Gå til innhold

Attføring og stipend/lån, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest sende søknad?

Leste at det går an å søke stipend og lån når man går på attføring.

Men.. hvordan blir det da med attføringen når man tar imot stipend?

Blir det regnet som inntekt slik at man blir trukket i attføringen?

Jeg ser det slik at stipend og lån egentlig ikke kan betraktes som inntekt da stipend er en stønad og lån absolutt ikke er en inntekt.

Men blir det tolket annerledes på Aetat?

Noen som har erfaring med attføring og lånekassen?

Fortsetter under...

Lånekassen tolker attføring som inntekt, noe som nok gjør det vanskelig å få noe fra lånekassa. Men det er definitivt lov å prøve!

mvh

Det er lånekassen som til syvende og sist ser på inntekten din og gir deg lån deretter... men summen er så liten at det gagner seg egentlig ikke!

Det jeg fikk vite når jeg gjikk på attf og skulle søke lån var at jeg godt kunne søke men at jeg ikke måtte rekne med å få noe. Jeg kunne fått 7000 i halvåret med lån og stip og mistet da attføringen min!

Lånekassen er open i morgen så ring dem!

Hvis attføringen din ikke overstiger kr 100 000 i året, kan du få stipend hvis du ikke bor sammen med foreldrene dine uansett alderen din, og lån i lånekassen. Jeg kjenner flere som har yrkesretta attføring, og får fullt lån og stipend. Ingen problem det.

Det er lånekassen som til syvende og sist ser på inntekten din og gir deg lån deretter... men summen er så liten at det gagner seg egentlig ikke!

Det jeg fikk vite når jeg gjikk på attf og skulle søke lån var at jeg godt kunne søke men at jeg ikke måtte rekne med å få noe. Jeg kunne fått 7000 i halvåret med lån og stip og mistet da attføringen min!

Lånekassen er open i morgen så ring dem!

Hei på deg!

Jeg har akkurat gått gjennom denne prosessen du nå lurer på. Jeg har attføring og går på skole. I og med at lånekassen har forandret reglene om inntekt m.h.t lån kan alle få lån uansett inntekt. Stipendandelen er behovsprøvd og derfor er øvre grense for hva du kn ha i "inntekt"/attføring.

For mitt vedkommende har jeg for mye i attføring til å få fullt stipend, men jeg får halvt. D.v.s at jeg bare søker stipend hvert halv år.Dette halvåret fikk jeg ca14000 kr og det kommer veldig godt med!!!!

Men husk at lånekassen går tilbake på ligningen så man må ikke ha noen an inntekt. Overstiger man grensen vil stipendet bli gjort om til lån.

Annonse

Gjest sende søknad?

Hei på deg!

Jeg har akkurat gått gjennom denne prosessen du nå lurer på. Jeg har attføring og går på skole. I og med at lånekassen har forandret reglene om inntekt m.h.t lån kan alle få lån uansett inntekt. Stipendandelen er behovsprøvd og derfor er øvre grense for hva du kn ha i "inntekt"/attføring.

For mitt vedkommende har jeg for mye i attføring til å få fullt stipend, men jeg får halvt. D.v.s at jeg bare søker stipend hvert halv år.Dette halvåret fikk jeg ca14000 kr og det kommer veldig godt med!!!!

Men husk at lånekassen går tilbake på ligningen så man må ikke ha noen an inntekt. Overstiger man grensen vil stipendet bli gjort om til lån.

Hei og takk for svar.

Jeg lurer på om aetat legger seg i om du tar lån og stipend gjennom lånekassen. Blir du trekt noe på din mnd. utbetaling gjennom Aetat?

Man skal jo ikke tjene noe over attføringen, blir ikke stipend og lån sett på som selvfinansiering slik at attføringen blir stoppet?

Får du utbetalt stipend og lån i en engangssum eller stykkvis pr.mnd?

Hei og takk for svar.

Jeg lurer på om aetat legger seg i om du tar lån og stipend gjennom lånekassen. Blir du trekt noe på din mnd. utbetaling gjennom Aetat?

Man skal jo ikke tjene noe over attføringen, blir ikke stipend og lån sett på som selvfinansiering slik at attføringen blir stoppet?

Får du utbetalt stipend og lån i en engangssum eller stykkvis pr.mnd?

Hei, lån og stipend har ingen innvirkning på attføringsutbetalingene. jeg har fått det bekreftet fra aetat!

Siden jeg søkte sent på året fikk jeg utbetalt 12000kr i November og resten i desember.

Søker man når man skal får man dette utbetalt månedsvis.

P.S Hvis jeg ikke har misforstått så er tidsfristen for neste år gått ut....da kan du ikke søke før til høsten igjen. Ring lånekassen for sikkerhetens skyld

En siste ting er at man må IKKE stryke i noen fag med stipendet.Det vil isåfall resultere i at stipendet blir omgjort til lån.

Lykke til!

Hei, lån og stipend har ingen innvirkning på attføringsutbetalingene. jeg har fått det bekreftet fra aetat!

Siden jeg søkte sent på året fikk jeg utbetalt 12000kr i November og resten i desember.

P.S Hvis jeg ikke har misforstått så er tidsfristen for neste år gått ut....da kan du ikke søke før til høsten igjen. Ring lånekassen for sikkerhetens skyld

En siste ting er at man må IKKE stryke i noen fag med stipendet.Det vil isåfall resultere i at stipendet blir omgjort til lån.

Lykke til!

Tidsfristen for å søke stipend for 2003 er ikek gått ut. Den fristen er i april en gang.

Noen som vet om man kan motta rehabiliteringspenger OG stipend, da?

Lykke til!

Syntes dette er litt rart jeg... Hvorfor skal reglene være forskjellig fra hvor du bor i landet og hvilke aetat kontor du sogner til!

Jeg har forhørt meg med dette på aetat der jeg hører til, de sier noe helt annet!

Jeg skal nok notere meg alt dere har skrevet og teste kontoret der jeg kommer fra... Kansje her er bare inkompetente konsulenter der jeg kommer fra! ( har mistenkt det leeenge)

Syntes dette er litt rart jeg... Hvorfor skal reglene være forskjellig fra hvor du bor i landet og hvilke aetat kontor du sogner til!

Jeg har forhørt meg med dette på aetat der jeg hører til, de sier noe helt annet!

Jeg skal nok notere meg alt dere har skrevet og teste kontoret der jeg kommer fra... Kansje her er bare inkompetente konsulenter der jeg kommer fra! ( har mistenkt det leeenge)

ja det må du virkelig gjøre!

Det skal være likt for alle.

Jeg har lest reglementet og er ganske sikker på at jeg har fått stipend som forblir stipend og ikke lån.

Uansett,trenger du ekstra penger så skal alle ihvertfall ha lov til å ta opp lån.Det gjelder for alle på attføring,uføretrygd og rehab.

Tidsfristen for å søke stipend for 2003 er ikek gått ut. Den fristen er i april en gang.

Noen som vet om man kan motta rehabiliteringspenger OG stipend, da?

jeg mener at tidsfristen for vår 2003 gikk ut i november....

dem som går på rehab tror jeg kan følge de samme reglene som for attføring.Somsagt så bryr verken aetat seg om noe støtte fra lånekassen, og lånekassen bryr seg ikke om hvor mye du tjener unntagen ved stipendutregningen( den er på 150 000)

jeg mener at tidsfristen for vår 2003 gikk ut i november....

dem som går på rehab tror jeg kan følge de samme reglene som for attføring.Somsagt så bryr verken aetat seg om noe støtte fra lånekassen, og lånekassen bryr seg ikke om hvor mye du tjener unntagen ved stipendutregningen( den er på 150 000)

Du tar nok feil.

"To frister

Fristen 15. november gjelder:

dersom du bare søker for høsten 2002

dersom du søker for hele studieåret 2002/2003

Alt håp er imidlertid ikke ute hvis du skulle glemme fristen. Du får en ny sjanse til våren med frist 15. mars 2003, men da får du stipend og lån kun for vårsemesteret

www.lanekassen.no

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...