Gå til innhold

Hvordan kan en morder kreve foreldreretten???

Anbefalte innlegg

Vi er vel egentlig enig - men jeg tror du mener FORELDRERETT, og det er det ikke noen automatikk i at man har :-) Kun der hvor man er gift, eller far har skrevet under på skjema til Folkeregisteret.

Jeg mener foreldreansvar. Det finnes ikke noe begrep som heter foreldrerett.

Og som du sier, man har det hvis begge foreldre har skrevet under på noen papirer om det.

Hvis den som har daglig omsorg dør, får den andre forelderen overta omsorgen hvis h*n har foreldreansvar. Hvis h*n ikke har det, må saken opp for retten, med barnets beste for øye. Er det ikke det som skal skje her ? Man får jo håpe at retten tar den rette avgjørelsen.

Fortsetter under...

Ja, det mener jeg.

Selvfølgelig er jeg klar over at en samboer eller en tante kan være en bedre omsorgsperson enn en far som de ser en gang i måneden, men de trenger ikke være det. Faren er tross alt faren og han har rettigheter. Hvis han ikke er egnet til å ha omsorgen så må uavhengige instanser avgjøre det. Man kan ikke frata noen en rett de har, fordi en selv mener og tror at no annet er best for barnet. En er selv farget av situasjonen en er inne i og vil selv uansett ha vanskelig for å se at andre løsninger også kan fungere for barna.

Men man bør helt klart søke om å få overta omsorgen og har man vektige grunner for det, så burde man få det.

Ja, vi ER enige ser jeg, man bør SØKE om å få omsorgen, som du sier til slutt, og som regel får man det :)

Jeg mener foreldreansvar. Det finnes ikke noe begrep som heter foreldrerett.

Og som du sier, man har det hvis begge foreldre har skrevet under på noen papirer om det.

Hvis den som har daglig omsorg dør, får den andre forelderen overta omsorgen hvis h*n har foreldreansvar. Hvis h*n ikke har det, må saken opp for retten, med barnets beste for øye. Er det ikke det som skal skje her ? Man får jo håpe at retten tar den rette avgjørelsen.

Det ser ut som det heter begge deler :-)

http://www.aleneforeldreforeningen.no/info/samvaeransvar.html

Ja, vi ER enige ser jeg, man bør SØKE om å få omsorgen, som du sier til slutt, og som regel får man det :)

Jeg er ikke så sikker på det ...

Jeg mente at tante, onkler og besteforeldre må søke hvis de mener de har vektige grunner for å overta omsorgen. En far er en far og har rettigheter - han skal ikke behøve å søke. Man andre må gjerne bestride at han overtar omsorgen.

Jeg er ikke så sikker på det ...

Jeg mente at tante, onkler og besteforeldre må søke hvis de mener de har vektige grunner for å overta omsorgen. En far er en far og har rettigheter - han skal ikke behøve å søke. Man andre må gjerne bestride at han overtar omsorgen.

ok! så mener vi forskjellig :-)

Annonse

Jeg syns det er helt horribelt om han får foreldreretten. Tross alt drepte han mora til ungen, og klarte nesten å drepe datteren sin også ...

For at han skal kunne få foreldreretten, så må han være ute av fengsel. Hvis han ikke blir buret inne så er enten ikke bevisene mot han sterke nok slik at han kan holdes i varetekt, eller han er vurdert dithen at han IKKE utgjør en trussel - det er ikke fare for gjentagelse.

Hvis samfunnet vurderer han som farlig så skal han selvfølgelig ikke ha omsorgen for barn, men hvis han slipper varetekt så har jo samfunnet talt - og da kan ikke jeg se at det skal være noe i veien for at han omsorg for sitt eget barn. Hvis han er farlig (og det mener jo de fleste han er), så må samfunnet for pokker holde han innelåst.

Skjønner du hvor jeg vil? En fyr som sitter i fengsel kan ikke kreve omsorg for barn - det sier seg selv.

For at han skal kunne få foreldreretten, så må han være ute av fengsel. Hvis han ikke blir buret inne så er enten ikke bevisene mot han sterke nok slik at han kan holdes i varetekt, eller han er vurdert dithen at han IKKE utgjør en trussel - det er ikke fare for gjentagelse.

Hvis samfunnet vurderer han som farlig så skal han selvfølgelig ikke ha omsorgen for barn, men hvis han slipper varetekt så har jo samfunnet talt - og da kan ikke jeg se at det skal være noe i veien for at han omsorg for sitt eget barn. Hvis han er farlig (og det mener jo de fleste han er), så må samfunnet for pokker holde han innelåst.

Skjønner du hvor jeg vil? En fyr som sitter i fengsel kan ikke kreve omsorg for barn - det sier seg selv.

Joda, jeg skjønner hva du mener.

Men - om han ikke blir dømt, så forandrer jo ikke det det faktum at han faktisk drepte mora til ungen sin.. Jeg syns ikke det gjør han mindre farlig om han ikke hadde blitt dømt.

men på den annen side - det skal vel rimelig mye til for at den fyren ikke skal bli dømt også.

Joda, jeg skjønner hva du mener.

Men - om han ikke blir dømt, så forandrer jo ikke det det faktum at han faktisk drepte mora til ungen sin.. Jeg syns ikke det gjør han mindre farlig om han ikke hadde blitt dømt.

men på den annen side - det skal vel rimelig mye til for at den fyren ikke skal bli dømt også.

"Men - om han ikke blir dømt, så forandrer jo ikke det det faktum at han faktisk drepte mora til ungen sin.. Jeg syns ikke det gjør han mindre farlig om han ikke hadde blitt dømt."

Det du sier er at folkets dom bør rangere over rettsvesenet, du er klar over det? Jeg tør nesten ikke ta det ressonementet videre - det blir for horribelt å tenke på.

"Men - om han ikke blir dømt, så forandrer jo ikke det det faktum at han faktisk drepte mora til ungen sin.. Jeg syns ikke det gjør han mindre farlig om han ikke hadde blitt dømt."

Det du sier er at folkets dom bør rangere over rettsvesenet, du er klar over det? Jeg tør nesten ikke ta det ressonementet videre - det blir for horribelt å tenke på.

Det eneste jeg sa var at jeg ser på han som farlig når han har kunnet gjøre noe sånt.

Anser ikke du et menneske som har drept noen for å være farlig da?

Det eneste jeg sa var at jeg ser på han som farlig når han har kunnet gjøre noe sånt.

Anser ikke du et menneske som har drept noen for å være farlig da?

"Det eneste jeg sa var at jeg ser på han som farlig når han har kunnet gjøre noe sånt."

ok

"Anser ikke du et menneske som har drept noen for å være farlig da?"

Nei, ikke nødvendigvis.

Når det gjelder denne saken vi diskuterer så aner jeg ikke hva bevisene er, men jeg regner med at hvis de er gode og dette er overlagt drap, så blir han satt i fengsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...