Gå til innhold

Oppgradere operativsystem?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden du har Windows 98 går jeg ut fra at det er en litt eldre PC du har. I så fall vil jeg ikke anbefale Windows XP - svært mange får problemer med denne på maskinvare som ikke er helt ny. Hvis du vil oppgradere, velg heller Windows 2000. Men dersom du vil ha XP, så er det riktig versjon du har funnet fram til.

Ulv I Faarikaal

Ja den er for Win 98 og ME, men det står i veiledningen på linken din også.

Trøbbelfritt er det ikke, les på linken din.

Nye drivere for alskens utstyr på installeres hvis det fins for XP.

Maskinen din blir tregere på grunn av tyngre system og mer minne kreves opp mot 256 MB muligens mer.

Gjest NyttOP

Siden du har Windows 98 går jeg ut fra at det er en litt eldre PC du har. I så fall vil jeg ikke anbefale Windows XP - svært mange får problemer med denne på maskinvare som ikke er helt ny. Hvis du vil oppgradere, velg heller Windows 2000. Men dersom du vil ha XP, så er det riktig versjon du har funnet fram til.

500 MHz, 128 Mb Ram, 28 GB HD, er dette det du kaller "eldre" PC som bør få W2000 istedenfor XP? XP er jo det som selges med nye maskiner nå...?

Ulv I Faarikaal

500 MHz, 128 Mb Ram, 28 GB HD, er dette det du kaller "eldre" PC som bør få W2000 istedenfor XP? XP er jo det som selges med nye maskiner nå...?

De nye maskinene har tredobbelt av alt du nevner av spesifikasjoner på din.

Slik maskin som du har er det folk får _gratis_ på jobben om dagen.

Trist nyhet, men utviklingen bare aksellerer videre uten å vente på deg :)

Gjest NyttOP

De nye maskinene har tredobbelt av alt du nevner av spesifikasjoner på din.

Slik maskin som du har er det folk får _gratis_ på jobben om dagen.

Trist nyhet, men utviklingen bare aksellerer videre uten å vente på deg :)

Ja, jeg vet at 2,5 år er en evighet i dataverdenen, men 500'en får holde en stund til!

Annonse

Ja, dette regnes for å være en "eldre" PC. En PCs livsyklus regnes for å være ca 3 år. Med din konfigurasjon ville jeg ikke kjørt XP, både fordi det vil bli for tregt, og fordi du kan få problemer med å finne drivere til diverse maskinvare, inkl. hovedkort. I mange tilfeller fungerer driverne for Windows 2000 også i XP, men du risikerer ustabilitet. Slike problemer er ganske vanlige ved oppgradering av eldre maskiner til XP.

Ja, jeg vet at 2,5 år er en evighet i dataverdenen, men 500'en får holde en stund til!

Det går fint an å kjøre, men du må nok smøre deg med mer tålmodighet, alt av oppgaver vil gå litt tregere. Drivere har vi ikke hatt problemer med å finne til ca like gamle maskiner her iallefall, men det garanterer jo ikke at du ikke får trøbbel.

Win2000 er også fint. Mer stabilt, raskere på din maskin, men ikke like mange "finesser" og et (om en bytter som en vil på xp) styggere utseende. Men det er vel billigere også.

Gjest NyttOP

Ja, dette regnes for å være en "eldre" PC. En PCs livsyklus regnes for å være ca 3 år. Med din konfigurasjon ville jeg ikke kjørt XP, både fordi det vil bli for tregt, og fordi du kan få problemer med å finne drivere til diverse maskinvare, inkl. hovedkort. I mange tilfeller fungerer driverne for Windows 2000 også i XP, men du risikerer ustabilitet. Slike problemer er ganske vanlige ved oppgradering av eldre maskiner til XP.

Tror jeg tar sjansen på å oppgradere til XP, W2000 koster dobbelt så mye som XP, hvertfall på komplett. Har ikke så mye "fancyheter" inne. "Tilti" sa også at hun/han ikke hadde problemer m driverne. Tror du, Citoyen, at jeg gjør noe dumt?

Tror jeg tar sjansen på å oppgradere til XP, W2000 koster dobbelt så mye som XP, hvertfall på komplett. Har ikke så mye "fancyheter" inne. "Tilti" sa også at hun/han ikke hadde problemer m driverne. Tror du, Citoyen, at jeg gjør noe dumt?

Såvidt jeg kan se har de ikke oppgraderingsversjonen fra 98 på Komplett, derfor er det dyrt der.

Vanskelig å si om du gjør noe dumt eller ikke før du har prøvd. Jeg vet om mange som har fått problemer, og noen som ikke har gjort det. Men jeg vil i alle fall anbefale deg å kjøpe mer RAM i samme slengen om du skal ha XP.

Kjenner du ikke noen du kan låne ei 2000-plate fra da? Om ikke annet for å teste.

Xp er vel generelt litt verre grunnet activation-tingen deres. Men selvfølgelig finnes de jo uten også, det er dog ikke slikt man snakker høyt om.

Greit å vite hva som fungerer med maskina/for deg før du kjøper noe.

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/upgrading/advisor.asp

Der finner du blant annet et program som forteller deg om programmene dine og datamaskina vil klare en oppgradering ok.

Det er ganske stort (ca31MB).

Gjest ChiengMai

Med den maskinen du har vil jeg i utgangspunktet tro at Windows XP ikke er det beste alternativet, men det skader neppe å prøve.

Når du skal legge inn nytt operativsystem bør det uansett gjøres som en ren installasjon etter formatering. Dermed er det ikke så veldig mye merarbeid om XP viser seg ikke å fungere.

Se om du ikke kan få låne en XP-CD hos noen og installer fra denne. Hvis du får det til og maskinen fungerer tilfredstillende så kjøper du egen lisens og aktiverer med denne. Du har en hel måned å teste ut på - hvis OS'et i det hele tatt lar seg installere.

Hvis installasjonen ikke går eller maskinen oppfører seg merkelig tror jeg Win2000 er et bedre alternativ på en såpass gammel maskin.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...