Gå til innhold

SITATER -Tinnitus-.undersøkelse

Anbefalte innlegg

Ville bare legge ut noen sitater fra en undersøkelse av Tinnitus jeg fant på nettet:

SITAT:

"På 1500-tallet før Kristus blir det beskrevet forsøk på medisinsk behandling av denne tilstanden. Celsus, som levde omtrent samtidig som Kristus skriver om tinnitus og mener det har sammenheng med kulde, hodepine og epilepsi."

JEG SIER:

-Han virket som om han tok det hele SERIØST ihvertfall,den godeste Celsus, selv om han var inne på et blindspor....

SITAT:

"Jean Marie Gaspard Itard (1775-1883) var en fransk lege som sannsynligvis var den første som forsøkte å klassifisere tinnitus seriøst. Han prøvde ut mange behandlingsmetoder hvor de fleste ikke gav resultat. Den mest vellykkede behandlingen var å maskere lyden med annen lyd utenfra. Denne metoden er kjent allerede fra Aristoteles' skole på 1300-tallet.

På 1700-tallet ble det også gjort forsøk på å behandle tinnitus med trykkforandringer. Disse to siste behandlingsmetodene, maskering og trykkammer er behandlingsopplegg som er aktuelle idag."

"Ser vi tilbake i den historiske delen og sammenligner med hva vestlig medisin har å tilby disse pasientene idag, er de ikke kommet særlig videre. Vel har man sluppet teorien om at pasientene er besatt av onde ånder og de blir ikke lenger borret hull i hodet på eller får ørene stappet fulle med mark. Utprøving av medikamenter og elektrisk stimulering og biofeedback er nyere tids forsøk, men utover det er behandlingen den samme, med kirurgi, masker og trykkammer."

JEG SIER:

-Så langt har altså vitenskapen kommet på 300 år....huffamei!

- Så til noe mer aktuelt ihht, til MIN øresus :

SITAT:

"Enkelte medikamenter kan påvirke cellene i hørselsbanene. Det vanligste medikamentet er acetylsalisylsyre når det tas i store doser.  Dessuten er det en rekke andre medisiner, som f.eks. blodtrykkssenkende og vanndrivende midler, som kan gi forbigående endringer selv i små doser over kort tid. I tillegg finnes det mange medisiner som kan forsterke en allerede oppstått tinnitus, blant annet antihistamin, betareceptorblokkere, antirheumatika, penicillin  og antidiabetika."

JEG SPØR:

-Er det noen av disse medikamentene som har noe til felles med Remeron ? ..hmmm...

- Behandlingstilbud ? Har gått til øre/nese/halsspesialist i snart 7 år...men ikke hørt om "trykkammer" før nå...?

SITAT:

"Her finnes det idag en del behandlingstilbud som desverre igjen altfor få leger kjenner til. For det første trenger pasienten i perioder sovemedisiner og beroligende medikamenter, eller andre former for avspenning som fysioterapi og autogen trening. I tillegg er det nå i regi av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) satt igang tinnitusgrupper rundt omkring i landet som arbeider med studiegrupper og samtalegrupper. HLF arrangerer også kurs og rekreasjonsopphold for tinnitusrammede, også med familiemedlemer. Dessuten kan pasientene ved audiologisk laboratorium få tilpasset masker. En masker er et høreapparat lignende instrument som produserer lyd og dermed "maskerer" tinnituslyden. Man regner med at 1 av 4 vil få hjelp av en masker, enkelte kan også få redusert tinnitusen en stund etter bruk.

Mange tinnituspasienter vil selv automatisk forsøke å "maskere" lyden ved å stadig ha støykilder rundt seg, som radio, fjernsyn og støvsuger."

JEG SIER:

-hmm...syns nå bruk av såkalt "støymaske" bare gjør det vanskeligere å takle stillheten, når den kommer....jeg da...?

SITAT:

"Audiologisk laboratorium på Ullevål sykehus er et foregangssted for behandling av tinnitus i Norge, og har i samarbeid med HLF satt igang en lang rekke tiltak, som tidligere nevnt. De av våre pasienter som har hatt kontakt med audiologisk laboratorium, har med ett unntak følt at de har fått god hjelp og støtte her og blitt møtt med forståelse. Dette har betydd mye for dem selv om tinnitusen ikke har blitt bedre."

"Det pågår nå også forsøk med å behandle tinnitus i trykkammer på Sahlgrenska sykehuset i Gøteborg. Hittil viser dette forsøket at 1/3 av pasientene har en forbedring av tilstanden inntil 3 mnd. etter behandling. Det blir idag forsket mye på disse og andre behandlingsmetoder i en rekke land, spesielt i Tyskland, Danmark, Sverige, England og USA."

JEG SPØR:

-Hvorfor ikke i Norge?

..jeg bare spør..vi har da penger nok....eller?

Kanskje man må ta seg en flytur med Braathen SAFE,sånn ca. hver 14. dag her i landet..? Kan man få dèt på BLÅ RESEPT , tro...? :-)

SITAT:

"Elektrisk stimulering og Biofeedback  er behandlings former som blir undersøkt i dag, og hvor man har forhåpninger om positivt resultat."

JEG SIER / SPØR:

-aldri hørt om dèt heller, jeg....hvorfor GÅR jeg i det hele tatt til lege?

SITAT:

"Det manglende behandlingstilbudet og for mange manglende resultat av behandling har ført til at flere av disse pasientene søker alternative behandlingsformer som homeopati og akupunktur."

HVORPÅ JEG SIER:

- Jepp..har vært der...tror faktisk det har hjulpet meg ganske mye opp gjennom årene...

Til slutt en litt "morsom" sak:

SITAT:

"En annen teori har vært at tinnitus oppsto p.g.a. vind i hodet. Behandlingen besto da i å borre hull i hodet på pasienten. Denne behandlingsmetoden fikk trolig ikke stort fotfeste da den fikk veldig fatale følger."

SMILER SÅVIDT , JEG...:-)

-he he....kan tenke meg det, ja....:-))

Det ble et laaangt innlegg det her, får håpe NOEN finner det interessant...?

Nå gidder jeg ikke skrive mer før neste år...:-)

Takk for det gamle...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87592-sitater-tinnitus-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...