Gå til innhold

Har du tips om en god forrett?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sprøristet toast m/ lodderogen og russisk kaviar, rømmeklatt og ringer av rødløk, og 1/2 egg

Du deler en loffskive (firkantat) på skrå. Legger på en god klatt med lodderogn, legger litt russisk kaviar oppå. Så legger du litt russik kvaiar ved siden av skiven (ikke mye) en rømmeklatt og løkringer også ved skiden av skiven.Kok egg og del i 2, legge 1/2 egg på hver tallerken.

Dette er kjempedeilig!

Du kan jo lage masse 'smågreier' - feks. små brødbiter(blinis?) / kjeks med lodderogn og crem fraishe på - laks og c.f. i lefse , skjært opp i biter - pate . o.l.

Kamskjell er snadder hvis du skal ha noe varmt.

Chevre er godt - enten på ristet brød eller i butterdeig.

2 store auberginer skjæres i tynne skiver (på langs). Pensle dem med litt olge og stek dem i panne (fint hvis du har en grillpanne, det gjør ikke noe for smaken, men rillene gir et fint utseende) ca 2 min på hver side. De skal være gylne og myke.

Bryt 250 gram fetaost til smuler i en bolle og bland sammen med 1 finhakket rød chili, en bunt frisk mynte (finhakket), saften av 1 sitron og litt nykvernet sort pepper. Legg fyll på hver skive aubergine og rull sammen. Enkelt og godt.

Sprøristet toast m/ lodderogen og russisk kaviar, rømmeklatt og ringer av rødløk, og 1/2 egg

Du deler en loffskive (firkantat) på skrå. Legger på en god klatt med lodderogn, legger litt russisk kaviar oppå. Så legger du litt russik kvaiar ved siden av skiven (ikke mye) en rømmeklatt og løkringer også ved skiden av skiven.Kok egg og del i 2, legge 1/2 egg på hver tallerken.

Dette er kjempedeilig!

Hehe, det er nesten akkurat som en av de forrettene jeg pleier å lage - så jeg vet at det er godt, ja!

Du kan jo lage masse 'smågreier' - feks. små brødbiter(blinis?) / kjeks med lodderogn og crem fraishe på - laks og c.f. i lefse , skjært opp i biter - pate . o.l.

Kamskjell er snadder hvis du skal ha noe varmt.

Chevre er godt - enten på ristet brød eller i butterdeig.

Chevre er en god idé, så får jeg en variasjon til fisk i forretten, også. Takk for tips!

Annonse

2 store auberginer skjæres i tynne skiver (på langs). Pensle dem med litt olge og stek dem i panne (fint hvis du har en grillpanne, det gjør ikke noe for smaken, men rillene gir et fint utseende) ca 2 min på hver side. De skal være gylne og myke.

Bryt 250 gram fetaost til smuler i en bolle og bland sammen med 1 finhakket rød chili, en bunt frisk mynte (finhakket), saften av 1 sitron og litt nykvernet sort pepper. Legg fyll på hver skive aubergine og rull sammen. Enkelt og godt.

Nammenam!

Så aubergin-skivene rulles sammen som små rullader, omtrent? Holdes de sammen av noe? Og serverer du det varmt eller kaldt?

Nammenam!

Så aubergin-skivene rulles sammen som små rullader, omtrent? Holdes de sammen av noe? Og serverer du det varmt eller kaldt?

Ja, du lager "rullader" av dem. Auberginene er jo varme, men fyllet er kaldt. Aubergine-skivene er så myke at du trenger ikke noe til å holde dem sammen, men skulle du mot formodning få problemer kan du bruke tannpirkere (uten smak!)eller cocktailpinner. Fyllet bør vel ikke varmes, så du kan vel kalle det en lunken rett. Du kan godt endre litt på fyllet som du ønsker, ha i litt hakket hvitløk f.eks.

Gjest klamydia

En halv avocado med god dæsj hjemmelaget rømmedressing oppi, 4-5 nyrensede reker og en dæsj rogn. Over legger jeg noen strå gressløk. Ikke så imponerende kanskje, men veldig godt!

I rømmedressingen pleier jeg å tilsette salt, pepper, noen dråper sitron og noen korn sukker, hvitløk og gressløk.

Dette er kjempedeilig!

Mmmmmmmm. Den var ny for meg. Den er notert og lagra i "oppskriftsheftet" mitt.

Takk!

Dampede asparges med saus til, det er kjempegodt!

Kjøp sånne fine, friske asparges, gjerne på Keiser (du bor jo her i området, gjør du ikke?). De er mye bedre enn de fra de vanlige dagligvareforretningene ;), og det er jo viktig når det er et fint middagsselskap.

Dampkok dem i aspargeskjele, og server dem med hollandaisesaus med litt saft av en sitron.

mmmm, det er bare såå godt!

Kjøp sånne fine, friske asparges, gjerne på Keiser (du bor jo her i området, gjør du ikke?). De er mye bedre enn de fra de vanlige dagligvareforretningene ;), og det er jo viktig når det er et fint middagsselskap.

Dampkok dem i aspargeskjele, og server dem med hollandaisesaus med litt saft av en sitron.

Det er faktisk veldig godt med røkelaks til dette. Bare legg røkelaksen oppå aspargesen før du heller litt saus på.

Smaskens (spiste det til forrett i går jeg :-)

Ja, det er helt nyydelig - men dessverre en av forrettene som er "brukt opp" på den samme gjengen tidligere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...