Gå til innhold

Kjører du riktig i rundkjøringer?

Anbefalte innlegg

Det har aldri vært meningen at de som kommer fra den mest trafikerte retningen inn i en rundkjøring, skal ha "forkjørsrett" fordi de tilhører en lang rekke av biler derfra.

Hvis man er på vei inn fra en trafikert vei, og ser at noen står langt der framme fra høyre vei, og som venter på et smutthull for å komme inn, så syns jeg at det er rett og rimelig at man LAGER et smutthull til denne.

Man har da for f**n ikke "forskjørsrett" når man er 100 meter fra rundkjøringen, på bekostning av noen som allerede venter på "plass", bare for at man tilhører en kø!

Den stakkaren til høyre står bare og venter på å få kjøre inn på en MER trafikkert forkjørsvei, og har ingen "rett" til å komme inn før de i den lange rekka. Det er likevel HYGGELIG om en av de i den lange rekka, venter litt når han har kommet inn i rundjkøringen, og vinker vedkommende frem :-) akkurat som når man står ensom og forlatt fra en sidegate mot en meget traffikkert vei - det er alltids en eller annen som er hyggelig, - men noen rettighet å få slippe frem fordi man er litt lei og kjei, det har man ikke :-)

Fortsetter under...

Klart man da har vikeplikt, så fremt det står et vikepliktsskilt der, hvis ikke gjelder høyre-regelen.

Jeg må gjennom 3-4 rundkjøringer med kø til/fra jobb, og det er en selvfølge at man slipper frem en kø med så lite som 5 biler. Når det derimot er snakk om lang kø alle veier, da fletter man. Ikke fordi man må, men fordi det er praktisk for alle. En form for gentlemans agreement.

"gentlemans agreement. " - stemmer nok,- for det er sjelden eller aldri å se damer som er hyggelige og vinker frem noen som egentlig har rett på "tur"

*dukker for arge medsøstre* :-)

Gjest autofille

Den stakkaren til høyre står bare og venter på å få kjøre inn på en MER trafikkert forkjørsvei, og har ingen "rett" til å komme inn før de i den lange rekka. Det er likevel HYGGELIG om en av de i den lange rekka, venter litt når han har kommet inn i rundjkøringen, og vinker vedkommende frem :-) akkurat som når man står ensom og forlatt fra en sidegate mot en meget traffikkert vei - det er alltids en eller annen som er hyggelig, - men noen rettighet å få slippe frem fordi man er litt lei og kjei, det har man ikke :-)

Det dreier seg kanskje vel så mye om alminnelig folkeskikk, som det gjør om rettigheter...

Du har forstått meg riktig.

Men jeg har litt vanskelig for å akseptere at bilister tetter alle "hull", slik at de kommer gjennom rundkjøringen langt tidligere enn den som har ventet i flere minutter, mens "kø-bilistene" har vært flere hundre meter fra rundkjøringen.

Enig i min irritasjon over dette?

Jeg forstår godt irritasjonen din.

Her burde bilistene være flinkere til å gjennomføre glidelåskjøring.

Men hvis det smeller da, så er det den som kommer fra høyre som får skylden.

Der hvor det er skiltet med glidelåskjøring derimot, så er reglene at den som er "sist" eller "bakerst" har vikeplikt.

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...