Gå til innhold

Jobbet svart - uten rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest Pengelens

Var så dum at jeg jobbet svart for en (jeg trodde var) en kamerat. Jobben tok flere timer og avtalen var at jeg skulle få 2000 kroner for dette. Trodde jeg skulle få lønna allerede samme kvelden, men han lovte at jeg skulle få dem neste morgen heller. Dette løfte ble selfølgelig ikke holdt. Nå har det gått mange mnd og han kommer stadig med nye unnskyldninger eller lar være å ta tlf. Er dritt lei. Bruker jo mer energi på å mase på ham en hva jeg brukte på selve jobben. Må jeg bare gi opp og innse at jeg har blitt lurt? Har vel ingen rettigheter her. Hva ville dere gjort!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88973-jobbet-svart-uten-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Du kan trekke han for forliksrådet likevel, pengene er ikke svarte før du har skrevet selvangivelsen og ikke oppgitt dem. Han har plikt til å betale arbeidsgiveravgift og trekke skatt av det, hvis det er lønn. Men du er trygg hvis du oppgir det fulle utbetalte beløpet på selvangivelsen.

Du kan tjene kr 30.000 i løpet av et år uten å opprette firma og betale moms. Bare du oppgir det og gir kvittering med personnummeret ditt på, og oppbevarer kopien som bilag til selvangivelsen.

Du skal melde fra så du får giroer for forskuddssaktt, men det kan du gjøre senere. Du er da bare å betrakte som selvstendig næringsdrivende og må levere regskap til ligningskontoret.

Råd: send han en faktura på beløpet med 14 dagers frist, send purring, 14 dager, inkassovarsel. 14 dager, skriv forliksklage. Det får du hjelp med hos kommunenes forliksråd. Fint om du har vitner eller noe skriftlig om jobben da.

Gjest ikke undertegnet

Konfronter han med gjelda en gang du treffer han og det er andre folk i nærheten som overhører det.

Vil han ikke betale så sørg iallefall for å fortelle til andre hvordan han er. Hevnen er søt, og bedre enn ingenting.

En jeg kjenner tura inn i en bank etter en kjenning som skyldte han penger. Mens denne ble ekspedert ved skranken (tilfeldigvis hadde hant att ut penger) konfronterte han personen med gjelden. Fyren ble så perpleks at han betalte der og da. Full kø bak. *hehe*

Sånt har jeg sansen for. Slike folk fortjener det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...