Gå til innhold

Tåkelys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at en ikke har lov til å kjøre med nærlys/kjørelys sammen med tåkelys. Det er kun parklys som kan brukes sammen med tåkelysene.

Gjelder dette også når du kjører i tåke?

Skrevet

Nei, kun i når det ikke er behov for det.

Skrevet

Forskrift om endring i forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), fastsett ved kongeleg resolusjon av 14. desember 2001.

§ 15 nr. 5 skal lyde:

Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

..dette betyr i praksis at tåkelys skal bare benyttes når det er tåke.

Videre at tåkelys bare kan brukes sammen med fjernlys, dvs at man skal skru av tåkelysene når det kommer møtende trafikk akkurat som fjernlys.

Parkeringslys og tåkelys har ingenting med hvernadre å gjøre.

Skrevet

Forskrift om endring i forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), fastsett ved kongeleg resolusjon av 14. desember 2001.

§ 15 nr. 5 skal lyde:

Videre at tåkelys bare kan brukes sammen med fjernlys, dvs at man skal skru av tåkelysene når det kommer møtende trafikk akkurat som fjernlys.

Og hvor mange ganger jeg har kjørt i tjukk tåke og har kunnet bruke fjernlys, det kan jeg telle på omtrent en finger... Klin umulig når tåka er lavtliggende og tjukk som graut.

Med nærlys derimot har jeg hatt noen få meters sikt i tåka, men da skal jeg altså ikke få lov å bruke tåkelys? Det er så jeg lurer på hvor tåka er tjukkest, utendørs eller inni hodene på de som lager slike regler.

Skrevet

Og hvor mange ganger jeg har kjørt i tjukk tåke og har kunnet bruke fjernlys, det kan jeg telle på omtrent en finger... Klin umulig når tåka er lavtliggende og tjukk som graut.

Med nærlys derimot har jeg hatt noen få meters sikt i tåka, men da skal jeg altså ikke få lov å bruke tåkelys? Det er så jeg lurer på hvor tåka er tjukkest, utendørs eller inni hodene på de som lager slike regler.

Når det er tåke skal du bruke tåkelysene, men da skal ikke nærlysene brukes. Er det så vanskelig da ? Du ser jo best i tåka uten nærlysene.

Det er med vanlig sikt at noen gjerne vil bruke tåkelysene sammen med nærlysene) og fjernlysene), Da er det ikke så stort problem for deg, men myndighetene mener vel at det er problem for motgående trafikk.

Skrevet

§ 15 nr. 5 skal lyde:

Såvidt jeg forstår kan en bruke tåkelysene _istedet for_nærlyset, men da må parkeringslyset være tent.

Se her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

Mulig jeg gjør det for komplisert, men jeg vil gjerne forstå dette.

Skrevet

Såvidt jeg forstår kan en bruke tåkelysene _istedet for_nærlyset, men da må parkeringslyset være tent.

Se her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

Mulig jeg gjør det for komplisert, men jeg vil gjerne forstå dette.

Okay, jeg gir meg.

Artikkelen din + denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30262

gir jo svar på alt du lurer på.

Grunnen til jeg trodde det var som jeg skrev er at alt jeg har hørt om begrunnelsen for den "nye" tåkelysregelen er at tåkelys blender andre trafikanter.

Nå leser jeg at dette visstnok bare er et problem i kombinasjon med nærlys... Hvorfor skjønner jeg ikke.

Jeg skjønner heller ikke om tåkelys kan brukes som kjørelys i vanlig sikt eller ikke. Regelen om "Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for" står der jo, dvs tåkelys til kjøring i tåke. Samtidig fremkom det i nevnte artikkel:

Vi tok kontakt med Statens Vegvesen og fikk følgende svar:

"Ja, det vil fortsatt være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys."

Vell... skjønner det ikke helt enda..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...