Gå til innhold

USA's mest populære mann

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Hvor mye vet du om sør-amerikanske, afrikanske, asiatiske stater? Har du aldri møtt et menneske som kommer fra et land du ikke vet noenting om og som til og med kan være større enn Norge? Forresten hvor mye kunnskaper har du om Island og Finland for ikke å snakke om Færøyene og Grønland. Du vet forhåpentligvis at Stockholm er hovedstedet i Sverige, men kjenner du hovedstedene i Ecuador, Ghana osv.

Hakke sagt jeg eller vi er noe bedre enn noen som helst, det må gå an å fortelle om enkeltmennesker uten å trekke inn globale forhold og at jeg skal behøve å forsvare meg som om jeg har fornærmet noen.

Selv har jeg vært i 26 stater i USA når jeg teller etter på kartet, og møtt massevis av amerikenere både i byer og på landet. 1 av 5 visste hvor Norge var.

På vaskeriet trodde de ikke jeg visste hva en tørketrommel var. Jeg ble nesten automatisk regnet for dum fordi jeg var norsk. Jeg fortalte noen at vi kokte og spiste gamle pocketbøker i Norge når det var lite mat, og ble trodd. Da jeg fortalte hvordan vi egentlig hadde det i Norge ble de fleste ovverrasket. Mange trodde vi bare var et primitivt folk av råbarka hvalfangere. Det var før OL i Lillehammer.

Mange lo seg skakke av hva vi spiste og gjorde narr av tradisjonene våre. Det blåste jeg i.

De lærte meg at det var uhøflig å ikke si "mister" eller "misses" foran etternavnet når man tiltalte noen, jeg sa feil lenge, men ble unnskyldt, de venta ikke mer liksom.

Flere i New York fortalte at ved århundreskiftet var norske guttebander de verste i byen, voldtok, ranet og drepte. Norske prostituerte var de tallrikeste i en bydel og var svært ettertraktede.

Fortsetter under...

Hvor mye vet du om sør-amerikanske, afrikanske, asiatiske stater? Har du aldri møtt et menneske som kommer fra et land du ikke vet noenting om og som til og med kan være større enn Norge? Forresten hvor mye kunnskaper har du om Island og Finland for ikke å snakke om Færøyene og Grønland. Du vet forhåpentligvis at Stockholm er hovedstedet i Sverige, men kjenner du hovedstedene i Ecuador, Ghana osv.

En ting er å ikke vite så fryktelig mye om alle land i verden, men å ha en viss peiling på hvor de fleste land er synes jeg er et minimum for mennesker i den rikere del verden(som stort sett har bedre skolegang enn de fleste andre). Har enda tilgode å møte noen fra et land jeg ikke visste hvor var. Og har truffet folk fra store deler av verden.

Og det kan lønne seg å ha litt peiling. En fyr jeg spiste frokost med i London en gang ble i hvertfall sjarmert av at jeg faktisk visste hvor landet han kom fra (Brunei) var. ;-)

Hakke sagt jeg eller vi er noe bedre enn noen som helst, det må gå an å fortelle om enkeltmennesker uten å trekke inn globale forhold og at jeg skal behøve å forsvare meg som om jeg har fornærmet noen.

Selv har jeg vært i 26 stater i USA når jeg teller etter på kartet, og møtt massevis av amerikenere både i byer og på landet. 1 av 5 visste hvor Norge var.

På vaskeriet trodde de ikke jeg visste hva en tørketrommel var. Jeg ble nesten automatisk regnet for dum fordi jeg var norsk. Jeg fortalte noen at vi kokte og spiste gamle pocketbøker i Norge når det var lite mat, og ble trodd. Da jeg fortalte hvordan vi egentlig hadde det i Norge ble de fleste ovverrasket. Mange trodde vi bare var et primitivt folk av råbarka hvalfangere. Det var før OL i Lillehammer.

Mange lo seg skakke av hva vi spiste og gjorde narr av tradisjonene våre. Det blåste jeg i.

De lærte meg at det var uhøflig å ikke si "mister" eller "misses" foran etternavnet når man tiltalte noen, jeg sa feil lenge, men ble unnskyldt, de venta ikke mer liksom.

Flere i New York fortalte at ved århundreskiftet var norske guttebander de verste i byen, voldtok, ranet og drepte. Norske prostituerte var de tallrikeste i en bydel og var svært ettertraktede.

Jeg har bodd i USA i flere år deriblant i New York. Jeg ble aldri regnet for å være dum selvom jeg representerte Norge. Da jeg flyttet til Norge reagerte jeg på hvor dårlige engelskkunnskaper Nordmenn hadde. Jeg har også reagert på dårlige allmennkunnskaper om mitt land. Og vi snakker om Norge, verdens rikeste og mest arrogante land. Jeg er i hvert fall ikke i tvil etter å ha fulgt med på denne tråden. Jeg har vært i de fleste stater i USA og de fleste europiske land. Bodd i mange av dem. Skandinaver blir uglesett mange steder på grunn av fyll, det er ikke historie fra New York fra 100 år siden.

Synes du det er positivt for "Nordmenn ikke å få til en flertallsregjering? "

Det har jeg ikke sagt noenting om. Jeg bruker det som et eksempel på at nordmenn IKKE kan brukes som et eksempel på at de vet hva som er best for dem. Nordmenn klarer ikke/vil ikke samle seg om en politikk, en politiker - de tenker selv, ergo - de breker mindre enn amerikanerne.

"Jeg sammenligner nasjonalismen i begge land og reagerer på at Nordmenn tror de vet best sånn som fremkommer av ditt innlegg og mange andres her. Det er din oppfatning av den amerikanske presidenten som kommer frem her. "

Har jeg sagt noe annet enn at dette bare er min mening?

"For mitt vedkommende velger jeg andre ord når jeg skriver innlegg og diskuterer aldri på denne måten."

Neivel? Hva gjør du nå da?

Jeg diskuterer her, men ikke med ditt ordvalg. Hva regner du med at monarkiet er? Et symbol på folkets valg? Kongen MÅ bli, tenk på Kong Olav folkekongen. Hvor er forskjellen fra Amerikanerne som for øvrig ikke velger Bush alle sammen og det vet du utmerket godt. Du nevner ingenting om de 70% som ikke kåret han til årets mann.

Ulv I Faarikaal

Jeg har bodd i USA i flere år deriblant i New York. Jeg ble aldri regnet for å være dum selvom jeg representerte Norge. Da jeg flyttet til Norge reagerte jeg på hvor dårlige engelskkunnskaper Nordmenn hadde. Jeg har også reagert på dårlige allmennkunnskaper om mitt land. Og vi snakker om Norge, verdens rikeste og mest arrogante land. Jeg er i hvert fall ikke i tvil etter å ha fulgt med på denne tråden. Jeg har vært i de fleste stater i USA og de fleste europiske land. Bodd i mange av dem. Skandinaver blir uglesett mange steder på grunn av fyll, det er ikke historie fra New York fra 100 år siden.

Du har ikke mye til overs for nordmenn.

Annonse

Du har ikke mye til overs for nordmenn.

Jo når jeg er i USA, men jeg kom plutselig på en historie om en liten jente som kom fra mitt land og begynte på skolen i Norge. Da hun skulle sy på en symaskin trodde ikke lærerinnen på henne da hun fortalte at sånn maskin hadde mamma for det kunne bare ikke være elektriske maskiner der hvor vi kommer ifra. Og det er et vest-europisk høyt teknisk utviklet naboland.

Jeg diskuterer her, men ikke med ditt ordvalg. Hva regner du med at monarkiet er? Et symbol på folkets valg? Kongen MÅ bli, tenk på Kong Olav folkekongen. Hvor er forskjellen fra Amerikanerne som for øvrig ikke velger Bush alle sammen og det vet du utmerket godt. Du nevner ingenting om de 70% som ikke kåret han til årets mann.

Nei, men kjære deg - bruk det ordvalget du vil.

Vi snakker ikke om hvem som støtter Bush - vi snakker om at han er den person som 28% av den amerikanske befolkningen beundrer mest. Prosenten som støtter han er nok langt høyere - og venter vi til han skikkelig har fått kjørt igang krigen mot Irak, så skal du se at prosenten skyter ytterligere 30% opp.

Amerikanere er forutsigbare sånn.

Nå er jo forsåvidt Saddam Iraks mest populære også, da. Uten at det har noe som helst med denne saken å gjøre.

Er han Iraks mest beundrede mann eller snakker du om hvor mange som støtter politikken hans i prosent? Du har sikkert en link også?

Nei, amerikanere er ikke kjent for å være de mest allvitende ;o)

Om du snur deg rundt, vil du finne at det aller meste av "dingser" i vårt moderne samfunn er oppfunnet og kommersialisert av amerikanerne. Din påstand om at de skal være mer eller mindre retarderte, synes urimelig.

Bush' popularitet beror på at han faktisk har gjort en rimelig bra jobb. Både inneriks og utenriks må han sies å ha vært en suksess.

Et annet forhold er selvsagt den effekten angrepet på WTC har hatt på det amerikanske folk. De er ikke lengre usårbare. Dette samler nasjonen på en måte vi neppe skjønner.

Vi misforstår også ofte den amerikanske retorikken. De snakker på en måte som er fremmed for oss, og som vi ikke har noe forhold til.

Sett fra amerikanernes (og hele den frie verdens) side, har Bush gjort en god jobb.

Nå gjenstår bare å pryle Saddam og Nord-Korea. Rabiate statsledere med ABC-våpen tilgjengelig, er lite lystelig.

USA får gjøre jobben igjen. Vi er gjerne litt motstrebende i starten, men etter at jobben er gjort, er vi atter fornøyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...