Gå til innhold

Sagt opp til fordel for småbarnsmor...

Anbefalte innlegg

Gjest Oppsagt

Jeg ble sagt opp på jobben fra 1. januar i år. Det sto mellom meg og en annen som begge hadde jobbet der i fem år. Jeg måtte gå fordi hun andre hadde barn, så de mente visst det var verre for henne. Men hun har jo mann med inntekt, jeg er enslig og må betale regningene selv. Heldigvis har jeg spart litt.

Men nå til poenget. Hun andre har på de fem årene hatt tre svangerskapspermisjoner, så hun kan ikke jobben så godt som meg. Siden hun ble alene om jobben har hun ringt flere ganger daglig for å spørre meg om hjelp. Noen ganger har jeg sittet opp til 20-30 minutter for å forklare ting. Til slutt gikk jeg lei og sa at jeg ikke ville drive gratis support for firmaet, jeg vil jo tross alt ha linjen åpen hvis aktuelle arbeidsgivere tar kontakt også. Da ble hun sur.

Synes dere jeg er urimelig? Det er jo ikke hennes feil at jeg er sagt opp, men er det riktig at jeg skal bruke så mye tid på å hjelpe til gratis der jeg ble sagt opp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89141-sagt-opp-til-fordel-for-sm%C3%A5barnsmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Oppsagt

Nei, det er det ikke.

Har du sluttet, så har du sluttet.

Simple as that.

Saken er at dette er en type jobb hvor man må være villig til å jobbe ekstra når det trengs. Man kan ikke bare gå fra jobben om man for eksempel har sykt barn, eller for å hente barn i barnehage. Hittil har det vært jeg som har ordnet opp i slike tilfeller, men det går jo ikke nå lenger. De skulle vel ha tenkt på det før. Men da sier jeg fra at de heller får leie meg inn som vikar hvis de trenger hjelp, er ikke riktig at jeg skal være tilgjengelig gratis for dem selv om det er på telefon.

Saken er at dette er en type jobb hvor man må være villig til å jobbe ekstra når det trengs. Man kan ikke bare gå fra jobben om man for eksempel har sykt barn, eller for å hente barn i barnehage. Hittil har det vært jeg som har ordnet opp i slike tilfeller, men det går jo ikke nå lenger. De skulle vel ha tenkt på det før. Men da sier jeg fra at de heller får leie meg inn som vikar hvis de trenger hjelp, er ikke riktig at jeg skal være tilgjengelig gratis for dem selv om det er på telefon.

Enig med deg. Men pass på å si det på en høflig og hyggelig måte, da du sikkert er avhenging av referanser av dem fortsatt. Ellers får du bare prøve å ta det som et kompliment da at de mener det er letter for deg å skaffe deg ny jobb. Selv om det selvfølgelig er surt å være den som må slutte.

Gjest @nonymus

Du må da for all del ikke stå på pinne for en arbeidsgiver som har sagt deg opp til fordel for en som kan jobben sin dårligere enn deg! Nei, ryst støvet av føttene og bruk tiden på å finne deg en annen (og bedre?) jobb!

mvh

Gjest Oppsagt

Enig med deg. Men pass på å si det på en høflig og hyggelig måte, da du sikkert er avhenging av referanser av dem fortsatt. Ellers får du bare prøve å ta det som et kompliment da at de mener det er letter for deg å skaffe deg ny jobb. Selv om det selvfølgelig er surt å være den som må slutte.

Det er det med referansene jeg også tenker på... samtidig som jeg kanskje har et lite håp om å bli tatt inn igjen ved en senere anledning. Så da kan jeg jo ikke være uhøflig heller. Men jeg mener de bør forstå at jeg må holde linjen åpen.

Annonse

Det er det med referansene jeg også tenker på... samtidig som jeg kanskje har et lite håp om å bli tatt inn igjen ved en senere anledning. Så da kan jeg jo ikke være uhøflig heller. Men jeg mener de bør forstå at jeg må holde linjen åpen.

Enig med deg! Ihvertfall bør de betale deg for det. Men det viser jo på en måte at de tydeligvis har sagt opp feil person siden den som sitter igjen på ringe deg.

Jeg synes det er helt legitimt at du ikke vil gi gratis support. Er du fagorgansiert? I så fall ville jeg hørt med dem om oppsigelsen er gyldig.

Oppsigelser skal følge et ganske fast reglement, og det er en del formkrav som skal oppfylles: Du skal ha hatt et drøftingsmøte før oppsigelsen, oppsigelsen skal være skriftligt og det skal stå hvor du skal henvende deg ved en eventuell klage etc.

Dersom formkravene ikke er fulgt, er oppsigelsen heller ikke gyldig.

jeg skal ikke ta stilling til om det er "rettferdig" at du ble sagt opp, og ikke småbarnsmoren, men sjekk i alle fall om din oppsigelse er korrekt!

mvh

Det med å "holde linjen åpen" - er en unødvendig unnskyldining. Snakk med sjefen i det firmaet og si som sant er at du føler det galt at du er oppsagt på "lik linje" med en annen som tydeligvis ikke an jobben så godt som deg. - de kan ikke forvente at du er hjelpsomheten selv etter å ha gitt deg fyken.

Nei, fy flate! Gratis skal det ikke være dersom du hjelper dem etter en oppsigelse! Det hadde jeg aldri i livet giddet. Du skal forlange klekkelig betaling, og vil de ikke hoste opp det, så lar du dem seile sin egen sjø!!

Du skylder dem ingenting.

Dersom du skal fortsette å hjelpe dem mot betaling, så skal du sørge for å få det skriftlig! For eksempel en kontrakt der det står at du er "konsulent" i f.eks. 3 måneder, eller 6 måneder. Og et maks antall timer pr uke, enten det er telefonisk eller hva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...