Gå til innhold

Fødselspenger... Hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

Helene Harepus

Poster denne her også....

Jeg skriver dette innlegget i håp om at noen av dere vet....

Jeg og samboeren vurderer å prøve å få barn, men vi vil vite at vi er sikret økonomisk. Som de fleste andre i etableringsfasen er vi ikke akkurat stinne av penger. Vi er begge i jobb, men jeg byttet jobb for en tid tilbake og er i dag innleid vikar gjennom et konsulentselskap.

I forskriftene deres står det at man har rett til fødselspenger fra folketrygden dersom man har vært i jobb de siste 6 av 10 mnd. Den grensen er for lengst passert, så tidsmessig er alt ok.

Det jeg lurer på er bare hva jeg har rett på av penger. Hadde jeg vært fast ansatt her hadde jeg jo hatt rett på 80 eller 100 prosent av lønnen min ut fra hvor lenge jeg tok permisjon. Hvordan går folketrygden frem? Jeg har ikke råd til å gå ned masse i lønn det året jeg går hjemme..

Er det noen som vet??

Fortsetter under...

Hei!

Du kan gå til www.trygdeetaten.no og klikke på "jeg skal ha barn" til høyre på siden. Deretter klikker du på Fødselspenger. Alternativt klikker du på denne linken (som jeg ikke er sikker på vil virke her siden den er lang):

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

Der står det at stønaden er begrenset til 6G, altså 6 ganger mer enn folketrygdens grunnbeløp (1G=54170 kroner akkurat nå, 6G=325020 kroner).

Hvis du tjener mer enn 325020 kroner i året, vil du få mindre utbetalt i fødselspenger enn du ville ha fått i lønn i samme periode.

Endel arbeidsgivere betaler det eventuelle mellomlegget mellom reell lønn og folketrygdens 6G. Om din arbeidsgiver gjør det om det skulle være aktuelt er det bare de som kan svare på. Ta en tlf. Gjør de ikke det får du opptil 6G. Du kan velge 80 eller 100 % dekning som du vil.

Lykke til!

"I forskriftene deres står det at man har rett til fødselspenger fra folketrygden dersom man har vært i jobb de siste 6 av 10 mnd. Den grensen er for lengst passert, så tidsmessig er alt ok."

Du må ha vært i jobb minst 6 av 10 måneder innen barnet blir født, hvordan kan du ha passert den grensen dersom du ikke er gravid ennå??

Du har rett til 80% eller 100% av den inntekten du har nå selv om du bare er vikar. Har du variabel inntekt, så beregner de antagelig et gjennomsnitt av de siste 3 månedene, eller så går de ut i fra hva du tjente sist måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...