Gå til innhold

Hvor går grensene for å avsløre et nick man tror er fake?

Anbefalte innlegg

Jeg har altså prestert å havne i en diskusjon på nettet med noen som i sin iver etter å "avsløre" et fake nick bl.a. har fått tak i informasjon om en høyst reell sykehusinnleggelse og videreformidlet dette i tillegg til masse annet av informasjon på mail til alle som vil ha.

Nå er altså denne informasjonen lagt ut på denne debattsiden, og nicket hengt ut.

Et stykke ut i diskusjonen begynner jeg å lure: Er dette en slags "detektivvirksomhet" som folk flest synes er ok?

Er det greit å fiske informasjon av et sykehus i sin iver etter å "avsløre" noen man tror er fake på nettet?

Hvor synes DU grensen går?

Jeg har trukket meg ut av diskusjonen siden vi tydeligvis snakker forbi hverandre, men den fikk meg som sagt til å lure litt.

Fortsetter under...

Hei Kie, :-)

Den eneste gangen det er "OK" å gjøre noe slikt er hvis det er *overhengende* reell fare for at personen skal ta selvmord, eller skade andre.

Det er ikke "OK" å gjøre slikt (og langt mindre på grunnlag av informasjon på DOL, som er et "medisinsk forum"), selv om det er snakk om utroskap, løgn eller lignende.

*klem*

Annonse

hvem har avslørt hvems nick? Går det ann å finne ut hvem du og jeg er her inne? Kan man ikke være sikker på å være anonym?

jeg

Nei, det er en sak der noen var veldig sikre på at en annen på et nettsted var fake og derfor sjekket bl.a. sykehusinnleggelse som denne hadde fortalt om på nettet.

Jeg mener det er å gå over streken.

Gjest ikke undertegnet

Nei, det er en sak der noen var veldig sikre på at en annen på et nettsted var fake og derfor sjekket bl.a. sykehusinnleggelse som denne hadde fortalt om på nettet.

Jeg mener det er å gå over streken.

Dette må være bullshit. Sykehusene gir ikke opplysnigner til hvems om helst.

Gjest ikke undertegnet

hvem har avslørt hvems nick? Går det ann å finne ut hvem du og jeg er her inne? Kan man ikke være sikker på å være anonym?

jeg

Hvis du forteller hvor i landet du bor, hvor gammel du er, om du er gift eller samboer, hvor mange barn du har, pluss at du sper på med stadige nyheter fra hverdagslivet, så sier det seg selv at hvis noen som jobber sanmmen med deg, bor i nærheten av deg, er forelder is amme klasse som deg, er i samme forenign som deg osv leser innleggene dine så er det mulighet for å kjenne deg igjen.

Det er dumt å utlevere seg _for_ mye hvis du ikke ønsker å bli gjenkjent.

Dette må være bullshit. Sykehusene gir ikke opplysnigner til hvems om helst.

Jeg håper du har rett.

Det høres i allefall veldig "rart" ut i forhold til det vi lærte da vi hadde om taushetsplikt på sykepl. skolen.

Dersom det du skriver stemmer, og noen faktisk har gått så langt for å avsløre noen, så tror jeg den personen må være meget syk og ha leve et grusomt liv i dyp avmakt.

Men det er mange gærne mennesker på nettet...

Dersom det du skriver stemmer, og noen faktisk har gått så langt for å avsløre noen, så tror jeg den personen må være meget syk og ha leve et grusomt liv i dyp avmakt.

Men det er mange gærne mennesker på nettet...

Joda, de sier at "Vi var imidlertid i kontakt med Røde Kors Klinikken, og fikk bekreftet at **** var utskrevet samme dag som hun ble lagt inn.

Noe som også er et bevis for at operasjonen nok var langt mindre dramatisk enn hun gir uttrykk for."

Det som skremmer meg, er at de overhodet ikke ser hvorfor jeg reagerer på det.

Joda, de sier at "Vi var imidlertid i kontakt med Røde Kors Klinikken, og fikk bekreftet at **** var utskrevet samme dag som hun ble lagt inn.

Noe som også er et bevis for at operasjonen nok var langt mindre dramatisk enn hun gir uttrykk for."

Det som skremmer meg, er at de overhodet ikke ser hvorfor jeg reagerer på det.

Som sagt: Det er mange galninger på nettet, både her på dol og andre steder.

Annonse

Man har ikke mulighet til å ringe et sykehus og få ut pasientopplysninger så det hadde jeg ikke trodd på i det hele tatt.

Det er ikke noe problem å ringe et sykehus og få den infoen man ønsker.

Senest i høst ringte jeg sykehuset for å høre om min manns bestemor var der. Presenterte meg som konen til hennes barnebarn, og sykepleieren på vakt fortalte villig vekk om det jeg ville vite. Hun kunne jo ikke lukte om jeg var den jeg gav meg ut for å være.

Det er ikke noe problem å ringe et sykehus og få den infoen man ønsker.

Senest i høst ringte jeg sykehuset for å høre om min manns bestemor var der. Presenterte meg som konen til hennes barnebarn, og sykepleieren på vakt fortalte villig vekk om det jeg ville vite. Hun kunne jo ikke lukte om jeg var den jeg gav meg ut for å være.

Men det er ikke lov uansett.

Heller ikke nærmeste familie har krav på å få vite noe uten pasientens tillatelse.

Gjest mislykket

Gode venn!

Problemet du tar opp, er alvorlig. Jeg er selv blitt utsatt for mer eller mindre seriøse forsøk på å "avsløre hvem jeg er". Derfor overrasker det meg at SDD selv tør skrive noe i denne "tråden". Han/hun har jo ved flere anledninger forsøkt å koble meg med helt uskyldige skribenter her på DOL.

Jeg håper ikke det er SDD som står bak dette også.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...