Gå til innhold

Strømrekninga, borgarar...strømrekninga

Anbefalte innlegg

Det er vanlegvis fånyttes å mane til refleksjon her på DOL. Likevel er tida inne til å be dei mindre bemidla av dykk om å tenkje litt på strømrekningane som kjem utover vinteren.

Vi har jo registrert ein del ståk i media allereie, men overraskande lite. Dette kjem av at folk ennå ikkje har fått rekningane i posten, basert på dei høgste prisane i desember og januar.

Strømrekninga som no ligg og ventar på deg, tek utgangspunkt i ei pris pr kWh på kr. 1,10 til 1,30..alt inkludert.

Hvis du i løpet av eit par kalde månader brukar 6-7000 kWh, blir altså rekninga 7-8000 kroner...for to månader. Dette er eit vanleg forbruk i ein einebustad, der elkraft til ein viss grad blir nytta til oppvarming.

Og då har eg ikkje teke høgde for at prisen truleg vil stige enda meir. Prisar heilt opp mot 2,50-3,00 kroner pr. kWh har vore nemd.

Ta ein kikk på målaren, og rekne ut sjølv.

....

7-8000 kroner er kanskje ikkje all verden, men eg har latt meg fortelje at nokre vil få problem med å betale eit slikt beløp.

Skal ein skrike og skråle over straumprisar, er det altså meir passande å skrike no, og ikkje seinare når rekninga kjem.

.....

Ein kan sjølvsagt gjere justeringar gjennom å oppgje eit litt lågare forbruk om vinteren, og å "leggje ned" eldre målarar, men det er ikkje teke høgde for her.

Fortsetter under...

Jeg er jævlig flink til å spare strøm.

Klipp & lim fra en melding på et annet forum:

Forresten, Wulfi, nå har jeg funnet ut hvorfor det er så kaldt her. Høvdingen ringte i ettermiddag, var veldig pratsom og greier, - han ringte fra skrekkøglefonen - og da sa jeg at jeg ikke kunne snakke med ham fordi jeg frøys. HÆ? sa høvdingen, han hørte ikke helt hva jeg sa for tenna klapra sånn. Så smekka jeg kjeva sammen og silte ut samme setningen mellom tenna. Har du sjekka termostaten, sa høvdingen. Nei, sa jeg. Gjør det da, sa høvdingen, og venta i telefonen. Det hadde han aldri gjort om det var sin egen fon, he he. Så sjekka jeg da, og den var innstilt på 14 grader av en eller annen grunn. Det må den ha stått på lenge. Jaja, sa jeg, nå er det gått sport i det, så nå kan det bare være. Ingen skal si at Retz ikke sparer strøm, nei.

Jeg har dessuten bare brukt mikro i 14 dager, hvor mye sparer man egentlig på det? I forhold til komfyr.

Hei!

Synes alle som er bekymret for høye strømregninger skal ta en liten titt her:

www.stromforbrukerne.no

Det er ikke så dumt, nei...

Hilsen

Ein rask titt på sida du viser til, tyder på at nokon med initiativ vil starte eige selskap som skal levere straum til eigarane.

Dette blir det nok lite og inkje utav, sidan eit slikt selskap jo ikkje produserar straum, men må skaffe den på marknaden.

Difor må eit slikt selskap (og kundane) betale om lag like mykje som andre. Det er mogleg med ein ørliten reduksjon som følgje av redusert krav til avkastning på eigenkapital, men det blir småpengar.

Eg trur den beste måten å få gjort noko, er gjennom massivt press mot politikarane. (Hugs at berre meirverdiavgifta på straum pr. i dag utgjer like mykje som ein vanleg straumpris "før i tida")

Jeg er jævlig flink til å spare strøm.

Klipp & lim fra en melding på et annet forum:

Forresten, Wulfi, nå har jeg funnet ut hvorfor det er så kaldt her. Høvdingen ringte i ettermiddag, var veldig pratsom og greier, - han ringte fra skrekkøglefonen - og da sa jeg at jeg ikke kunne snakke med ham fordi jeg frøys. HÆ? sa høvdingen, han hørte ikke helt hva jeg sa for tenna klapra sånn. Så smekka jeg kjeva sammen og silte ut samme setningen mellom tenna. Har du sjekka termostaten, sa høvdingen. Nei, sa jeg. Gjør det da, sa høvdingen, og venta i telefonen. Det hadde han aldri gjort om det var sin egen fon, he he. Så sjekka jeg da, og den var innstilt på 14 grader av en eller annen grunn. Det må den ha stått på lenge. Jaja, sa jeg, nå er det gått sport i det, så nå kan det bare være. Ingen skal si at Retz ikke sparer strøm, nei.

Jeg har dessuten bare brukt mikro i 14 dager, hvor mye sparer man egentlig på det? I forhold til komfyr.

Dersom ein nyttar straum til oppvarming, forsvinn det aller meste av forbruket her, iallefall i kalde vintermånader.

Elles er det nok dei fleste som opptrer motsett av det du gjer; dei gløymer ein ovn hist og her som står og trekkjer unødig straum.

Å nytte mikroen i staden for komfyr, er ikkje særleg å spare på. Komfyren gjev varme, og det som ikkje går i maten, går ut i rommet og gjer nytte for seg der.

ilene1365380268

Ein rask titt på sida du viser til, tyder på at nokon med initiativ vil starte eige selskap som skal levere straum til eigarane.

Dette blir det nok lite og inkje utav, sidan eit slikt selskap jo ikkje produserar straum, men må skaffe den på marknaden.

Difor må eit slikt selskap (og kundane) betale om lag like mykje som andre. Det er mogleg med ein ørliten reduksjon som følgje av redusert krav til avkastning på eigenkapital, men det blir småpengar.

Eg trur den beste måten å få gjort noko, er gjennom massivt press mot politikarane. (Hugs at berre meirverdiavgifta på straum pr. i dag utgjer like mykje som ein vanleg straumpris "før i tida")

Jeg leste den sida litt anderledes enn deg. Det er først og fremst en massiv politisk aksjon. Foreløpig er innmelding gratis, og jo flere som melder seg inn, jo mer kraft i protesten blir det...

Jeg meldte meg inn, og så bestemmer jeg meg seinere om jeg vil betale meg inn i medlemskapet.

Annonse

ilene1365380268

Hei!

Synes alle som er bekymret for høye strømregninger skal ta en liten titt her:

www.stromforbrukerne.no

Det er ikke så dumt, nei...

Hilsen

Klippet og limt fra web-siden Lolanda nevnte...

Synes disse argumentene er gode!

"TOMME MAGASINER?"

Strømprodusentene påstår at magasinene er i ferd med å tømmes pga. lite nedbør og at våre vannreserver allerede er solgt til utlandet. Enten dette er økonomisk spekulative påstander eller harde fakta, vitner dette om en manglende respekt for folks evne til å tenke selv eller i verste fall dårlig håndtering av ressursene de forpakter. Dersom dette er tilfelle, bør strømprodusentene og deres eiere selv ta det økonomiske ansvar. Selskapenes konsesjoner bør bli gjenstand for vurdering.

ENORM FORTJENESTE OG UNORMALE HØYE UTBYTTER.

I november og desember 2002 tjener norske kraftprodusenter 4,3 milliarder kroner ekstra på grunn av de høye strømprisene.Lille julaften får 700 eiere av kraftobligasjoner sin julegave med et utbytte på hele 146,3 %,tilsvarende 170 millioner kroner. Dette er et uvanlig høyt utbytte. Jeg kan ikke huske noe som har gitt slik avkastning, sier Arild Bye i Nordea Markets i Ålesund.

EKSEMPLER PÅ AKSJONSFORMER.

1. Massiv mediaoppmerksomhet mot strømprodusentene.

2. Massiv mediaoppmerksomhet mot myndigheter.

3. Etablering av strømforbrukernes egent strømleverandørselskap.

4. Massiv betalingsnekt eller reduksjon på innbetalinger av strømregninger.

Det sjokket har jeg allerede fått. Med normalt forbruk ligger jeg på ca 2.500 pr kvartal. Siste regning ga meg skikkelig bakoversveis, da den var på nesten 9.000 kroner!

Vi sparer alt det vi kan på strømmen og ligger nå nesten nede på samme forbruk som en litt kjølig sommer. Dette vil si det samme som at de eneste rommene i huset det nå går ann å oppholde seg i nå, er stua og badet.

På kjøkkenet er det ingen oppvarming, på gang og bad i første står varmekableme på 1, på stua har jeg bare en ovn, men denne slår jeg av når jeg fyrer med ved.

Har ett soverom der det ikke er strøm på i det hele tatt. Det er heller ikke varme på på vaskerom, gangen oppe, i vindfang eller på bodene.

Kjøkkenkomfyren er nesten ikke i bruk og vi har sparedusj. I alle rom som nå ikke er i bruk, er lyset avslått. Kaffetrakter slåes av med en gang kaffen er ferdig.

Har oppvaskmaskin. Denne kjøres kun på spareprogram og brukes ikke oftere enn en gang annen hver dag. Samme med vaskemasinen. Tørketrommel har vi ikke og jeg bruker heller ikke motor/kupevarmer på bilen.

Så tilbake til sjokkregningen jeg fikk. Byttet selvsagt strømleverandør med en gang. Det er temmelig håpløst å betale forskudd for tre måneder i slengen nå. Merker jo ikke noe til all sparingen vår da, når oppgjøret kommer på slutten av året!

Så nå skal vi betale etterskuddsvis, to måneder i slengen for det vi faktisk har brukt i perioden. Sånn jeg ser det, eneste mulighet for øyeblikket.

Gjest metronom

Tja, har ikke fått noe varsel om at energiselskapet kommer til å endre den fastprisavtalen jeg har dette året, så jeg krysser fingre for at jeg fremdeles betaler 36,80 øre kwh + nettleie.

Likevel bruker jeg nok noe mindre strøm enn jeg pleier vinterstid. Har ennå ikke slått på alt av varme (har oppvarming kun på strøm), men greier likevel å holde 20 varmegrader i leiligheten selv om det er 20 minus ute. Har også meldt meg inn i www.stromforbrukerne.no.

Men jeg synes det er synd at de som har lite inntekt, så som uføre, trygdede og syke, bare blir oppfordret til å søke sosialkontoret om hjelp til strømregninga. Jeg tror mange, kanskje særlig folk litt opp i årene, føler skam over å måtte stå "med lua i hånda" og be om hjelp slik, og at terskelen for å søke hjelp derfor blir uoverkommelig høy for enkelte.

Jeg synes politikerne bør gripe inn nå før energiprisen galopperer over alle støvleskaft og gjør folk til gjeldsslaver. De må da kunne klare å finne en løsning?

Mye strømsparing kan vel gjøres innen det offentlige også. Jeg regner med at det er "mykje lys og mykje varme" som går til spille der og da hjelper det vel ikke så mye at vi vanlige folk sparer på strømmen så vi fryser oss forderva...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...