxxxx

På den andre siden trenger ikke sykepleierstudenter 3-årig artium nå lenger for å starte studiene. I det siste har reglene blitt litt mer "liberale", hvor inntak kan skje på basis av en kombinasjon av generell studiekompetanse og arbeidserfaring - og evt. andre lign. modeller.

Likevel krever sykepleierutdanningen temmelig mye høyere kompetanse for inntak, samt at studentene utdannes til et langt høyere teoretisk og praktisk nivå. Det skulle da bare mangle at det burde være merkbar forskjell i lønningene når en arbeider for samme arbeidsgiver.

Til slutt må jeg jo nevne at jeg ikke mener legesekretærene tjener for godt. Det er andre med høyere kompetanse som tjener for dårlig. Dette er et hovedpoeng i problematikken om det å holde på kvalifisert personell i helsesektor.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-477430
Del på andre sider

Sykepleiere har 3 år på høyskole og 3 år på videregående.

Legesekretærer trenger ikke 3 år på videregående før den ettårige utdannelsen. Dette avhenger av alder, antall år i jobb osv.

Hvis en ønsker å bli legesekretær direkte etter 10'ende på ungdomsskolen, finnes det 2-årige alternativer på videregående som kvalifiserer til tittelen legesekretær, eller helsesekretær som noen har valgt å kalle det.

xxxxxxxxxxxxx

På den andre siden trenger ikke sykepleierstudenter 3-årig artium nå lenger for å starte studiene. I det siste har reglene blitt litt mer "liberale", hvor inntak kan skje på basis av en kombinasjon av generell studiekompetanse og arbeidserfaring - og evt. andre lign. modeller.

Likevel krever sykepleierutdanningen temmelig mye høyere kompetanse for inntak, samt at studentene utdannes til et langt høyere teoretisk og praktisk nivå. Det skulle da bare mangle at det burde være merkbar forskjell i lønningene når en arbeider for samme arbeidsgiver.

Til slutt må jeg jo nevne at jeg ikke mener legesekretærene tjener for godt. Det er andre med høyere kompetanse som tjener for dårlig. Dette er et hovedpoeng i problematikken om det å holde på kvalifisert personell i helsesektor.

Mvh

Jeg synes det var kjempemye pugging både medisinske uttrykk og anatomi. Trodde vi hadde samme læreboka i anatomi som sykepleierne. I hvert fall var det mye slit. Unødvendig for min skyld som sluttet å jobbe etter et år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-477444
Del på andre sider

Gjest Surrealis

Jeg synes det var kjempemye pugging både medisinske uttrykk og anatomi. Trodde vi hadde samme læreboka i anatomi som sykepleierne. I hvert fall var det mye slit. Unødvendig for min skyld som sluttet å jobbe etter et år.

Vel. Jeg har alltid som motto at det som er lært alltid har en eller annen funksjon, enten det kommer til nytte direkte eller indirekte. All gammel kunnskap står bak ny kunnskap - både på et bevisst og ubevisst plan.

En annen diskusjon kan vel være prisen en må betale for det en lærer. Næringsakademiet eller andre private skoler skal iallfall ha seg godt med salt i maten.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87222-legesekret%C3%A6r/#findComment-478244
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...