Gå til innhold

AD og Øresus...(TINNITUS)?

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnose tinnitus, og har hatt det i 8 år nå ,etter en yrkesskade.

Begynte nylig på AD-kur (Remeron) ,og har merket en vesentlig forverring av øresusen i ettertid....

Er det flere der ute med erfaringer når det gjelder AD og øresus?

Vil isåfall gjerne høre hvordan det gikk...?

Begynner å bli redd, jeg..:-((

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87541-ad-og-%C3%B8resustinnitus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Jeg hadde tendens til øresus da jeg gikk på AD. Var ikke noe stort problem, men husker jeg reagerte på at jeg plutselig hadde øresus. Var redd det skulle utvikle seg.

Tenkte egentlig ikke over at det var en bivirkning.

Etter at jeg sluttet med AD var den plutselig vekk. Har ikke hatt det verken før eller siden.

Det var enten ved bruk av Cipramil eller Efecor. Husker ikke hvilken av dem.

kikk på den detaljerte beskrivelsen av bivirkninger ved remeron, enten i pakningsvedlegg eller på .....kvaheiterdetnoigjen..... *stønn* eg husker aldri kva det heiter....jo! felleskatalogen.no

eg går på efexor, og tinnitus er blant dei mulige bivirkningene. eg har merka det da eg forsøkte seponering for 1,5 år sia (var for tidlig, fikk ny nedtur og fortsatte medisineringa) og av og til dersom eg har glømt å ta medisinen. hos meg har tinnitus-tendensene vært kombinert med ein slags "svimmelhet" og den omtalte "tzzt"-lyden inni hodet (ofte beskrive som følelse av strømstøt, vanlig seponeringsbivirkning).

eg vil absolutt tru at tinnitus-forverringa di har med oppstarten av remeron å gjere. det vil gå over etter forholdsvis kort tid (1-2-3 uker), sammen med evt andre bivirkninger.

tips: det kan være lurt å føre ein liten, daglig "logg" over alt du kjenner fysisk som er utenom det normale for å sjå kor mykje bivirkninger du egentlig kjenner. det er som regel vanskelig å huske slikt i detalj seinere.

lykke til med remeron inn i det nye året, håper du får god virkning av den! :)

kikk på den detaljerte beskrivelsen av bivirkninger ved remeron, enten i pakningsvedlegg eller på .....kvaheiterdetnoigjen..... *stønn* eg husker aldri kva det heiter....jo! felleskatalogen.no

eg går på efexor, og tinnitus er blant dei mulige bivirkningene. eg har merka det da eg forsøkte seponering for 1,5 år sia (var for tidlig, fikk ny nedtur og fortsatte medisineringa) og av og til dersom eg har glømt å ta medisinen. hos meg har tinnitus-tendensene vært kombinert med ein slags "svimmelhet" og den omtalte "tzzt"-lyden inni hodet (ofte beskrive som følelse av strømstøt, vanlig seponeringsbivirkning).

eg vil absolutt tru at tinnitus-forverringa di har med oppstarten av remeron å gjere. det vil gå over etter forholdsvis kort tid (1-2-3 uker), sammen med evt andre bivirkninger.

tips: det kan være lurt å føre ein liten, daglig "logg" over alt du kjenner fysisk som er utenom det normale for å sjå kor mykje bivirkninger du egentlig kjenner. det er som regel vanskelig å huske slikt i detalj seinere.

ah...såg innlegget ditt om å slutte på remeron no. skjønner valget, og det er lurt å slutte no som du kan slutte brått, slik nhd seier.

når du begynner på eit anna ad, så håper eg du ikkje får så mykje bivirkninger!

det kan ta ei stund før du merker positiv virkning, og husk at det kan være vanskelig å sei om bedring skyldes medisinen eller ytre påvirkning. hvis du blir usikker på virkningen, så tenk at det kan være ein kombinasjon - -både- medisinen og ytre påvirkning kan gjere ting bedre samtidig. sjølv har eg gått på ad i drøye 2 år no, og er glad for at eg ikkje slutta på det for 1,5 år sia (da ville eg seponere fordi eg meinte det ikkje hadde nokon effekt). den dosen eg tar no er med på å holde meg stabil, og gjer det lettere for meg å kunne jobbe godt sammen med psykologen min for å komme videre. i bakhodet vurderer eg å seponere til våren (beste årstid å seponere på, pga økende lys etc), men eg trur nok at eit år til vil være lurt, for å heller være på den sikre sida. da vil eg ha gått på det totalt 3,5 år, og det trur eg er passe. det tar tross alt lang tid å jobbe seg gjennom ting - sjølv om eg ikkje har vært i nokon veldig tung fase på...tja...9-10 mnd no, så er det stadig mange små brikker å flytte på.

målet er der framme, ad er ei krykke for å stavre seg framover mot målet - ei krykke som gjer deg bedre i stand til å håndtere puslinga med ditt livs mange brikker - store og små. og med ein god psykolog som guide i puslinga - ...så er bedringa og suksessen rett om hjørnet :)

og for å legge til noko som er viktig for meg: no har eg komme så langt at eg er takknemlig for denne perioden av mitt liv, fordi eg ikkje trur eg har lært så mykje på så kort tid nokon gang :)

godt, nytt, rikt år! :)

Hei neuni...takk for svar.

Du har vel aldri noen formening om hvor fort man kan merke en evt. forbedring etter AD -kutt ?

Få det "bekreftet" liksom?

Tenker vel noe sånt som at hvis det ikke har gitt seg en uke etter "kuttet" så er det kanskje like greit å ta opp kuren igjen.....?

Annonse

Hei neuni...takk for svar.

Du har vel aldri noen formening om hvor fort man kan merke en evt. forbedring etter AD -kutt ?

Få det "bekreftet" liksom?

Tenker vel noe sånt som at hvis det ikke har gitt seg en uke etter "kuttet" så er det kanskje like greit å ta opp kuren igjen.....?

ettersom du har gått på remeron såpass kort tid, burde du merke forbedring temmelig kjapt, tenker eg. du vil jo ikkje få seponeringsbivirkninger, ettersom du er inne i tilvenningsbivirkningene.

som du seier - har det ikkje gitt seg etter ei veke... sannsynligvis vil det gå over raskere enn som så. :)

ettersom du har gått på remeron såpass kort tid, burde du merke forbedring temmelig kjapt, tenker eg. du vil jo ikkje få seponeringsbivirkninger, ettersom du er inne i tilvenningsbivirkningene.

som du seier - har det ikkje gitt seg etter ei veke... sannsynligvis vil det gå over raskere enn som så. :)

hmm...vanskelig valg det her....hadde en liten episode i butikken idag som kan tyde på at Remeronen kanskje begynner å virke alt....kjempelang kø, en sosialfobikers mareritt, som regel. Tok fram lommeboka for å fiske fram en tohundrelapp, med det resultat at hele lommeboken revnet,og 60>70 kroner rullet rundt omkring på gulvet.

Overalt.

Måtte flytte på hvert eneste menneske i køen....men det gikk til all overraskning ganske greit...følte meg ikke spesielt brydd...?

En uvant følelse, det der...

Akk ja...valgets kvaler..

Skal jeg kaste terning bare , og håpe at øresusen er forbigående og vil gi seg uansett...eller..?

Gjest ikke undertegnet

hmm...vanskelig valg det her....hadde en liten episode i butikken idag som kan tyde på at Remeronen kanskje begynner å virke alt....kjempelang kø, en sosialfobikers mareritt, som regel. Tok fram lommeboka for å fiske fram en tohundrelapp, med det resultat at hele lommeboken revnet,og 60>70 kroner rullet rundt omkring på gulvet.

Overalt.

Måtte flytte på hvert eneste menneske i køen....men det gikk til all overraskning ganske greit...følte meg ikke spesielt brydd...?

En uvant følelse, det der...

Akk ja...valgets kvaler..

Skal jeg kaste terning bare , og håpe at øresusen er forbigående og vil gi seg uansett...eller..?

Slike positive opplevelser er det viktig å ta vare på. Du mestret det du ikke trodde!

Det kan godt være medisinen. Orker du så er det nok lurt å gi den en sjanse. Til du får snakket med legefyren ihvertfall.

Elelrs så er jo min erfaring at en må lete fram informasjon selv. Og forhøre seg hos andre brukere (her blant annet). Det er dessverre veldig varierende hva legene vet om de forskjellige medisinene. Dessverre. Hadde en psykiater som hadde noen få pasienter på Efexor. Men han utgav seg for å være ekspert. Det jeg gjenga som NHD eller brukere så her på DOL fnyste han bare av.

Han ville ha meg til å prøve en annen medisin som jeg hadde lest nagative forskningsresultater om. Det hadde ikke han fått med seg. Han ble potte sur. Vanskelig å ta at pasienten er mer kunnskapsrik en en selv tydeligvis. Jeg henviste bare til tidsskriftet jeg hadde lest det i, så han kunne jo bare lese selv.

Slike opplevelser har jeg hatt noen av, og det gjør ikke akkurat at jeg føler meg veldig trygg på legenes kunnskap og avgjørelser bestandig. De er jo så uenige seg imellom også.

Derfor må vi ta en god del av ansvaret selv. men det gjør jo du har jeg forstått. Men en blir jo sliten av det også.

Lykke til! Dette var jo en liten bedring iallefall så vidt jeg kan se det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...