Gå til innhold

Øyeplager - Keratitt, Adenovirus


lille_mummi

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 år som har hatt øyeplager siden november 2001.

Det begynte med at jeg så veldig dårlig, og synet var tåkete og uklart, både på avstand og nerme.

Jeg oppsøkte optiker, og han oppdaget flekker på hornhinnen på begge øyne, hhv 2-3 på høyre og 10-12 på venstre. Han lurte på om jeg hadde fått etsende middel på øynene (eks plumbo), noe jeg ikke hadde. Henvisning til øyenlege fulgte.

I januar 2001 begynte jeg med Spersadex øyendråper, og har siden tatt dråpene med mindre oppholdsperioder i nå over et år. Det viser seg forøvrig at plagene med øynene og flekkene på hornhinnene kommer tilbake etter perioder med opphold av Spersadex. Derfor også det lange behandlingsforløpet med disse.

I begynnelsen hadde jeg ikke smerter på øynene, og det var det tåkete og uklare synet som gjorde at jeg gikk til optikeren. Det var også de samme symptomene med dårlig syn som meldte seg ved tilbakekomst av flekkene etter behandlingsopphold av Spersadex. Symptomene har imidlertid endret seg ved hver tilbakekomst, og i dag, etter et år med plager, har symptomene blitt svært sårt øye, svie, ruskfølelse eller følelse av sand på øynene ved tilbakekomst av flekkene. Endringene i symptomene har skjedd gradvis, og de synes å bli krafigere for hver gang jeg får igjen plagene. I begynnelsen var det bare det dårlige synet som indikerte at flekkene var kommet tilbake. De neste gangene var i tillegg ruskfølelsen fremtredende. De siste 8 mnd har symptomene med dårlig syn forsvunnet, men smerter og såre øyne er symptomer som nå er dominerende ved tilbakekomst av flekkene. Disse er vonde og veldig plagsomme. Smertene på øynene gjør at jeg tidvis blunker veldig ofte som reaksjon på dette. Det er svært plagsomt og jeg begynner å bli utolmodig ettersom jeg ikke har blitt kvitt plagene etter 14 måneder. I denne tiden har jeg tatt Spersadex opp til 6 ganger daglig, og deretter nedtrapping før opphold. Plagene synes imidlertid å komme tilbake etter hver gang, denne gangen to måneder etter opphold av Spersadex.

Jeg har forøvrig fått sterkt redusert tårefilm, sannsynligvis etter den lange behandlingstiden med Spersadex.

Øyenlegen kunne også se at talgkjertlene bak øynene/ i enden av vippene mine var tette, og at dette igjen kunne føre til at tårefilmen ikke fikk tilstrekkelig smøring.

Jeg har derfor forsøkt å reparere tårefilmen med først Artelac, deretter Oculac, og nå da Viscotears. Byttet fra de to første ble gjort som følge av legens mistanke om at jeg kunne reagere på konserveringsmidler i Artelac og Oculac ettersom jeg etter en tid med behandling av de respektive fikk tilbake sårhet og svie i øynene.

Nå er det 2 mnd siden jeg sluttet med Spersadex, og jeg har i 2 mnd smurt øynene med Viscotears hhv 4 og 2 gng daglig på venstre og høyre. Smertene i øynene har dessverre enda en gang meldt seg, denne gang på venstre øyet, som også er det øyet med mest redusert tårefilm.

Jeg kan nevne at smertene denne gangen er like smertene jeg fikk i august ved forrige tilbakekomst. Da hadde jeg fått opp til 30 flekker på den ene øyet i løpet av sommeren. Disse forsvant så igjen ved behandling av Spersadex, og plagene avtok allerede etter første dag. 3 dager etter med Spersadex var smertene borte, og flekkene var forsvunnet ved neste kontroll.

Ruskfølelse og tidvise varmebølger på øynene oppstår imidlertid selv om flekkene forsvinner, som regel daglig i perioder. Dette trolig pga den reduserte tårefilmen.

I januar ble det foretatt et par tester (bla med vattpinne) uten resultat. Hypotesen vedrørende diagnosen er kerratitt som følge av eventuell infeksjon av adenovirus. Denne hypotesen var det min første øyenlege som nevnte. Jeg var imidlertid så 'dum' at jeg nevnte dette for min nye øyenlege i august etter at min gamle øyenlege flyttet. Jeg går nå til behandling i privat sektor, men er redd for at den nye øyenlegen min baserer seg litt for masse på denne hypotesen ettersom hun ikke har tatt en eneste prøve til laboratoriet etter at jeg begynte hos henne.

Jeg ser imidlertid at symptomene er noe likt kerratitt, men er redd det kan være noe annet ettersom jeg aldri synes å bli kvitt dette, og plagene blir kraftigere for hver tilbakekomst av flekkene.

Jeg har nylig tatt blodprøve for revmatisme hos min allmennlege. Denne var negativ. En lege fortalte meg at han hadde mistanke om at det kunne være revmatisme eller evt noe annet som kunne ligge bak plagene ettersom jeg hadde hatt plagene så lenge. En annen allmennlege fortalte forøvrig at naboen hans nettopp hadde vært sykemeldt i et år som følge av keratitt.

Jeg lurer på om dette ligner symptomer på noe annet, og evt hva det kan være. Adenovirus og keratitt er som sagt bare en hypotese i mangel på positive laboratorieresultat.

Hvor lenge er det vanlig å gå med tilbakevendende keratitt? Jeg går nå på min 14. måned.

Jeg har tenkt til å bytte øyenlege ettersom min nåverende lege synes å være lite behjelpelig med sin tid.

Jeg begynner å bli redd for at det kan være noe annet, og er utolmodig ettersom jeg har hatt det så lenge, samt at symptomene blir forverret for hver tilbakekomst.

Noen andre med samme symptomer eller med lignende erfaringer?

Blir veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 18 år senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...