Gå til innhold

Problemer med skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny

flatskjerm og i forb. m.innstallering så kom jeg ut å kjøre med skjerminnstillingene. dvs.

alt ser nå "for stort" ut.

dette skjedde da jeg gikk inn på innstillinger/kontrollpanel og skjerm. Der er det en pil man kan trekke for større eller mindre skjermområde (piksler)

etter å ha prøvd litt her endte jeg opp med en skjerm som så helt underlig ut. Dvs. alt var "for stort" da jeg skulle justere dette og går inn på samme sted så vises ikke hele boksen for innstillinger. dvs. stedet der man skal trykke ok for å konfirmere endring synes ikke på mitt skjermbildet.

Jeg trykker da enter etter å ha dratt pilen i ny retning, og etter mye om og men går skjermen tilbake til normal størrelse. Men da er farger og alt helt endret og svært dårlig.(ser "negativt" ut og man ser oppløsningen som små "partikler" på skjerm.)

Forsøkte å endre på nytt og endte opp med samme problem at alt ble for stort....og nå får jeg ikke til noen ting....

Vet ikke om jeg har forklarte dette skikkelig... men om noen har noen tips er jeg kjempeglad.

(antageligvis har jeg nå endret både her og der i desperasjon på å løse problemet..) farger og alt ser rart ut ihvertfall.

Er det noen vits å re-innstallere Windows 98.

Vil det da gå tilbake til standard oppsett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv først å få til oppløsningen riktig, slik at du ser hele dialogen når du skal endre på resten. Flatskjermer har en fast oppløsning, alle andre moduser er emulering. Anbefaler å bruke den oppløsningen som flatskjermen er beregnet på, for å få best mulig kvalitet. Dette finner du i manualen.

Deretter kan du forsøke å endre på fargedybde i samme dialog, bruk True Color(24 bit) eller bedre. Under Advanced > Monitor setter du frekvensen så høyt som skjermen tillater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/#findComment-477859
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Har du installert driveren for skjermen ?

Uten riktig skjermdriver kan det bli grundig rot. Driverne angir skjermens begrensninger og opsjoner.

Også skjermKORT driverne må være riktige, de samarbeider med skjermdriverne for optimale pg riktige innstilliger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/#findComment-477864
Del på andre sider

Prøv først å få til oppløsningen riktig, slik at du ser hele dialogen når du skal endre på resten. Flatskjermer har en fast oppløsning, alle andre moduser er emulering. Anbefaler å bruke den oppløsningen som flatskjermen er beregnet på, for å få best mulig kvalitet. Dette finner du i manualen.

Deretter kan du forsøke å endre på fargedybde i samme dialog, bruk True Color(24 bit) eller bedre. Under Advanced > Monitor setter du frekvensen så høyt som skjermen tillater.

Takk for svar Citoyen!

problemet er at nå reagerer ikke maskin når jeg drar i pil for skjermoppløsning. Siden jeg ikke kan trykke ok( fordi det ikke synes på skjerm) så trykker jeg enter. Da får jeg opp en melding om jeg vil starte maskinen om igjen for å aktivisere innstillingene.

Når jeg trykker ok her så greier som regel ikke maskinen å starte opp på nytt. Den blir bare stående og jeg må trykke ctrl/ alt/ del for å komme videre. Da kommer sikkerhetsmodus etc. opp og når jeg starter om igjen er ikke innstillingene aktivisert. Noen ganger starter den omigjen av seg selv men da er heller ikke innstillingen på skjerm regstrert.

Vil det hjelpe å innstallere Win 98 på nytt?

er så lei av å ikke få dette til....virker som den ikke reagerer på mine forsøk på innstillinger lenger....ingenting endres uansett hva jeg prøver på...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/#findComment-477868
Del på andre sider

Takk for svar Citoyen!

problemet er at nå reagerer ikke maskin når jeg drar i pil for skjermoppløsning. Siden jeg ikke kan trykke ok( fordi det ikke synes på skjerm) så trykker jeg enter. Da får jeg opp en melding om jeg vil starte maskinen om igjen for å aktivisere innstillingene.

Når jeg trykker ok her så greier som regel ikke maskinen å starte opp på nytt. Den blir bare stående og jeg må trykke ctrl/ alt/ del for å komme videre. Da kommer sikkerhetsmodus etc. opp og når jeg starter om igjen er ikke innstillingene aktivisert. Noen ganger starter den omigjen av seg selv men da er heller ikke innstillingen på skjerm regstrert.

Vil det hjelpe å innstallere Win 98 på nytt?

er så lei av å ikke få dette til....virker som den ikke reagerer på mine forsøk på innstillinger lenger....ingenting endres uansett hva jeg prøver på...

Hvis du trykker på Advanced får du opp en dialog der du kan velge å ikke restarte. Er ikke sikkert det hjelper på problemet ditt.

Reinstallerer du Windows vil alle slike ting settes tilbake til default - men det må være ren installasjon, ikke over den gamle.

Og som Ulv sier, pass på at du har riktige drivere installert for skjerm og skjermkort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/#findComment-477910
Del på andre sider

Har du installert driveren for skjermen ?

Uten riktig skjermdriver kan det bli grundig rot. Driverne angir skjermens begrensninger og opsjoner.

Også skjermKORT driverne må være riktige, de samarbeider med skjermdriverne for optimale pg riktige innstilliger.

Jeg henger meg på:

Følger skjermdriver med ved kjøp av skjerm? Og hva må gjøres med skjermkortdriver? (Jeg går ut fra at selve kortet ikke trenger skiftes).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87500-problemer-med-skjerm/#findComment-478379
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...