Gå til innhold

Utleiers plikter

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

2 arbeidsledige voksne (23 og 26) med ett barn på 2 år, ikke røykere. Leiligheten kan aldri ha vært hund eller katt i.

Hva tror du?

Høres ut som en kjernefamilie. Med referanse til forrige eier blir det sikkert bra. Mange utleiere sjekker kredittverdighet med kredittselskaper. Mitt selges nå i februar håper jeg, og det er to 35 kvm hybler i villa og iskaldt.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

21

• tiliti

10

• mrxx

5

• spirito

5

Mest aktive i denne tråden

Egen strømmåler burde være en selvfølge, strøm inkludert er absolutt ikke å anbefale. (Men det har du jo funnet ut)

Her skal man tenke når en skriver kontrakter, og ta med hvem som skal måke/vaske/strø og når,+++, og om de ikke liker det kan de bare la være å leie hos deg. Hvis du skulle leie ut til flere, mener jeg. Vet ikke åssen det er med endrede kontraktsvilkår på det man allerede har.

Hvor er du i verden? Hvis du ønsker greiere leieboere, så er vi her! *veive med hånden*

Jeg har en leilighet til leie:-))

Der er snømåking med i husleia, bortsett fra litt rundt egen inngang og til uteboden. Jeg klipper gresset.

Stille og rolig, solrikt og barnvennlig:-)

Annonse

OK.

Bare nysgjerrig, kort:

hvor stort, rom og hvor mye leie ?

Jeg skal leie her og kan få bra 3 rom 75 kvm for 4500 + fyring og strøm. Syns ikke det er gæærnt.

Det er billig, men det kommer jo ann på standarden da. Jeg har ca. 60 kv.m med en utebod på 5 kv.m. og det er nesten nytt, bare 4 år gammelt. Leien er litt mer enn det du skal betale, strøm i tillegg.

Det er god plass ute,flere mål å boltre seg på og god P-plass.

Ulv I Faarikaal

Det er billig, men det kommer jo ann på standarden da. Jeg har ca. 60 kv.m med en utebod på 5 kv.m. og det er nesten nytt, bare 4 år gammelt. Leien er litt mer enn det du skal betale, strøm i tillegg.

Det er god plass ute,flere mål å boltre seg på og god P-plass.

Ja, det høres bra ut.

Da jeg fikk leietakst på et par andreprosjekter, sa takstmann at det spiler ikke noen rolle om det er nytt eller gammlet for prisen. Bare alt er i orden og på plass. Man får ikke tillegg for fliser, parkett eller andre interiørgreier, det må jo være et belegg. Det som teller er beliggenhet, utsikt, kommuniksjoner, boder, parkeringsplass/garasje og BOA areal.

Den til 4500 har parkering ute, nabo til toget, 1 km til butikken, 2 boder, skogmiljø og pent både ute og inne. Varmekabler i bad.

Ulv I Faarikaal

Hehe, ja det har du nok, prisene der er høye, fordi det er ett større pressområdet. Kunne tenkt meg å fått det for mine jeg også:-))

Leieprisene har falt med 20% på siste halve året i følge en kompis i forvaltning, og de har ca 15% av privatarealer ledig. Før sommern og i 2 år før det, var det ikkeno ledig. På et år har leieprisene falt 30%. Alt for mange etterhvert har kjøpt opp og lagt ut leiligheter for leie.

Antallet leiligheter som selges i forhold til hvor mange som er ute på markedet i Oslo, er det nå bare 4% som selges på to mnd (okt-nov). Samme periode i fjor var 11%, så noe er på glid ja.

Jeg får penger for salg nå i februar, og jeg skal leie til jeg ser hva som skjer, og det er det fler som gjør enn meg. Når jeg leier slipper jeg å måke snø og klippe plen, som jeg hater.

Jo fler som gjør som jeg, jo mer effekt har det på markedet, folk ser jo at leieprisene synker og færrre blir solgt.

Gjest lillesnøplogen

Det er visst mitt innlegg du referer til, så da vil jeg bare si: Enten får du ta såpass mye leie at du leier folk til å gjøre det, eller sørge for en GOD kontrakt der du sier fra deg ansvaret og at leier får stå for slikt. Dessuten er det ikke alle som leier INKLUDERT strøm, så den sammenligningen får du ta i en annen sak.

Vi betaler såpass mye i husleie at vi nok kunne finne noe billigere, men vi trives, og samtdidig er vi ikke "uvenns" med utleieren. Så her er vi verken "hushaier" eller "leiehai" om du kan kalle det det. Så om du sitter der og nesten ikke makter din egen hverdag, kan du enten droppe å leie ut eller som nevnt tidligere leie ut med en ordentlig kontrakt som sikrer både deg og dine leietagere.

Vi har som regel delt litt på å måke, men når man er borte hadde det vært fint om de kunne måkt: utleieren er tross alt ullt oppegående og måker halve (sin del utafor sin dør) med traktor. Ærlig talt- synes ikke du han likegodt kunne tatt runden!?

Uansett-hos oss ble det ikke noe problem, jeg spurte i dag og runden er tatt.:0)

Høres ut som en kjernefamilie. Med referanse til forrige eier blir det sikkert bra. Mange utleiere sjekker kredittverdighet med kredittselskaper. Mitt selges nå i februar håper jeg, og det er to 35 kvm hybler i villa og iskaldt.

Ja, jeg glemte å nevne .. 1 urettmessig betalingsanmerkning (saken var omstridt, havnet i forliksrådet, sak avvist, inkasobyrået måtte betale omkostningene, men betalingsanmerkningen består, driver og sloss mot den).

eheh.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ja, jeg glemte å nevne .. 1 urettmessig betalingsanmerkning (saken var omstridt, havnet i forliksrådet, sak avvist, inkasobyrået måtte betale omkostningene, men betalingsanmerkningen består, driver og sloss mot den).

eheh.

Ja-ja ikke alle sjekker heller :-)

Nei dere som leietakere skal ikke måke eller gjøre annet vedlikehold ute. Vedlikeholdsplikten gjelder kun inne i leiligheten. Betrakt dette som et tips, slik at dere selv undersøker om dette kan være tilfelle, da det kan være ting som jeg ikke vet om forhold hos dere. Men det er prinsippet det jeg kan skjønne.

Selv om det står i kontrakten (som har gått ut på dato) at vi skal måke til egen inngang?

Ulv I Faarikaal

Selv om det står i kontrakten (som har gått ut på dato) at vi skal måke til egen inngang?

Jeg har forstått det sånn at vedlikeholdsplikt kun gjelder de arealer som er leid innendørs. Du kan ikke pålegges å male utvendige vegger, klippe plen osv, uten godtgjørelse som skal betales og beskattes som lønn. Og vil du ikke ha jobben kan du si nei. Men jeg tror du kan skrive en arbeidskontrakt i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...