Gå til innhold

Utleiers plikter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

21

• tiliti

10

• mrxx

5

• spirito

5

Mest aktive i denne tråden

Kan nok desverre ikke si opp mine leieborere fordi jeg har funnet noen bedre.

Har sentralvarme i huset, derfor er varmen inkludert og kan ikke måles særskilt. Annen strøm må de stå for selv da, men nå som oppvarming er blitt så dyrt lurer jeg på om jeg gjorde noe dumt når jeg la vannbåren gulvarme inn til leieboerne også.

Det er jamen lett å være etterpåklok!

Jaggu et slit å være utleier!

Men om de flytter, så er vi veldig greie! og vil gjerne til østlandet eller trøndelag eller noe slikt.

*nikke ivrig*

Gjest hushai

Vannmåler på varmtvannet ?

Tenkte å få noen til å regne ut hvor mye det går til oppvarming av leilighet hhv. hovedleilighet, men.. når kontrakten er skrevet er det vel ikke stort man kan gjøre før man får nye leieboere med ny og nøye gjennomtenkt kontrakt.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Tenkte å få noen til å regne ut hvor mye det går til oppvarming av leilighet hhv. hovedleilighet, men.. når kontrakten er skrevet er det vel ikke stort man kan gjøre før man får nye leieboere med ny og nøye gjennomtenkt kontrakt.

Det fins muligheter, en "vampyr" kan hjelpe deg. Du må jukse litt.

Det står masse ledig av leiligheter på østalndet og prisene er på vei nedover.

Jada, eneste problemet er at det er et ork å lete leiligheter fra nordnorge. Svært få som orker leie ut til folk de aldri har truffet, og vi har jo alldeles ikke økonomi til å reise opp og ned i hytt og pine for å se på noe vi KANSKJE får.

Skal ned for å finne arbeid, her finnes intet.

Ulv I Faarikaal

Jada, eneste problemet er at det er et ork å lete leiligheter fra nordnorge. Svært få som orker leie ut til folk de aldri har truffet, og vi har jo alldeles ikke økonomi til å reise opp og ned i hytt og pine for å se på noe vi KANSKJE får.

Skal ned for å finne arbeid, her finnes intet.

Det går greit å finne leilighet nå. Jo eldre du er jo lettere er det. En singel mann på 45 som meg kan velge og vrake.

Jeg var praktikant (barnevakt) ifjor mot å bo gratis, er ikke det lov lenger heller?

Det er vel lov, om du er ansatt som praktikant og en del av lønnen er gratis bolig. Det er derimot ikke lov å leie ut leilighet og ta betalt i praktikant-tjenester. Om du ser forskjellen :)

Det er vel lov, om du er ansatt som praktikant og en del av lønnen er gratis bolig. Det er derimot ikke lov å leie ut leilighet og ta betalt i praktikant-tjenester. Om du ser forskjellen :)

Jeg var praktikant i tillegg til studiene, og "betalte" hybelen med å passe unger...

Jeg var ikke ute etter jobb, men leilighet, i utgangspunktet.

Det er det som ikke er lov lenger, ikke sant?

Annonse

Jeg var praktikant i tillegg til studiene, og "betalte" hybelen med å passe unger...

Jeg var ikke ute etter jobb, men leilighet, i utgangspunktet.

Det er det som ikke er lov lenger, ikke sant?

Såvidt jeg har forstått, ja. Forskjellen er jo selvsagt at man nå må betale arbeidsgiveravgift og skatt på slike jobber, og at det dermed må defineres som en jobb med leilighet som ytelse, i stedet for leilighet med jobb som betaling.

Såvidt jeg har forstått, ja. Forskjellen er jo selvsagt at man nå må betale arbeidsgiveravgift og skatt på slike jobber, og at det dermed må defineres som en jobb med leilighet som ytelse, i stedet for leilighet med jobb som betaling.

Ja, det er jo bare å snu på saken og late som man lette etter jobb, så er det plutselig lovlig allikevel ;-)

Men kontrakten går vel ut en gang? Da kan du jo gjøre om på den. Kan du ikke?

Nei, i følge vampyren jeg har til advokat, så er det kun innvendig vedlikeholdsplikt, som det står i loven. Det er ikke lov å ta ekstra betalt for noe annet enn strøm, evt telefon og fyring, og det er ikke lov å avtale noe greier utenfor leilighetens fire vegger, den som måker snø skal ha lønn for arbeidet.

Vi har sokkelleilighet. Skjønt det bare er i tre dager til, men må ikke vi måke inn til oss? det er annen inngang på andre siden av huset. De går jo ikke der, så de gidder jo ikke det...

Ulv I Faarikaal

Vi har sokkelleilighet. Skjønt det bare er i tre dager til, men må ikke vi måke inn til oss? det er annen inngang på andre siden av huset. De går jo ikke der, så de gidder jo ikke det...

Nei dere som leietakere skal ikke måke eller gjøre annet vedlikehold ute. Vedlikeholdsplikten gjelder kun inne i leiligheten. Betrakt dette som et tips, slik at dere selv undersøker om dette kan være tilfelle, da det kan være ting som jeg ikke vet om forhold hos dere. Men det er prinsippet det jeg kan skjønne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...