Gå til innhold

Kan far og mor dele fødselpermisjonen i 2?

Anbefalte innlegg

Gjest vintersolverv

Jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid, det var ikke planlagt og passer egentlig slett ikke. Så nå prøver jeg å roe nervene for framtida.

Problemet er at jeg ble arbeidsledig 1.januar. Jeg er likevel så heldig at jeg egentlig nettopp har fått drømmejobben. Jeg skal begynne 21. februar, da er jeg nøyaktig 2 mnd på vei.

Jobben er sesongbetont, og jeg vet det er viktigst at jeg er tilstede i sommerhalvåret. Jeg har termin i sept. Hvis jeg kunne være tilbake på jobb til neste vår, ville det ha vært et stort pluss-argument overfor arbeidsgiveren. Kan jeg og barnefaren dele svangerskapspermisjonen mellom oss? Dvs at jeg tar de første 6 mnd, og at han tar permisjon de neste 6 mnd. Han har hatt fast, godt betalt jobb i flere år. Ser at hvis jeg går ut i 80% jobb så har han rett til fødselspenger beregnet ut fra hans egen inntekt. Men jeg skjønner altså ikke helt om jeg kan ta permisjon først, eller om han må ta hele permisjonen...

Har ikke skrevet kontrakt med arbeidsgiver enda.

Foreløpig ser jeg ingen annen utvei enn å lyve, dvs late som ingenting, skrive kontrakt og satse på å jobbe så lenge som mulig. Men jeg hater å lyve for folk! Arbeidsgiveren er selvstendig næringsdrivende og kjempehyggelig, jeg er redd for å påføre henne masse trygdeutgifter...

Et annet problem er at jobben er fysisk krevende, og jeg vet at alle kvinnene på morsiden av slekta mi har vært mye syk under graviditet. Hva om jeg ikke klarer å jobbe mer enn en måned eller to? Uansett vil jeg jo ikke kunne jobbe mer enn max 6 mnd, og har jeg da rett til å få tilbake jobben etter permisjonen?

Hjelp, håper på svar fra noen, jeg er så nervøs, og gruer meg fælt til å fortelle dette til kjæresten min...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...