Gå til innhold

Kjøkkenkløna trenger noen forslag

Anbefalte innlegg

Jeg, som er kløne deluxe på kjøkkenet, har klart det helt store. Nemlig å be folk til meg på lørdag. Og da er spørsmålet; hva i all verden skal jeg servere?

Jeg har ikke allverdens teknisk utstyr i kjøkkenet heller, kun komfyr m/stekeovn og en mikrobølgeovn utenom kaffetrakteren. Ikke kan jeg noe særlig matlaging og ikke er jeg vant til å ha besøk heller, så det må være noe enkelt. Det er bare to som kommer, men til gjengjeld er ikke disse akkurat uvant med god mat...

Jeg tar imot tips med stor takk! :-)

Fortsetter under...

Gjest hobbykokken

Hvis du vil ha noe lettvindt og greit kan du kjøpe litt spekemat, bare pass på å kjøpe det som ligger i kjøttdisken og ikke det som er vakuumpakket (smaker myyye bedre) Beregn 100 gram per person. Lag eggerøre (2 egg per person og en ss vann/melk per egg) og potetsalat til. Hvis du vil ha en enkel potetsalat kjøper du en som er ferdig i butikken og tilsetter 2-3 kokte poteter hakket i terninger. Server med rømme og godt brød/flatbrød.

Lykke til:o)

Hvis du vil ha noe lettvindt og greit kan du kjøpe litt spekemat, bare pass på å kjøpe det som ligger i kjøttdisken og ikke det som er vakuumpakket (smaker myyye bedre) Beregn 100 gram per person. Lag eggerøre (2 egg per person og en ss vann/melk per egg) og potetsalat til. Hvis du vil ha en enkel potetsalat kjøper du en som er ferdig i butikken og tilsetter 2-3 kokte poteter hakket i terninger. Server med rømme og godt brød/flatbrød.

Lykke til:o)

ikke vann i eggerøre da. er mye bedre med fløte i :)

Spørs jo litt på om du tenker på en 3-retter, eller en "kose" rett: I så fall er jo pai kjempe godt!Med brød og en god salat!

Skal du ha en 3-retters, kan du prøve;

Forrett: Ristat loff(toast) med lodderogn, serveres med russik kaviar, 1/2 kokt egg, rømm og rødløk, pyntet m/kruspersille. Kjempegodt!

Hovedrett: Kalkunbryst (om dere ikke hadde kalkun på nyttårsaften da?) m/asparges, rosenkål,ris/poteter og saus.

Dessert: Gjør noe enklet: Kjøp en iskake. Eller om du vil legge litt mer arbeid i det lage en fruktsalat.

Annonse

Hjemmelagd pizza?

Lasagne?

Er det ikke noe du er supergod til å lage da? :)

Det er dessverre ikke noe jeg er god til å lage. Det er bare ett år siden jeg fikk mine første venner i livet, så jeg har ikke fått den erfaringen de fleste andre på min alder har med å lage til mat for andre. Jeg flyttet inn her i 1986 og har fremdeles ikke brukt stekepanna jeg fikk den gangen. Det er nesten så jeg lurer på hva det er jeg har levd av disse årene :-)

Spørs jo litt på om du tenker på en 3-retter, eller en "kose" rett: I så fall er jo pai kjempe godt!Med brød og en god salat!

Skal du ha en 3-retters, kan du prøve;

Forrett: Ristat loff(toast) med lodderogn, serveres med russik kaviar, 1/2 kokt egg, rømm og rødløk, pyntet m/kruspersille. Kjempegodt!

Hovedrett: Kalkunbryst (om dere ikke hadde kalkun på nyttårsaften da?) m/asparges, rosenkål,ris/poteter og saus.

Dessert: Gjør noe enklet: Kjøp en iskake. Eller om du vil legge litt mer arbeid i det lage en fruktsalat.

3-retters blir litt for voldsomt. Jeg burde nevnt at jeg tenkte meg noe "mindre" enn det. Gryterett f.eks.

Jeg hadde da kjøpt 2 ps. toro pizzabunner og 3 ps. toro pizzafyll poser.

Stek 800 gr. karbonade deig,bland pizzafyllet oppi.,Lage bunn av de 2 posene,hell over karbonadedeigen med fyllet og legg hvit ost over.Stek pizzaen.

Kjempe god og enkelt.

3-retters blir litt for voldsomt. Jeg burde nevnt at jeg tenkte meg noe "mindre" enn det. Gryterett f.eks.

Gryterett er godt så lenge det ikke er en pose. Biff stroganof er også deilig. Men jeg servere ofte pai, for den får jeg alltid så inmari skryt for. Og umulig å mislykkes.

Fyller med skinke og purreløk.

Eller bacon, champignon, løk og broccoli.

Eller så er det også kjepmegodt med Cherry tomater, masse frisk klippet basilikum.

Lykke til!

Her er oppskriften på en indisk kyllinggryte som alltid gjør stor suksess. Den er _veldig_ enkel å lage, samtidig som den virker litt imponerende...god kombinasjon!

1 stekt/grillet kylling

1 stor purre

2 syrlige epler

1 liten paprika

olje til steking

3 dl matfløte

1 1/2 ss karripulver (gjerne av den

indiske typen)

2 ss curry paste

1 ss mango chutney

1 glass indisk currysaus (Uncle Ben's, Pataks eller lignende)

Skjær purren i tynne ringer, eplene i terninger og paprikaen i strimler. Varm oljen og fres karripulveret litt. Tilsett purre, parika og epler og fres det mykt og blankt.

Bland inn fløte, mango chutney, curry paste og curry saus. La alt putre i ca 10 minutter.

Rens kyllingen for skinn og bein og del kjøttet i biter. Bland med sausen og la putre i ytterligere 15 minutter.

Serveres med ris eller pasta og evt en grønn salat/nan-brød.

----

Oppskriften er til ca 4 personer, men min erfaring er at den holder til flere. Den er vanvittig god!

Annonse

Gjest christina24

Det er dessverre ikke noe jeg er god til å lage. Det er bare ett år siden jeg fikk mine første venner i livet, så jeg har ikke fått den erfaringen de fleste andre på min alder har med å lage til mat for andre. Jeg flyttet inn her i 1986 og har fremdeles ikke brukt stekepanna jeg fikk den gangen. Det er nesten så jeg lurer på hva det er jeg har levd av disse årene :-)

Hva med å bestille mat :)))

vann brukes til omelett, melk (fløte) brukes til eggerøre.

Det er ikke helt riktig. Melk skal ikke brukes, fløte da i så fall. OG vann er det som er mest brukt.

Både kokken og Prior sine anbefalinger. Men det finnes sikkert andre kokker med andre anbefalinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...