Gå til innhold

Diskriminering på DOL

Anbefalte innlegg

Gjest Diskriminering!!!

Har dere lagt merke til at i medier og andre sammenhenger blir menn omtalt enten med fullt navn eller etternavn mens kvinner (ofte kalt jenter) blir omtalt med fornavn? Dette gjelder spesielt i idrett, men nå ser jeg det her på DOL også! Nedenfor har jeg limt inn presentasjon av fagmedarbeidere på DOL, der det først presenteres med fullt navn, og når det senere henvises til samme person blir mennene omtalt med fullt navn, og kvinnene med fornavn. Man blir altså mer personlig med kvinnen med en gang, og får inntrykk av at den faglige bakgrunn ikke veier så tungt som mannfolka.

Uhørt, spør du meg.

Forum for hjerte-karsykd:"I denne forumgruppen svarer Dr. Einar Søyland på spørsmål om hjertesykdommer.

Søyland er spesialist i hjertesykdommer og indremedisin."

Forum for idrett og trening: "I denne forumgruppen kan du få svar fra Thor-Øistein Endsjø på spørsmål om skader, overbelastning og sykdom ved trening.

Thor-Øistein Endsjø har vært landslagslege....."

Forum for graviditet: "Her kan du stille spørsmål til jordmødrene Åsa Prebensen og Trine Endsjø.

Åsa arbeider for tiden ved Trollhättan sykehus utenfor Gøteborg. Inntil nylig arbeidet hun ved fødeavdelingen, Ullevål sykehus.

Trine har arbeidet med blant annet svangerskaps-kontroller, fødselsforberedene kurs og barselgrupper."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87886-diskriminering-p%C3%A5-dol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Du er inne på noe, ofte uttrykker måten vi nevner folk hvor stor respekt eller forakt vi har.

Noe videre på det:

"Hu derre feite i resepsjonen"

eller

"han sotrøret med lua, vuttu"

er ikke særlig respektfullt, men jeg har hørt det mange ganger og spurt om de vet navnet på disse. Reaksjonen jeg får da er ikke videre å skryte av.

Du er inne på noe, ofte uttrykker måten vi nevner folk hvor stor respekt eller forakt vi har.

Noe videre på det:

"Hu derre feite i resepsjonen"

eller

"han sotrøret med lua, vuttu"

er ikke særlig respektfullt, men jeg har hørt det mange ganger og spurt om de vet navnet på disse. Reaksjonen jeg får da er ikke videre å skryte av.

"sotrør med lue"!? hehe

Den morsomste jeg har hørt var;

Han som ser ut som "en 2-4 (2"4)med hår på toppen" (og da skjønte alle hvem han var)..hehe

eller: "pikk med ører":-)

Annonse

Ulv I Faarikaal

"sotrør med lue"!? hehe

Den morsomste jeg har hørt var;

Han som ser ut som "en 2-4 (2"4)med hår på toppen" (og da skjønte alle hvem han var)..hehe

eller: "pikk med ører":-)

Sotrøret med lua var en aldeles nydelig liten veldreid snuppe fra Sri Lanka som sikket mange av hormongutta kunne tenke seg å feie over (når ingen så det) :)

Enig, menn er ikke farlige. Jeg har tiltalt flere menn med fornavn, og det gikk bra.

På jobben min er det samme greia. Menn omtales som doktor Ditt og Datt, mens damene er Kari og Eva. Bortsett fra meg, da. Jeg er jo doktor Evil. Uansett kjønn.

*flirer*

På den første jobben jeg hadde, var jeg alene om å være jente i et mannsdominert miljø (og ja, jeg skriver "jente" da jeg var 21 år da jeg starta). Jeg ble stadig vekk omtalt som "lille venn" av de 20 år eldre mannfolka. Men de stoppa sannerlig med det, da jeg begynte å tiltale dem med "lille venn" tilbake...

Om jeg møte en av "gammelkara" fra gammeljobben min den dag i dag, sier jeg "lille venn" til dem. Men de sier aldri annet enn navnet mitt tilbake ...

*flirer*

På den første jobben jeg hadde, var jeg alene om å være jente i et mannsdominert miljø (og ja, jeg skriver "jente" da jeg var 21 år da jeg starta). Jeg ble stadig vekk omtalt som "lille venn" av de 20 år eldre mannfolka. Men de stoppa sannerlig med det, da jeg begynte å tiltale dem med "lille venn" tilbake...

Om jeg møte en av "gammelkara" fra gammeljobben min den dag i dag, sier jeg "lille venn" til dem. Men de sier aldri annet enn navnet mitt tilbake ...

*lol* -jeg begynte også som 17-åring som "lille venn" - byttet arbeidsplass som 23-åring, -ble ikke kvitt det "lille-venn"-stempelet. Husker jeg skulle inn til avdelingssjefen med oppsigelsen;

Han: "næmmen, kommer du med brev, lille venn? - er det kjærlighetsbrev?"

Jeg: "ja, eller noe lignende"

...så gikk jeg:-)

Nå er jeg ikke lenger "lille venn" - men er som regel alles "store venn" - og blir lyttet til, fordi jeg ikke lenger bare er til for å "ta meg ut" - og etter jeg "ble" gift - så forlanger jeg at de også kaller meg fru Flishaugen :)

tigertrollet

Det har jeg lagt merke til med medisinsk fagpersonell i RL også. Kvinnelige leger, fysioterapeuter etc blir ofte kallt ved fornavn.

Jeg synes helt klart det riktige er å bruke fullt navn, event tittel + etternavn.

Bruk av kun fornavn er for familiært for et profesjonelt forhold.

*flirer*

Jeg jobber som eneste jente, blandt mange menn.

Jeg har fått mange rare kjælenavn i løpet av den tiden jeg har jobbet der. Men jeg har aldri tatt meg nær av det. Mange av mannfolka har fått kallenavn også, og de er ofte værre.

Jeg bruker helst fornavnet mitt på jobben, for da vet folk hvem jeg er. Etternavnet mitt er det få som kjenner, spesielt etter at jeg giftet meg og byttet navn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...