Gå til innhold

Kjører du riktig i rundkjøringer?


Anbefalte innlegg

Gjest autofille

Det er så utrolig mye rar opptreden i rundkjøringer.

La oss si at du ligger som 5'te bil inn mot en rundkjøring, og de 5 bilene ligger like inn i hverandre. Den første bilen er såvidt inne i rundkjøringen, og du har ca 30 meter før du er inne. Samtidig så ser du at en som kommer fra høyre, stopper opp, og ser på den lange rekken som er på vei inn, men hvor bare en av de 5 var før han framme ved rundkjøringen.

Kliner dere andre 4 dere opp i hverandre og hindrer den som har rett til å bli sluppet inn før dere, til tross for at han var framme før dere til rundkjøringen?

Fortsetter under...

Jeg skjønner ærlig talt ikke spørsmålet ditt... skal du INN i en rundkjøring har du vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen.

Enig med deg Vincent....

Forstod heller ikke spørsmålet?

Er du på vei inn i en rundkjøring - men ikke kommet inn enda - så kan jeg ikke se hvordan noen som kommer fra høyre(?) kan "påvirke" noe som helst?

Hvis det menes at den som kommer fra høyre er en bil som er på vei inn i neste påkjørsel i rundkjøringen, så har denne bilen vikeplikt for alle som allerede er inne i rundkjøringen.

Og er det en rekke biler som kjører etter hverandre inn i rundkjøringen i påkjørselen før, så må denne bilen pent vente til den kan kjøre inn i rundkjøringen uten å bryte mot vikeplikten til denne rekken med biler som nødvendigvis vil befinne seg (en etter en) i rundkjøringen før denne bilen vil kunne befinne seg der uten å bryte vikeplikten....:)

Mvh

Gjest autofille

Jeg skjønner ærlig talt ikke spørsmålet ditt... skal du INN i en rundkjøring har du vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen.

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

Han har vikeplikt for den første av de 5 bilene. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 2 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 3 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 4 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 5 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, kan han kjøre.

Legger bort teskjea.

Gjest autofille

Enig med deg Vincent....

Forstod heller ikke spørsmålet?

Er du på vei inn i en rundkjøring - men ikke kommet inn enda - så kan jeg ikke se hvordan noen som kommer fra høyre(?) kan "påvirke" noe som helst?

Hvis det menes at den som kommer fra høyre er en bil som er på vei inn i neste påkjørsel i rundkjøringen, så har denne bilen vikeplikt for alle som allerede er inne i rundkjøringen.

Og er det en rekke biler som kjører etter hverandre inn i rundkjøringen i påkjørselen før, så må denne bilen pent vente til den kan kjøre inn i rundkjøringen uten å bryte mot vikeplikten til denne rekken med biler som nødvendigvis vil befinne seg (en etter en) i rundkjøringen før denne bilen vil kunne befinne seg der uten å bryte vikeplikten....:)

Mvh

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

Annonse

Gjest Surrealis

Han har vikeplikt for den første av de 5 bilene. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 2 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 3 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 4 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, har han vikeplikt for bil nr 5 som da er I rundkjøringen. Når den har passert, kan han kjøre.

Legger bort teskjea.

Hørt om glidelåsprinsippet?

Hørt om glidelåsprinsippet?

Glidelås i rundkjøring?

Skal gå rimelig tregt før jeg begynner med det iallefall.

Og til autofille, Det er ikke førstemann som kommer til rundkjøringa som skal kjøre, men førstemann som er INNE i rundkjøringa. Dette blir i realiteten praktisert så enkelt som at man har vikeplikt fra venstre. Hvis jeg hiver meg ut i rundkjøringa LITT før han fra venstre, er det allikevel jeg som får skylda når vi kræsjer.

Gjest Surrealis

I prinsippet skal en danne en "glidelås", hvor bilene på naturlig vis flettes inn i trafikken.

Ved vanlige kryss er det problemer ved mye trafikk. Da er det den ene rekka med biler som har fordelen av vikepliktsregelen. Dette er mange steder blitt løst ved å bygge rundkjøringer - som har som formål å la trafikken gli bedre fra alle kanter.

Men så er det altså noen som ikke har forstått dette, og hevder at alle inni rundkjøringen har forkjørsrett. Greit det, men reglene er ikke så enkle. Den som er innerst i rundkjøringa, har igjen vikeplikt for den som kjører i ytre bane. Dermed vil det si at det kan åpnes for glidelåssystemet. Du skal m.a.o ikke vente til femogtjue biler fra venstre har passert gjennom rundkjøringa, men heller gli naturlig inn mellom bilene.

Det samme prinsippet gjelder for innkjøringsfelt til motorvei, og også her tyder det på at enkelte ikke evner å forstå at bilene skal flettes i system.

Er det dette du prøver å forklare:

Du står som en ensom bil på vei inn i en rundkjøring, f.eks fra høyre, mens det kommer en rekke biler fra din venstre side som alle skal rett frem.

Du kommer ikke innpå selv om du står i flere minutter mens rekka bare kjører på som om de har forkjørsrett.

Det du egentlig spør om er vel om en som kommer som nummer 5 i rekka som kjører rett frem vil slippe deg innpå fordi du har stått lenger og ventet.

Forstått deg rett?

Det er vel slik det fungerer iallefall, at man kjører når man har sjangsen, slik at ingen vil slippe deg inn.

I prinsippet skal en danne en "glidelås", hvor bilene på naturlig vis flettes inn i trafikken.

Ved vanlige kryss er det problemer ved mye trafikk. Da er det den ene rekka med biler som har fordelen av vikepliktsregelen. Dette er mange steder blitt løst ved å bygge rundkjøringer - som har som formål å la trafikken gli bedre fra alle kanter.

Men så er det altså noen som ikke har forstått dette, og hevder at alle inni rundkjøringen har forkjørsrett. Greit det, men reglene er ikke så enkle. Den som er innerst i rundkjøringa, har igjen vikeplikt for den som kjører i ytre bane. Dermed vil det si at det kan åpnes for glidelåssystemet. Du skal m.a.o ikke vente til femogtjue biler fra venstre har passert gjennom rundkjøringa, men heller gli naturlig inn mellom bilene.

Det samme prinsippet gjelder for innkjøringsfelt til motorvei, og også her tyder det på at enkelte ikke evner å forstå at bilene skal flettes i system.

Om bilene skal flettes i system eller ikke på motorvei kommer helt an på hva skiltet sier. Det er forskjellige skilt om det er glidelås eller om man har vikeplikt for de som er på veien.

Annonse

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

Klart man da har vikeplikt, så fremt det står et vikepliktsskilt der, hvis ikke gjelder høyre-regelen.

Jeg må gjennom 3-4 rundkjøringer med kø til/fra jobb, og det er en selvfølge at man slipper frem en kø med så lite som 5 biler. Når det derimot er snakk om lang kø alle veier, da fletter man. Ikke fordi man må, men fordi det er praktisk for alle. En form for gentlemans agreement.

Hentet fra http://www.kna.no/BIL/rundkjoring.htm

"Vi spør Cato Myhrvold, sjåførlærer med base midt i Oslo og formann i KNA Oslo og Omegn, om det virkelig er så vanskelig som det kan synes å komme seg gjennom en rundkjøring.

En rundkjøring er en

forkjørsvei.

For det første må man oppfatte rundkjøringen som et veikryss, forskjellen er at du må kjøre rundt plattformen som ligger midt i. Trafikken går bare én vei, og du kan gjerne se på rundkjøringen som en forkjørsvei som går rundt, forklarer Myhrvold.

- Når du skal inn på denne forkjørsveien, må du vike for dem som kommer fra venstre. Her er det en misforståelse hos veldig mange, som tror de bare har vikeplikt for de som befinner seg i rundkjøringen. Det er like galt som å tro at når du kommer til en forkjørsvei bare skal vike for dem som allerede er i krysset, sier Myhrvold, og påpeker at når du kommer til rundkjøringen, har du vikeplikt for bilene til venstre, selv om disse ikke har kommet frem til selve rundkjøringen ennå.

- Hvis det blir en konflikt, har den som får et annet kjøretøy fra venstre altså vikeplikt. Og vikeplikt betyr; ikke hindre eller forstyrre den du har vikeplikt for. Hvis du da hindrer eller forstyrrer, spiller det ingen rolle hvor du er i forhold til bilen med forkjørsrett, når du kjører inn i rundkjøringen. Dersom du kan være til hinder, må du altså vike selv om den andre bilen er langt unna i det øyeblikket du kjører inn. Det kan jo hende han kjører mye fortere enn deg, sier Myhrvold og fremhever at det ikke er noe som heter: jeg var først i rundkjøringen, så da har jeg førsteretten. Dette er tull."

I prinsippet skal en danne en "glidelås", hvor bilene på naturlig vis flettes inn i trafikken.

Ved vanlige kryss er det problemer ved mye trafikk. Da er det den ene rekka med biler som har fordelen av vikepliktsregelen. Dette er mange steder blitt løst ved å bygge rundkjøringer - som har som formål å la trafikken gli bedre fra alle kanter.

Men så er det altså noen som ikke har forstått dette, og hevder at alle inni rundkjøringen har forkjørsrett. Greit det, men reglene er ikke så enkle. Den som er innerst i rundkjøringa, har igjen vikeplikt for den som kjører i ytre bane. Dermed vil det si at det kan åpnes for glidelåssystemet. Du skal m.a.o ikke vente til femogtjue biler fra venstre har passert gjennom rundkjøringa, men heller gli naturlig inn mellom bilene.

Det samme prinsippet gjelder for innkjøringsfelt til motorvei, og også her tyder det på at enkelte ikke evner å forstå at bilene skal flettes i system.

Det finnes ingen rudkjøringer så vidt jeg vet som er skiltet med glidelåskjøring.

Mvh

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

"Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra."

Vikepliktreglene gjelder selvfølgelig uavhengig av hva som er den mest trafikerte filen inn i en rundkjøring. Hvordan i all verden kan du tro noe annet?

"Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne."

Det er jeg HELT enig med deg i, men det har intet med vikepliktreglene å gjøre.

"Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!"

Her er du "på bærtur". Om du har stått og ventet på å få slippe inn i rundkjøringen aldri så lenge, så har du den samme vikeplikten for de som kommer fra venstre - fullstendig uavhengig av om de har ventet like lenge som deg eller ikke.

Trafikkreglene, rundkjøringer og vikepliktregler kan du ikke blande sammen med hva som er "rett og riktig" i køen på postkontoret.....

Mvh

Gjest autofille

Er det dette du prøver å forklare:

Du står som en ensom bil på vei inn i en rundkjøring, f.eks fra høyre, mens det kommer en rekke biler fra din venstre side som alle skal rett frem.

Du kommer ikke innpå selv om du står i flere minutter mens rekka bare kjører på som om de har forkjørsrett.

Det du egentlig spør om er vel om en som kommer som nummer 5 i rekka som kjører rett frem vil slippe deg innpå fordi du har stått lenger og ventet.

Forstått deg rett?

Det er vel slik det fungerer iallefall, at man kjører når man har sjangsen, slik at ingen vil slippe deg inn.

Du har forstått meg riktig.

Men jeg har litt vanskelig for å akseptere at bilister tetter alle "hull", slik at de kommer gjennom rundkjøringen langt tidligere enn den som har ventet i flere minutter, mens "kø-bilistene" har vært flere hundre meter fra rundkjøringen.

Enig i min irritasjon over dette?

Glidelås i rundkjøring?

Skal gå rimelig tregt før jeg begynner med det iallefall.

Og til autofille, Det er ikke førstemann som kommer til rundkjøringa som skal kjøre, men førstemann som er INNE i rundkjøringa. Dette blir i realiteten praktisert så enkelt som at man har vikeplikt fra venstre. Hvis jeg hiver meg ut i rundkjøringa LITT før han fra venstre, er det allikevel jeg som får skylda når vi kræsjer.

..eller som å ha vikeplikt for en forkjørvei -en rundkjøring må ses på som en veldig krum forkjørsvei.Det er så lett at.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...